چند فرع

چند فرع

چند فرع

1 - همه شرائطى که در نماز جماعت غير جمعه معتبر است در نماز جمعه نيز معتبر است يعنى دراين نماز نيز بين امام و ماءمومين حائل نبايد باشد و جايگاه امام بلندتر از جايگاه ماءمومين نبايد باشد و ماءمومين از امام و از يکديگر دور نباشند و همچنين شرائط ديگر و شرائطى هم که در امام جماعت معتبر است واز قبيل عمل و ايمان و حلال زادگى و عدالت در امام جمعه نيز معتبر است .

بله امامت و کودکان در نماز جمعه صحيح نيست هرچند که در غير نماز جمعه قائل بجواز آن براى امثال خودشان باشيم .

2 - گفتن اذان دوم در روز جمعه بدعت و حرام است و اين اذانى است که مخالفين در مذهب بعد از اذان موظف مى گويند و بعضى آن را اذان سوم ناميده اند حال يا به اعتبار اينکه سوم بار از اذان و اقامه نماز است و يا به اعتبار اينکه سومين اذان بعد ازاذان وقت و اذان نماز است و يا به اعتبار اين است که بعد از اذان صبح و اذان ظهر سومين اذان است و ظاهرا منظور از آن غير اذان عصر است .

3 - در روز جمعه بعد از آن که اذان نماز جمعه داده شد خريد و فروش و ساير معاملات حرام نمى شود چون وجوب نماز جمعه در اين اعصار تعيينى نيست بلکه تخييرى است .

4 - در صورتى که ماءموم بخاطر ازدحام جمعيت و تنگى جا نتواند در رکعتى که امام را در رکوع آن درک کرده سجده کند اگر چنانچه بتواند بعد از امام سجده کرده و برخيزد و قبل از رکوع رفتن امام براى رکعت دوم و يا در آن رکوع خود را بامام برساند و چنين کند و نماز جمعه اش صحيح است و اگر در رکوع بامام نرسيد امام را در رکوع متابعت نکند ( و اين رکوع را نياورد) بلکه اکتفاء کند به متابعت امام در دو سجده و رکوع رکعت اول را درک کرده بود دو سجده رکعت دوم را که درک مى کند نيز به نسبت رکعت اول خودش بياورد و سپس يک رکعت ديگرخودش مى خواند و نماز جمعه اش تمام و صحيح است و اگر دو سجده رکعت دوم را به نيت رکعت دوم آورده باشد.

بعضى گفته اند آن دو سجده را بحساب نمى آورد و مجددا دو سجده به نى رکعت اول آورده برمى خيزد رکعت دومش را خودش مى خواند و نمازش ‍ صحيح است روايتى هم بر طبق اين فتوى وارد شده .

بعضى ديگر گفته اند نمازش باطل است اين احتمال هم هست که اگر دو سجده را بخاطر غفلت يا جهل به نيت رکعت دوم آورده عيب نداشته باشد و وظيفه اش اين باشد که نظير فرض اول برخيزد و رکعت دومش را خودش ‍ بخواند و بهر حال مسئله خالى از اشکال نيست و احتياط آن است که دو سجده را به حساب نياورد و براى رکعت اول دو سجده ديگر بياورد و بعد از تمام کردن نماز مجددا نماز ظهر را بخواند و همين احتياط را عمل کند درصورتى هم که بعنوان تبعيت از امام دو سجده را آورده باشد نه بعنوان سجده رکعت دوم خودش .

5 - نماز جمعه دو رکعت است مثل نماز صبح و مستحب است حمد و سوره آن بجهر خوانده شود و مستحب است سوره جمعه در رکعت اول و سوره منافقين در رکعت دوم آن قرائت شود.

و در نماز جمعه دو قنوت هست يکى در رکعت اول قبل از رکوع و دوم در رکعت دوم بعد از رکوع و ما بعضى از احکام راجع باين نماز را در مباحث قرائت و غير آن آورديم ، احکام نماز جمعه در شرائط و موانع و قواطع و خلل و شک و سهو و غير اينها همان احکامى است که درکتاب طهارت و کتاب نماز گذشت .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS