گفتار درنماز جمعه

گفتار درنماز جمعه

گفتار درنماز جمعه

مساءله 1 - نماز جمعه در اين زمانها نيز واجب است چيزى که هست وجوب آن تخييرى است به اين معنا که مکلف درروز جمعه مخير است بين اينکه نماز جمعه بخواند ويا نماز ظهر و نماز جمعه فضيلت بيشترى دارد ولى نماز ظهر به احتياط نزديک تر است و از اين نزديک تر به احتياط آن است که هم جمعه را بخواند و هم ظهر را پس کسى که نماز جمعه خوانده نماز ظهر بنابراقوى از او ساقط مى شود چيزى که هست خواندن نماز ظهر بعد از نماز جمعه به احتياط نزديک تر است و نماز جمعه مانند نماز صبح دو رکعت است .

مساءله 2 - کسى که در روز جمعه و در نماز جمعه بامامى اقتداء مى کند جائز است نماز عصر را نيز به وى اقتداء کند لکن اگر بخواهد رعايت احتياط را بکند بعد از جمعه و عصر دوباره ظهر و عصر را اعاده مى کند مگر آن که خود امام جمعه نيز بعد از نماز جمعه و قبل از نماز عصر احتياطا ظهر را هم خوانده باشد که در اين صورت اگر ماءموم هم اين احتياط را کرده باشد مى تواند نماز عصر را به او اقتداء کند چون با همان ترتيب احتياط حاصل مى شود.

مساءله 3 - اقتداء کردن در ظهر احتياطى جائز است بنابراين اگر امام و ماءموم نماز جمعه را خوانده اند مى توانند ظهر احتياطى را نيز به جماعت بخوانند.

و اما کسى که نماز جمعه رانخوانده نمى تواند به اقتداء به امامى که جمعه را خوانده و ظهر را احتياطا مى خواند اکتفاء کند بلکه بر او واجب است دوباره خودش ظهر را بخواند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS