هبه

هبه

هبه

سوال 1323 :

اگـر پـدرى هـمسر يا فرزندانش را مى زند , از اين رو بدن اينان قرمز يا کبود مى شود آنان بگويند : ما بخشيديم کفايت مى کند ؟

جواب :

در صـورتى که در مورد توقف تاءديب باشد , ضرب مانعى ندارد .

و در غير آن تعدى و ظلم حساب مـى شـود و جـايـز نـيست .

وموجب ديه هم هست و اين در صورتى است که غرض تاءديب نباشد يا تاءديب موقوف به ضرب نباشد , واللّه العالم .

سوال 1324 :

اگـر کـسـى قرآنى را به ديگرى , به اين شرط که در روزمقدارى قرآن تلاوت کند , هديه نمايد , آيا پذيرفتن شرط ازسوى گيرنده لازم است ؟

نيز بدان رفتار نکند چه طور ؟

جواب :

مـى تواند هديه را قبول نکند , ولى اگر قبول کرد بايد به شرطعمل کند .

و در صورتى که دهنده به قصد قربت هديه نکرده باشد , چنانچه به شرط عمل نکرد , دهنده مى تواند رجوع کند وهديه اش را پس بگيرد , واللّه العالم .

سوال 1325 :

اگر کسى قرآنى را به ديگرى هديه بدهد , آيا مى تواند آن راپس بگيرد ؟

جواب :

اگر براى نيل به ثواب هديه داده است , نمى تواند پس بگيرد ,واللّه العالم .

سوال 1326 :

گـدايـى از در آمـدش پارچه اى را به کسى هديه مى کند تاپس از مرگش با آن او را کفن نمايند , آيا مى توان از اوپذيرفت ؟

جواب :

جايز است , واللّه العالم .

سوال 1327 :

زمين مزروعى موروثى فيمابين سه برادر ابوينى که درشانزده سال پيش در مورد اختلاف ما بين مالک و مستاءجرمنجر به دادگاه شد و دو برادر حق خود را به دلائلى به برادرمتوسط هبه نـمودند منجمله از آن دلائل بى ارزش بودن زمين در آن زمان و زحمات دادگاه حقوقى و دورى مسافت از قم وتهران به يکى از روستاهاى شما غرب کشور جهت دادگاه مربوطه بايد مى رفتند و بـرادر مـتـوسط متصرف چون خود را بابذل برادران مالک اصلى مى دانسته و لذا با صرف مخارج بـيـش از ارزش پول زمين در آن زمان آن را از مدعى غاصب پس گرفته و حالا که زمين نسبت به خـودش در هـمـه جـا قـيمت پيدا کرده بعد از بيش از بيست و هفت سال از فوت پدر مرحوممان وشانزده سال از جريان دادگاه و هشت سال از فوت برادر بزرگ مرحوممان مى گذرد , خانم برادر بزرگ مى گويد برادرت مى گفت زمين را از فلانى ( يعنى برادرم ) مى گيرم و يا نمى دهم و برادر کـوچـکـتر نيز مثل برادر بزرگ بطور کلى از حق خود درزمان پى گيرى دادگاه منصرف شده و يـک ريـال از مـخـارج واقساط زمين داده است و لازم به ياد آورى است هر دو برادرحق خود را به برادر متوسط بذل نمودند و فعلا تمايل به برگشت از هبه و بذل خود دارند , با توجه به مسأله هبه يابذل به ارحام جواب مسأله را مرقوم فرماييد ؟

جواب :

چـنانچه دو برادر در سهم خود از زمين را به برادر متوسط هبه کرده اند و او هم سهم آنها را قبض نـمـوده ـ هـمانطور که در سوال فرض شده ـ سهم آنها ملک برادر متوسط شده است و هبه مزبور قابل رجوع نيست .

واللّه العالم .

سوال 1328 :

شخصى از مال منقولى براى پسر خود که غايب بوده هبه کرده و ديگرى را وکيل ساخته تا از جـانـب پسرش قبض نمايد ,آيا اين هبه نافذ است , چون پدر تا برگشت غايب فوت کرده ,و اين وکالت با اجازه وکيل حاکم شرع بوده که پدر وکيل براى فرزندش گرفته ؟

جواب :

ظـاهـر ايـن اسـت کـه اين مال جزء ترکه واهب محسوب مى شودولکن احوط اين است که ورثه با متهب مصالح کنند , واللّه العالم .

سوال 1329 :

شـخـصـى مـلـک و زمين خود را به کسى هبه مى کند ومى گويد : تا زنده ام اختيار آن را داشته باشم .

آيا اين هبه نافذ وشرط لازم مى شود ؟

جواب :

اگر مقصودش شرط انتفاع باشد اشکال ندارد , ولى اگرمقصودش شرط رجوع در هبه باشد , اين شـرط اثـرى نـدارد , وتنها در موارد هبه جايز رجوع نافذ است .

و به هر حال در صحت هبه , قبض متهب معتبر است , واللّه العالم .

سوال 1330 :

آيا همسر از ذى رحم است ؟

آيا رجوع به هبه همسرصحيح است ؟

جواب :

زوجه از ذى رحم حساب نمى شود , ولى احتياط واجب آن است که بر هبه زوجه رجوع نشود , واللّه العالم .

سوال 1331 :

اگر شخصى صد هزار تومان به کسى صلح يا هبه نمايد به اين شرط که تا زنده است سالى ده هزار تومان بگيرد .

و پس ازمرگ او هم تا ده سال هر سالى ده هزار تومان در هر عملى که وصيت مى کند دفع نمايد , صحيح است آيا حاجتى به ضميمه است ؟

جواب :

صلح و هبه به نحو مزبور محل اشکال است , واللّه العالم .

سوال 1332 :

فردى همه دارايى خود را به فرزندانش ـ از بزرگ تاکوچک ـ بخشيده , منتهى به فرزندان بزرگ خود نگفته , آياشرط خيار ضمن هبه صحيح است ؟

جواب :

هـبه نسبت به اولاد کبار به جهت اين که به آنها قبض نداده , نافذنيست , ولى نسبت به صغار هبه نافذ است .

و شرط خيار درضمن هبه اشکال دارد , واللّه العالم .

سوال 1333 :

شـخـصـى زمـيـن خـود را بـه کـسى هبه مى کند , به شرطعوض , موهوب اليه عوض را برنمى گرداند تا بخشنده مى ميرد سپس آيا ورثه هبه کننده خيار فسخ هبه پدر خود رادارند ؟

جواب :

اگر مورث حق خيار خود را ساقط نکرده باشد , خيار به ورثه وى منتقل مى شود , واللّه العالم .

ـ

سوال 1334 :

آيا صرف نيت اهداءکننده کافى است ؟

جواب :

انـشاى وقف و تمليک , قصد ارتکازى هر يک همراه با لفظ يافعلى که دلالت بر مقصود نمايد لازم است , واللّه العالم .

سوال 1335 :

ايـا زمـيـنى که اصالتا باير بوده , وقف پذير است ؟

اگرکسانى آن را احيا کنند , مى توانند وقف کنند ؟

نيز بى اجازه حاکم شرع تصرف شود , چه صورتى دارد ؟

يا ميان صاحب سند و ديگران در احيا ياموات بودن اختلاف پديد آيد , چه کنند ؟

جواب :

در صـورتـى کـه زمـيـن زراعى بوده , گر چه بعدا موات شده باشد ,تعيين براى مسجد و وقف و تعيين متولى به اختيار مالک شرعى است .

و اگر موات بالاصالة بوده است , قابل وقف نيست ,ولى احـيـا کننده يا احيا کنندگان پس از احيا مى توانند آن را وقف کنند .

و کسانى که در صورت اخير مـتصدى پول گرفتن و خرج کردن و خريد لوازم و غيره در زمين مزبور هستند بايد از حاکم شرع اجـازه بـگـيرند تا تصرفاتشان شرعا نافذ باشد .

و چنانچه در احيا و موات بودن زمين , بين صاحب سند و ديگران اختلاف باشد , نياز به مرافعه شرعيه دارد , واللّه العالم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

هبه

No image

هــبـه

No image

هبه

No image

هبه

استفاءسایر مراجع

No image

احکام هبه‌

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

غسل(جنابت)

No image

مطهرات

No image

اذان و اقامه

No image

نماز مسافر

No image

اجزاء و شرائط

Powered by TayaCMS