اجزاء و شرائط

اجزاء و شرائط

نماز - (( اجزاء و شرائط ))

سوال 337 :

به کتب و کارتهايى که جدول مانند شکيات نماز نوشته است مى توانيم اعتماد کنيم ؟

جواب :

چنانچه اطمينان داريد جدول مزبور مطابق فتوى مجتهدى است که از او تقليد مى کنيد مى توانيد به آن عمل کنيد , واللّه العالم .

سوال 338 :

اگر در تلفظ يک حرف کسى مخرج آن را به درستى رعايت نکند ولى با اين حال تلفظ آن را صحيح بگويد نمازش باطل مى شود ؟

جواب :

نمازش صحيح است , واللّه العالم .

سوال 339 :

چيزى که از بلاد کفر وارد شده و کمربند چرمى دارد , نمازبا ان چه صورت دارد ؟

جواب :

چـرمـى کـه از بلاد کفر مى آيد اگر تذکيه حيوانى که چرم از آن است احراز نشود محکوم به عدم تذکيه است و نماز خواندن درآن جايز نيست , واللّه العالم .

سوال 340 :

ايـن جانب به مدت دو ماه نماز اجير شدم و در زمانى که مقلد مجتهد ديگر بودم مقدارى از آنها را بجا آوردم و مقدارديگر را به تقليد از حضرت عالى نمازهاى روزهاى آخر را که مى خواندم در بـدن مـانـعى ديدم که مانع از رسيدن آب به بدن وشک کردم که آيا هنگام غسل بوده يا نه دوباره نـمازها رااحتياطا اعاده نمودم ايا اين کارم درست بوده ؟

مى توانم بقيه نمازها را به نيت قضاء به جا اورم ؟

جواب :

ايـنـکه به قصد احتياط آن نمازها را خوانده ايد درست بوده وبقيه را هم مى توانيد به قصد احتياط بخوانيد , واللّه العالم .

سوال 341 :

فرض دوم اگر انسان فى الجمله مى داند نمازهايى را که خوانده با وضوى همراه با مانع بوده و بعضى ديگر را صحيح خوانده , در اين صورت وظيفه چيست ؟

جواب :

از نـمازهاى مقدارى را که يقين داريد با مانع بوده لازم است اعاده کنيد , و مقدارى را که احتمال مـى دهـيد با مانع بوده اعاده آنها احتياط مستحب است , و مقدارى را که يقين به صحت آن داريد اعاده آنها مشروع نيست , واللّه العالم .

سوال 342 :

تلفظ حرف ( ص ) در نماز برايم مشکل است خيلى موارد تا 6 دفعه بايد کلمه اى مثل صراط را تکرار کنم تا ( ص )را درست بگويم چه کنم ؟

جواب :

کلمه صراط با (

سوال :

هم صحيح است , و تکرار کلمه براى درست اداء کردن ( ص ) در مثل صلوات بعد از تشهد مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 343 :

در سلام نماز مى توان فقط به گفتن (( السلام عليکم ورحمة اللّه و برکاته )) اکتفا کنم ؟

جواب :

مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 344 :

آيـا کـسى که به عمل حرامى مثل استمنا عادت کرده ,نماز , روزه , غسل و طهارتش مورد قبول خالق متعال واقع مى شود ؟

جواب :

اعمال عبادى وى صحيح است , و قضا ندارد و ترک آنها جايزنيست , و باعث استحقاق عذاب است و دادن ثـواب به آنها چه بسا به توبه و ترک حرام بستگى دارد .

در هر حال از گناه بايدتوبه کرد , و اگـر خـداى نکرده شخص مبتلا به گناه شد , تجديدتوبه کند که خداوند متعال ارحم الراحمين است و قدرت توبه رانيز عنايت فرموده است , واللّه العالم .

سوال 345 :

اگر انسان مساءله اى را از روى رساله بخواند اما منظورمساءله را اشتباه متوجه شود و طبق آن عمل کند آيا لازم است اعمال باطل شده هاى قبلى مثل نماز را قضا کند ؟

جواب :

اگـر از ارکـان نـمـاز نـبـاشد قضا ندارد و در ارکان بايد اعاده يا قضاکند و اگر در غير نماز است تفصيلاتى دارد که به رساله بايدمراجعه شود , واللّه العالم .

سوال 346 :

فـرد مـريـضى که بنا بر عللى نتواند بعد از بول خود را با آب بشويد , اگر با پارچه اى خود را تميز نمايد , نمازش چه حکمى دارد ؟

جواب :

نـمازش صحيح است , ولى طورى خود را خشک کند که ديگرنجاست حتى الامکان سرايت نکند , وللّه العالم .

سوال 347 :

با توجه به اينکه بعضى از معلولين نمى تواند از خروج ادرار و غائظ خود جلوگيرى کنند , هر چـنـد گاه بيرون مى آيد وبيشتر وقت ها گرداگرد عورتين شان نجس است , و پيرو آن لباس آنها نيز آلوده است .

نماز اينان چگونه است ؟

جواب :

بـايد کيسه و يا مانند آن در محل عورتين قرار دهد تا نجاست به جاهاى ديگر نرسد به دستورى که در رساله صفحه 56 و 57 ذکرکرده ايم براى نماز و وضويش عمل مى کند , وللّه العالم .

سوال :

348 ـ (( جواب سلام واجب است به نحو صحيح داده شود )) آيااختصاص دارد به حال نماز و يا اين که در همه حال واجب است ؟

جواب بسمه تع ـالى در هر حال جواب صحيح بايد داده شود , ولى سلام در حال نمازاحکام خاصى دارد , واللّه العالم .

سوال 349 :

در نـماز چنانچه تکرار يک لفظ مثل (( الرحيم )) لازم آيد ـ که همزه آن بايد تلفظ شود ـ آيا خود آن لفظ را تکرار کنيم يا از اول (( بسم اللّه الرحمن الرحيم )) را تکرار نماييم ؟

جواب :

(( الرحيم )) را تکرار کند کافى است , واللّه العالم .

سوال 350 :

چنانچه در سجده و رکوع پيش از پايان ذکر , ناخود آگاه سر بردارد , چه بايد کرد ؟

جواب :

نماز صحيح است , و چيزى بر او نيست , واللّه العالم .

سوال 351 :

آنـچه در قرائت نماز مثل جايز نبودن وصل به سکون ياوقف به حرکت و نيز مثل اينکه اگر در آخـر آيه باشد شک کندکه اول آيه را خوانده يا نه به شک اعتنا نکند, آيا در ساير اذکارنيز جارى است ؟

جواب :

در اذکار واجبه جارى است , ولى در اذکار مستحبه و ادعيه مستحبه رعايت لازم نيست , ولى بايد دعا و ذکر مطلق باشد ومغير معنا نشود , واللّه العالم .

سوال 352 :

چنانچه در تلفظ (( بحول اللّه و قوته )) اشتباه کنيم , تا آن که به قيام رسيديم , آيا در همان حالت قيام , تکرار اين جمله لازم است ؟

جواب :

لازم نيست , واللّه العالم .

سوال 353 :

شهادت بر ولايت اميرالمؤمنين ( ع ) بعد از شهادتين درنماز چه حکم دارد ؟

جواب :

بـنـابـر احتياط واجب در نماز شهادت بر ولايت ترک شود و اگرخواستند بگويند بايد بعد از سلام آخر نماز بگويند , واللّه العالم .

سوال 354 :

چـنانچه احتمال ضعيف يا مساوى و يا قوى مى دهد که خواب بماند و نمازش قضا شود , آيا جايز است بخوابد يانه ؟

جواب :

چنانچه اطمينان ندارد قبل از خروج وقت بيدار شود , بايدنمازش را بخواند و نمى تواند قبل از آن بخوا ند , واللّه العالم .

سوال 355 :

اگر کسى در حال نماز , گوشتى که روح دارد از بدنش بکندو بيندازد , آيا به اين دليل که ـ گرچه در يک لحضه ـ ميته همراه داشته نمازش باطل است يا نه ؟

و در حکم نماز آيا فرقى هست بين اين که : الف ـ آن گوشت استخوان همراه نداشت .

ب ـ آن گوشت استخوان همراه داشت .

جواب :

چنانچه با مس آن , غسل مس ميت واجب شود , نمازش باطل است , و در غير اين صورت ضررى به نمازش ندارد , واللّه العالم .

سوال 356 :

ايـا جـايز است کسى بچه نابالغ را براى اين که به نمازخواندن عادت کند , هر روز او را بين الـطلوعين بيدار کند , تانماز صبح بخواند يا نه ؟

اگر جايز باشد , آيا فقط براى ولى اوجايز است يا براى غير ولى هم جايز است ؟

جواب :

بـراى ولـى , و مـاءذون از نـاحيه ولى , جايز است .

لکن واجب نيست هر روز بين الطلوعين بچه را بيدار کند , بايد به نحوى او راتربيت کند که بى نماز بار نيايد , واللّه العالم .

سوال 357 :

آيا بلند بودن موهاى شرم گاه يا موهاى زير بغل موجب بطلان نماز مى شود ؟

جواب :

موجب بطلان نماز نيست , واللّه العالم .

سوال 358 :

در تـشـهـد نماز ـ چه واجب و چه مستحب ـ در کدام يک 12 مورد زير که شماره گذاشته شده , واجب است قرائت پيش از آنها به پس از آنها , وصل شود و يا وقف کنيم ؟

بسم اللّه ( 1 ) و باللّه و خير الاسماء للّه .

اشهدان لا اله الا اللّه ( 2 ) وحده ( 3 ) لاشريک له .

واشهد ان محمدا عبده ( 4 ) و رسوله اللهم صل على محمد( 5 ) وال محمد.

السلام عليک ( 6 ) ايها النبى ( 7 ) و رحمة اللّه ( 8 ) وبرکاته .

السلام علينا ( 9 ) و على عباد اللّه ( 10 ) الصالحين .

السلام عليکم ( 11 ) ورحمة اللّه ( 12 ) و برکاته .

جواب :

با رعايت موالات در همه موارد مذکور وقف جايز است , واللّه العالم .

سوال 359 :

در هـنـگام نيت کلمه ((قربة الى اللّه )) را (( الا اللّه )) قصد ونيت کرده , نمازش چه حکمى دارد ؟

جواب :

چنانچه قصدش اين بوده که براى خدا نماز مى خواند نمازش صحيح است , واللّه العالم .

سوال 360 :

آيا در نماز اعاده کلمات سابقه باعث بطلان نمازاست ؟

جواب :

اعاده کلمات سابقه مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 361 :

اگـر بـعـد از نـمـاز مـعـلـوم شود که انسان در سجده هاى نمازخود , پيشانى را بر چيزى مى گذاشت که سجده بر آن صحيح نيست , مثل خاک متنجس و خوردنى ها و پوشيدنى هاو امثال ايـنـهـا , آيا نمازش باطل است يا نه ؟

و آيا در اين جا بين جاهل به حکم و جاهل به موضوع و ناسى حکم و ناسى موضوع فرقى نيست ؟

جواب :

در هـمه صور احتياطا نماز را اعاده کند , گرچه در غير جاهل به حکم بعيد نيست نمازش صحيح بـاشـد ونيز در مواردى که درحال عمل اعتقاد به صحت داشت حکم به صحت نماز مى شود ,واللّه العالم .

سوال 362 :

پـيـش از نـمـاز در وضـعى بود که اگر نماز هم مى خواند ,باطل بود , مثلا لباس نداشت يا غصبى بود , لباس يا بدنش نجس بود , محل سجده اش از چيزى بود که سجده بر آن صحيح نبود و چيزى از اين قبيل , پس نماز خواند و دو دل شدکه آيا نمازش را به همان وضع نخست خوانده يا به صورتى خوانده که با آن درست بوده اکنون نماز او درست است يانه ؟

جواب :

نمازى که خوانده محکوم به صحت است , واللّه العالم .

سوال 363 :

آيـا قـرائت سـوره هاى طولانى در نمازهاى واجب سبب خروج از حالت نماز مى شود يا نه ؟

حتى اگر هر رکعت يک ساعت طول بکشد ؟

جواب :

قرائت سوره هاى طولانى در نماز جايز است , واللّه العالم .

سوال 364 :

اگـر کـسـى در نـمـاز بعد از حمد سوره اى را شروع کرد ومتوجه شد که بعض آيات آن را فراموش کرده وظيفه اوچيست ؟

جواب :

بايد سوره ديگرى بخواند , واللّه العالم .

سوال 365 :

چيزى که بر آن سجده مى کنيم حداقل و حد اکثر چه قدربايد باشد ؟

جواب :

مقدراى که پيشانى را بتواند بر زمين مستقر کند کافى است ,واللّه العالم .

سوال 366 :

در اتـاقـى کـه نماز مى گزاريم دو فرش بر روى هم پهن باشدو فرش زيرين نجس و فرش روى آن پاک باشد حکم نمازچگونه است ؟

جواب :

مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 367 :

کـسـى کـه يـک عمر نمازش را با قرائت غير صحيح خوانده ,مثلا به جاى (( الحمد للّه رب الـعـالـمـين )) (( الحمد رل اللّه )) گفته يا به جاى (( صراط المستقيم )) (( صراط المتسقين )) گـفـته ,نمازش چگونه است آيا بعد از آن که فهميد غلط خوانده بايدهمه را به جاى آورد يا نه ؟

و فرقى بين جاهل قاصر و مقصرهست يا نه ؟

جواب :

اگـر اعـتقاد داشت نمازى را که مى خواند صحيح است , اعاده لازم نيست , والا بنابر احتياط بايد اعاده کند , واللّه العالم .

سوال 368 :

در مـسجد الحرام و مسجد النبى و ساير مساجد مکه ومدينه بعضى از جاها مفروش است و بـعـض غير مفروش و باسنگ ساخته شده است , آيا لازم است براى انجام نمازجماعت يا غير آن به جايى برود که بر سنگ سجده کند و يامى تواند بر فرش سجده نمايد ؟

جواب :

در صورتى که در مساجد مذکور جايى بوده باشد که بتوان برچيزى که سجده بر آن صحيح است , مثل سنگ و موزاييک سجده نمايد , بايد در آن جا نماز بخواند , واللّه العالم .

سوال 369 :

سـجـده کردن بر مهر , حصير و بادبزن در مساجد مکه ومدينه در صورتى که انگشت نما و سبب وهن بر مسلمين بشودچه حکمى دارد ؟

جواب :

کـارى که موجب وهن بر مسلمين باشد جايز نيست , ولى درصورتى که در مسجد جايى باشد که بـتوان سجده را برچيزى که سجده بر آن صحيح است انجام دهد , بايد در آن جا نمازبخواند , واللّه العالم .

سوال 370 :

کـسـى کـه مـى دانـد يـا احتمال قوى مى دهد که به جهت شب نيشنى , مطالعه و يا.. .

نماز صبحش قضا مى شود شرعا در اين صورت شب نشينى يا مطالعه مجاز است يا خير ؟

جواب :

اگر موجب عادت پيدا کردن بر ترک نماز باشد جايز نيست , واللّه العالم .

سوال 371 :

براى فرد مريضى که نشسته نماز مى خواند قيام متصل به رکوع چگونه است ؟

جواب :

جـلـوس او بـمنزله قيام است و همان حالت قبل از رکوع قيام متصل به رکوع او محسوب مى شود واللّه العالم .

سوال 372 :

بيماران قلبى که در استراحت مطلق هستند , قبله آنها درنماز چگونه است ؟

و نيز در وضو , غسل , تيمم چه وظيفه اى دارند ؟

جواب :

اگر ممکن از استقبال قبله ول قبله اضطرارى باشند , بايد در نمازاستقبال قبله نمايند , و گرنه به هر طرف مى توانند نمازبخوانند .

و نسبت به وضو وغسل اگر خوف ضرر دارند , تيمم مى نمايند , واللّه العالم .

سوال 373 :

اگـر در تشهد و سلام در صحت کلمه اى شک کرديم وخواستيم احتياطا آن را اعاده کنيم آيا بعد از ان اعاده نماز هم لازم است يا نه ؟

جواب :

اعاده تشهد به قصد احتياط مانعى ندارد , ولى اگر السلام عليناو على عباد اللّه الصالحين را تکرار کند , احتياط مستحب اين است که نماز را اعاده کند , واللّه العالم .

سوال 374 :

اگـر شـخصى نماز گزار بخواهد در قنوت يکى از آيات قرآن مثل ربنا آتنا را بخواند بايد به قصد دعا بخواند يا به عنوان آيه قرآن ؟

جواب :

نيت بخواند مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 375 :

آيـا بـا گـفـتـن اذان از رسـانه ها يقين به دخول وقت براى اداى نماز صبح و امساک روزه مى توان کرد ؟

جواب :

وقت نماز صبح و زمان امساک ـ از مفطرات براى روزه ـ طلوع فجر صادق است .

براى نماز مکلف بـايـد عـلـم يـا اطـمينان به دخول وقت پيدا کند .

و نسبت به روزه تا مادامى که علم يا اطمينان به دخول وقت پيدا نکرد ه , امساک لازم نيست , واللّه العالم .

سوال 376 :

آيا طماءنينه در نماز ـ که منظور آرامش تمام بدن است ـ درجميع اکوان صلواتى است و ايا بعضى اعضاء اگر حرکتى داشته باشد آن هم مخل است غير از اعضاء هفتگانه در حالت سجده ؟

جواب :

مـنـظور آن است که بدن آرام بوده و مضطرب نباشد و حرکت دادن مثل دست يا انگشتان ضررى ندارد , گرچه اولى آن است که اين کار را هم نکند , واللّه العالم .

سوال 377 :

اگر در نماز احتياط حدثى واقع شود , آيا بايد نماز احتياطرا دوباره بخواند يا نمازش را کلا بايد اعاده کند ؟

جواب :

بايد نماز را اعاده کند , واللّه العالم .

سوال 378 :

آيا مى توان در نماز واجب روزانه در رکعت اول يا دررکعت دوم به جاى حمد سوره والعصر خواند ؟

جواب :

سوره حمد بايد خوانده شود و سوره ديگرى کافى نيست , واللّه العالم .

سوال 379 :

آن کـه در نـمـاز واجب روزانه در رکعت سوم يا رکعت چهارم به جاى تسبيحات اربع سوره القدر را مى خواند آيانمازش درست است يا نه ؟

جواب :

بايد تسبيحات اربعه يا سوره حمد تنها را بخواند , واللّه العالم .

سوال 380 :

اگر در بين قراءت در نماز انسان شک کند که کلمه اى صحيح خوانده يا نه وظيفه چيست ؟

جواب :

قراءت را قطع کند و دوباره به طور صحيح بخواند , واللّه العالم .

سوال 381 :

اگر دو کلمه (( احد )) (( اللّه الصمد )) را به هم بخواند که موجب حذف حرف (( الف )) (( اللّه )) مى شود و اگر صاد(( الصمد )) را غلط گفت , آيا دوباره مى توان تکرار کند , ازکجا ؟

جواب :

بايد تکرار کند و احتياط اين است که از (( اللّه الصمد )) تکرار کند ,واللّه العالم .

سوال 382 :

شخصى سوره توحيد و کافرون را در نماز , بدون نيت وغفلة شروع کرده است , آيا مى تواند به سوره ديگر عدول کند ؟

جواب :

اگـر قـصـد قرائت سوره را داشت و شروع کرد به نحوى که اگر ازاو بپرسند بگويد فلان سوره را مى خوانم عدول نکند , واللّه العالم .

سوال 383 :

شخصى که ناخود آگاه سلام اول نماز را بگويد , آيا سجده سهو واجب است , و حکم عمد آن چيست ؟

جواب :

در صورتى که سهوا بخواند سجده سهو ندارد و در صورت عمدبنابر احتياط قراءت ان را ترک کند , واللّه العالم .

سوال 384 :

آيا حواس پرتى و فراموشى در نماز ـ با اين که هنوز شک نکرده , ولى زمينه شک در او هست ـ به کثير الشک ملحق است ؟

جواب :

مادامى که کثرت شک به فعليت نرسيده و محقق نشده , احکام کثير الشک مترتب نمى شود , واللّه العالم .

سوال 385 :

تکرار نماز در صورت نداشتن حضور قلب ـ از باب توسيع در مقام امتثال الهى ـ چه صورت دارد ؟

و حضور قلب چگونه حاصل مى شود ؟

جواب :

تـکـرار نـماز به جهت تدارک حضور قلب شرعيتى ندارد , و حضورقلب با توجه به محتواى نماز و التفات و تذکر که ذخيره آخرت انسان مى باشد حاصل مى شود , واللّه العالم .

سوال 386 :

بـيـدار کـردن اشـخـاص بـراى نماز همچنين صحبت کردن بدون قصد در جايى که کسى خوابيده چگونه است ؟

جواب :

بـيـدار کردن براى نماز اشکالى ندارد .

و صحبت کننده در آن جاحقى داشته باشد , مثل مساجد و حسينيه ها مانعى ندارد , ولکن بايد از مقدار متعارف خارج نشود , واللّه العالم .

سوال 387 :

هـر گـاه شـخـصى مضطر شود در جايى نماز بخواند که نمى تواند کاملا بايستد و بايد خم بشود , آيا حق دارد با قيام ناقص يا نشسته نماز بخواند ؟

جواب :

قيام اضطرارى ـ در فرض که صدق قيام بر آن بکند ـ مقدم برجلوس است , واللّه العالم .

سوال 388 :

اگر بعد از نماز فهيمد که قبله کمى انحراف داشته نمازش چه صورت دارد ؟

جواب :

اگر بعد از خواندن نماز متوجه شد نماز رابه طرفى خوانده که کمى از قبله انحراف دارد , نمازش صحيح است , واللّه العالم .

سوال 389 :

خـوانـدن نـافـلـه ظـهر و عصر پيش از نماز واجب ظهر وعصر , در جز روزهاى جمعه چه صورتى دارد ؟

و آيا ثوابى هم دارد ؟

جواب :

وقت نافله عصر بعد از نماز ظهر و قبل از نماز عصر است , واللّه العالم .

سوال 390 :

نماز خواندن در وقت ادارى و ساعت کار مثلا از ساعت 5/11 تا 5/12 هر روز چه حکمى دارد ؟

جواب :

اگـر در ابـتـدا اسـتخدام مدت معينى را شرط نموده و باشد مانعى ندارد , والا اشکال دارد , واللّه العالم .

سوال 391 :

شـخصى طبق عادت در نمازها ذکرهايى , مثل يا على ,ياحسين و.. .

مى گويد , آيا به صحت نماز ضرر مى زند ؟

جواب :

عمدا نبايد بگويد , واللّه العالم .

سوال 392 :

بعضى از ايات سوره حمد دعا است , آيا در نماز مى توان هم به قصد قران , هم دعا بخواند ؟

جواب :

در نماز قرائت را بايد به قصد قرآن بخواند و قصد دعا با قرآن مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 393 :

کـسى که در جاى جاى نماز شک مى کند , گاهى در حمدگاهى در تشهد , آيا اين شخص کثيرالشک است ؟

جواب :

چنانچه معمولا با اين صورت در نمازش شک مى کند کثير الشک است , واللّه العالم .

سوال 394 :

بـه قـصـد نماز ظهر وارد نماز شده , و حمد و سوره را به نيت عصر مى خواند , قبل از رکوع متوجه مى شود که بايد به نيت ظهر مى خواند , تکليف چيست ؟

جواب :

نماز ظهر صحيح است , واللّه العالم .

سوال 395 :

هنگام سجده , انگشتهاى ديگر با سرانگشت بزرگ پايم بازمين تماس پيدا مى کنند , آيا ضرر دارد ؟

جواب :

تماس انگشتهاى ديگر با زمين ضررى ندارد , و سجده درست است , واللّه العالم .

سوال 396 :

تسبيحات اربعه در نماز چند بار واجب است ؟

جواب :

يک مرتبه واجب است , و احتياط مستحب در سه مرتبه گفتن است , واللّه العالم .

سوال 397 :

شـخصى که پى درپى در دخول وقت نماز يا افطار دو دل مى شود , آيا مى توان به ظن عمل کند يا بايد به عادت مردم نگاه کند ؟

جواب :

وسواس رجوع به متعارف بايد بکند , واللّه العالم .

سوال 398 :

ايا خواندن سوره اى از روى نوشته در نمازهاى واجب جايز است يا خير ؟

جواب :

خواندن حمد و سوره در نماز از روى نوشته مانعى ندارد , ولکن خواندن از روى نوشته مکروه است , واللّه العالم .

سوال 399 :

در قنوت نماز , خواندن اشعار فارسى که مناجات باشدجايز است يا نه ؟

جواب :

مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 400 :

شـخـصـى در نـماز (( السلام علينا )) را گفته و سپس شک کرده و تکرار نموده , آيا دومى مخرج است يا نماز باطل است ؟

جواب :

نـمـازش صـحـيح است , ولى احتياط آن است که اگر قصد خروج (( السلام علينا )) را نداشت (( السلام عليکم و رحمة اللّه و برکاته ))را هم بگويد , واللّه العالم .

سوال 401 :

اگر شخصى از نماز مغرب به عشا عدول کرد و مقدارى ازنماز را به قصد عشا خواند , سپس يـقـين کرد که مغرب رانخوانده و دوباره به مغرب و بقيه را به قصد مغرب به پايان برد , آيا نماز او درست است ؟

جواب :

اگر اعتقاد داشت که در اين صورت مى تواند از مغرب به عشاعدول کند , و بعد از عدول هم رکوع يا سجودى را به قصد نمازعشا اتيان نکرده باشد , در اين فرض همان مقدارى از ذکر ياقراءت را که بـه نـيت عشا خوانده اعاده مى کند و بعيد نيست که در اين صورت نماز مغرب صحيح باشد , واللّه العالم .

سوال 402 :

خونى از بينى يا دهان در حال نماز خارج مى شود چگونه است ؟

جواب :

خون کمتر از درهم معفو است هر چند از بينى و دهان باشد ,واللّه العالم .

سوال 403 :

اگـر کـسى در حال تشهد شک کند که آيا در نماز ظهر است يا نماز ظهر را خوانده و اينک نـمـاز عـصـر اسـت .

با اين فرض آيادو رکعت بعدى را به نيت ظهر بخواند يا عصر ؟

و نيز اگر آن دورکعت بعدى را به نيت ما فى الذمه بخواند صحيح است ؟

جواب :

اگر قصد کند به همان نيتى که نماز را شروع کرده ام آن را تمام مى کنم صحيح است .

و همچنين مـى تواند به نيت ما فى الذمة نماز را تمام کند و بعد يک چهار رکعت ديگر به نيت مافى الذمة اتيان کند , واللّه العالم .

سوال 404 :

آيا قرائت بايد کاملا عربى تلفظ شود , مثلا همان طور که عربها (( طا )) را ادا مى کنند , لازم است ؟

جواب :

نـمـاز بـايد به قرائت صحيح باشد به طورى که کلمات و حروف متميز از يکديگر باشد , و مراعات آنچه را اهل تجويد گفته اندهمه جا لازم نيست , واللّه العالم .

سوال 405 :

در عروة الوثقى باب قراءت اين گونه دارد : اگر بين حروف يک کلمه فاصله شود , چنانچه سـهـوا بـاشـد پس کلمه باطل است , و اگر عمدا باشد پس نماز باطل است .

مقصود از اين مسئله چـيـسـت ؟

آيا شامل حال وسواس هم مى شود که شخصى هنوز کلمه را تمام نکرده رها مى کند و دوباره از ابتداءشروع مى کند ؟

جواب :

شـامـل عـمـل وسـواسى نيست , منظور اين است که در مورد سهوبايد کلمه را اعاده کند و نماز صحيح است و در صورت عمد ,نماز باطل است , واللّه العالم .

سوال 406 :

کـسـى حدود ده سال , اول به نيت نماز عشا سه رکعتى خوانده , سپس نماز مغرب را چهار رکعتى خوانده , آيانمازهايش در اين مدت صحيح است ؟

جواب :

نمازهايى که خوانده صحيح است , واللّه العالم .

سوال 407 :

مى پرسند : اهل سنت بعد از حمد آمين مى گويند , دليل چيست ؟

و چرا شيعه نمى گويد ؟

جواب :

علماى اهل سنت گفتن آمين را مستحب مى دانند , چون سوره فاتحه مشتمل بر دعاست , ولى در احاديث شيعه ائمه معصوم آعليهم السلام ـ از گفتن آن نهى نموده اند , و چنانچه به قصدجزئيت بگويد ظاهر نهى در مانعيت است و نماز باطل مى شود ,واللّه العالم .

سوال 408 :

گريه نمودن در حال نماز براى حاجت خويش چگونه است ؟

جواب :

اگر براى امر دنيوى نباشد مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 409 :

شـخـصـى بـعـد از خواندن نماز , ظهر , عصر و يا مغرب وعشا يقين پيدا مى کند که يکى از نمازهايش باطل بوده ونمى داند کدام يک است , وظيفه اش چيست ؟

جواب :

در صورت اول يک نماز چهار رکعتى به قصد (( ما فى الذمه )) اتيان مى کند و در صورت دوم نماز مغرب و عشا را عاده مى کند , واللّه العالم .

سوال 410 :

شـخـصـى نماز واجبش را به قصد اين که ثوابش براى حضرات معصومين ـ عليهم السلام ـ بـاشـد مى خواند , آيا هديه کردن ثواب عمل واجب به معصومين ـ عليهم السلام ـ جايزاست ؟

و آيا اين نماز کفايت از نماز واجبش مى نمايد ؟

جواب :

ايـن عـمل که قصد ثواب است براى معصومين ـ عليهم السلام آمنافات با اتيان نماز واجب ندارد , واللّه العالم .

سوال 411 :

در فقه الرضا , شهادت ثالثه در تشهد نماز ذکر شده , آيااين دليل بر جواز مى شود يا خير ؟

آيا فقه رضا ـ عليه السلام آخودش از کتب معتبره محسوب مى شود يا خير ؟

جواب :

کتاب فقه الرضا اعتبار ندارد , واللّه العالم .

سوال 412 :

سجده در مقابل غير خدا به عنوان تشکر و احترام جايزمى باشد يا خير ؟

کما اين که ملائکه بر آدم سجده کردند ؟

جواب :

سـجـده معروفه براى غير خدا جايز نيست و سجده ملائکه براى حضرت آدم ـ عليه السلام ـ به امر خدا بوده و بعيد نيست آن سجود به معنى مطلق خضوع باشد که معنى لغوى آن است ,واللّه العالم .

سوال 413 :

بيدار نمودن افراد براى نماز با چه کيفيتى مجاز است ؟

جواب :

به طريق متعارف جايز است , واللّه العالم .

سوال 414 :

يک ربع بعد از اذان صبح بايد نماز را خواند , آيا طبق فتواى شما هم همين صحيح مى باشد ؟

جواب :

نمازگزار بايد يقين يا اطمينان به دخول وقت پيدا کند و در حکم مذکور فرقى بين ايام ماه نيست , واللّه العالم .

سوال 415 :

اگر کسى را براى نماز بيدار کنيم ناراحت مى شود ايا بيدارکردن او جايز است ؟

جواب :

بيدار کردن جايز است , و ناراحتى او اثرى ندارد , واللّه العالم .

سوال 416 :

آيا در سلام نماز , گفتن (( السلام عليکم و رحمة اللّه وبرکاته )) کفايت مى کند ؟

جواب :

کفايت مى کند , واللّه العالم .

سوال 417 :

مردم عادت کرده اند پس از نماز با همديگر مصافحه کنند , آيا اين کار شرعى است ؟

جواب :

روايـت خـاصه اى بر آن وارد نشده , ولى اطلاقات استحباب مصافحه مؤمن بعد از انقطاع او از اين مورد را شامل مى شود ,چون نماز انقطاع حساب مى شود , واللّه العالم .

سوال 418 :

شـخـصى است وسواس و کثير الشک اگر نداند که درسجده اول است يا دوم چگونه عمل نمايد ؟

جواب :

بنابر سجده دوم مى گذارد , واللّه العالم .

سوال 419 :

اگـر کـسى وظيفه اش اين است که به شکش اعتنا نکند ,چنانچه در مثل شک سه و چهار , يک رکعت نماز احتياط را به قصد رجاء بخواند , نمازش چگونه است ؟

جواب :

نـمـازش صـحـيـح است , ولى نماز احتياطش امر ندارد , مگر اين که شک در کثير الشک بودنش داشته باشد که بايد به شکش اعتناکند , واللّه العالم .

سوال 420 :

اگر در بين نماز چيزى را به کسى بفهماند اشکال دارد ؟

جواب :

اگـر انـسـان در بـيـن نماز براى اين که چيزى را به کسى بفهماندکلمه اى را به قصد ذکر بگويد اشکال ندارد , واللّه العالم .

سوال 421 :

در نمازهاى جهريه , چه اندازه صدا لازم است ؟

جواب :

بايد جوهره صدا در حد متعارف آشکار شود , واللّه العالم .

سوال 422 :

آيا در نمازهاى مستحبى چون نافله ظهر , بايد وقت شرعى نماز برسد يا لازم نيست ؟

جواب :

بـراى نـوافـل شبانه روز وقتى معين شده که در رساله عمليه مذکور است .

وقت نافله ظهر از اول زوال شـروع مى شود , ولى درروز جمعه خواندن آن قبل از زوال مانعى ندارد , و همچنين است در غير روز جمعه اگر بداند که بعد از زوال نمى تواند آن را به جاآورد , واللّه العالم .

سوال 423 :

مشغول نماز ظهر است بين آن فکر مى کند نماز عصراست , در حالى که ظهر بوده , سپس به يادش مى آيد .

وظيفه چيست ؟

جواب :

نماز ظهرش صحيح است , واللّه العالم .

سوال 424 :

آيـا در نـمـازهاى صبح , مغرب و عشا فقط حمد و سوره واجب است که بلند خوانده شود يا تمام نماز ؟

جواب :

در صـورتـى کـه فرادى نماز مى خواند فقط حمد و سوره را واجب است بلند بخواند , ولى در حال جـمـاعت اگر امام رکعت سوم وچهارم است و ماموم رکعت اول و دوم بايد ماموم حمد و سوره را آهسته بخواند , واللّه العالم .

سوال 425 :

کسى که مشغول نماز است و ديگران ناخودآگاه با فشار اورا از جاى خود حرکت مى دهند يا کسى او را از جايش حرکت بدهد نمازش چه صورت دارد ؟

جواب :

بنابر احتياط , ذکر واجبى را که در حال عدم استقرار گفته است تکرار کند , واللّه العالم .

سوال 426 :

جـاهـايـى که اهل سنت هستند و شخص بنا به طريقه شيعه نماز خوانده در بعضى موارد از ترس تقيه نموده , حکمش چيست ؟

جواب :

کسى که به طريقه شيعه خوانده اگر مورد از موارد تقيه مداراتى بوده يا اصلا تقيه نبوده , نمازش صـحـيح است , وکسانى که با خوف يا از جهت مدارات تقيه کرده اند , نمازشان صحيح است , واللّه العالم .

سوال 427 :

شک در سجده چه حکمى دارد ؟

جواب :

اگـر شک در سجده در محل باشد بايد آن را به جا آورد , و بعد ازگذشت محل ـ مانند دخول در تشهد يا قيام براى رکعت بعد ـ به شک مزبور اعتنا نمى شود , واللّه العالم .

سوال 428 :

شک در تسبيحات اربعه چه حکمى دارد ؟

جواب :

اگر شک بعد از خواندن ـ حداقل ـ يک تسبيحات اربعة باشد ,مى تواند به همان اکتفا کند .

و اگر در يک مرتبه خواندن هم شک دارد ـ و شک هم در محل باشد ـ بايد آن را به جا آورد , واللّه العالم .

سوال 429 :

فلسفه اين که رکعات نماز در وقتهاى مختلف فرق مى کندچيست ؟

جواب :

شـايـد از جـهـت تـخفيفى است که حضرت رسول اکرم ( ص ) در شب معراج براى است خواستار شـده اند و براى هر زمان از جهت خواب آلودگى و نشاط و خستگى و زمان استراحت مناسب براى رکعات نماز تشريع گرديده است , واللّه العالم .

سوال 430 :

شـخـصـى در نـيمى از حمد و سوره يک کلمه را به جاى کلمه ديگر استفاده مى کرد حکم نمازش چيست ؟

جواب :

چـنانچه تعمد نداشته نمازش باطل نمى شود لکن اگر محل تدارکش باقى است بايد تدارک کند , واللّه العالم .

سوال 431 :

شخصى در جايى قرار دارد که اگر نماز را ايستاده بخواند ازقبله منحرف مى شود ولى اگر نماز را نشسته بخواند منحرف ازقبله نمى شود کدام مقدم مى شود ؟

جواب :

اگـر انـحراف از قبله کم است ايستاده بخواند و چنانچه انحراف از قبله زياد باشد مخير است بين اين که ايستاده بخواند يانشسته , واللّه العالم .

سوال 432 :

ايا در حال نماز براى صحيح ادا کردن الفاظ عربى و يابراى اين که مطمئن شود که نماز را با قراءت صحيح ادا نمايدمى تواند در حال نماز از روى قرآن و يا کتاب , نمازبخواند ؟

جواب :

در حـال نـمـاز خـوانده حمد و سوره و ذکر از روى قرآن مجيد و ياکتاب ديگر مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 433 :

شخص در حال نماز است شخص ديگر به شوخى شانه او را تکان مى دهد بطورى که شخص استقرار ندارد در اين صورت تکليف او چيست ؟

جواب :

بنابر احتياط ذکر واجبى را که در حال عدم استقرار گفته است تکرار کند .

واللّه العالم .

سوال 434 :

شـخـصى که در مسافرت است و نماز خود را در قطار يااتوبوس در حال حرکت مى خواند و آن دليل خوف از نفس ياجا ماندن باشد ؟

حکم نماز او چگونه است ؟

جواب :

اگـر وقـت نـمـاز تـنگ است هر اندازه مى تواند در همان حال شرايطنماز را رعايت کند , نمازش صـحيح است و همينطور است درصورتى که خوف بر نفس داشته باشد يا از جا ماندن از آن وسيله در عسر و حرج مى افتد , واللّه العالم .

سوال 435 :

در نمازهاى جهريه غير از حمد و سوره باقى اذکار را بلندخواندن يا آهسته خواندن اختيارى است يا خير ؟

جواب :

مخير است در هر دو نماز بلند بخواند يا آهسته , واللّه العالم .

سوال 436 :

کـسـى کـه وظيفه اش نماز ظهر است و با نيت نماز ظهر حمدو سوره را به نيت نماز عصر مى خواند و بعد از رکوع متوجه مى شود .

حکم نماز چگونه است ؟

جواب :

نماز ظهر صحيح است , واللّه العالم .

سوال 437 :

اگر وقت فضيلت نمازهاى يوميه دارد تمام مى شود .

آياباز هم مقدس داشتن نماز قضا بهتر است ؟

جواب :

نماز يوميه مقدم بر قضا است , واللّه العالم .

سوال 438 :

انـسـان قـبل از نماز در يک وضعى بود که اگر با آن وضع نمازمى خواند نمازش باطل بود مثلا لبايش و يا بدنش متنجس بوديا مکانش و يا لباسش غصبى بود و هکذا حال نمازى خواندبعد از نـمـاز بشک افتاد که آيا نمازش را با همان وضع اولى خوانده که نماز با آن صحيح نبود و يا اين که قبل از شروع به نماز آن وضع را تغيير داده بود به وضع ديگرى که نماز با آن صحيح است آيا نمازى که خوانده است صحيح است يانه ؟

جواب :

نمازى که خوانده محکوم به صحت است , واللّه العالم .

سوال 439 :

در فرض سوال گذشته حکم اين مسأله چيست ؟

وقـتى که به شک افتاد خود را به همان وضع اولى ديد که نماز باآن صحيح نبود مثلا همان لباس متنجسى که قبل از نماز در تن داشت الان هم همان لباس متنجس را در تن خود مى بيند وهکذا ـ ولـى در عـين حال احتمالى مى دهد که در وقت شروع به نماز آن وضع اولى را تغيير داده بوده به وضع ديگرى که نماز باآن صحيح است و بعد از نماز دوباره به وضع اول برگشته است ؟

جواب :

فـرقـى بـين دو صورت مذکور نيست در هر دو صورت نمازى که خوانده محکوم به صحت است , واللّه العالم .

سوال 440 :

اگر کسى در تکبير کلمه (( اللّه )) را همراه با اشباع بخواندنمازش باطل مى شود ؟

جواب :

اگر به نحوى باشد که حرف واو توليد شود نمازش باطل مى شود , واللّه العالم .

سوال 441 :

ايـن جانب کلمه اى را در نماز صحيح مى دانستم و همين طور عمل مى کردم .

طبق فتواى مـرجـع قـبـلـى بـايـد نـماز را اعاده کنم ولى اکنون که به شما رجوع کرده ام حناب عالى قضا را لازم نمى دانيد با توجه به اين که اين نمازها را در زمان مرجع قبلى خوانده ام آيا قضا دارد يا خير ؟

جواب :

اعاده آنها لازم نيست , واللّه العالم .

سوال 442 :

آيا در سجده تماس انگشت بزرگ پا به زمين کافى است يابايد ساير انگشتان هم با زمين تمام حاصل نمايد ؟

جواب :

تماس انگشتهاى ديگر با زمين ضررى ندارد و سجده درست است , واللّه العالم .

سوال 443 :

اگـر کسى زياد شک مى کند , به گونه اى که حتى به نمازجماعت هم اگر بپيوند دو دل مى شود که آيا در رکعت دوم به امام اقتدا نموده يا رکعت سوم , در حالى که او مى دانسته دررکعت اول به امام ملحق نشده , و اينک هم نمى داند امام درکجاى نماز است , وظيفه اش چيست ؟

جواب :

وظـيفه چنين شخصى عدم اعتنا به شک است و در مورد سوال بناى بر تمام مى گذارد که همان اقتداءش به امام در رکعت دوم است , واللّه العالم .

سوال 444 :

اگـر شـخـصـى در اثـر نـدانـستن مساءله , مخرج بول را تنها يک بار بشويد در اين صورت رطـوبـت دسـت و آلـت , چـيـزهـاى ديـگررا نجس مى سازد ؟

و اگر نجس نسازد مى توان با آن نمازخواند ؟

جواب :

در صورتى که رطوبت سرايت مى کند ملاقى را نجس مى کند ويکبار شستن در ملاقى کافى است و با نجس نمى توان نمازخواند , واللّه العالم .

سوال 445 :

در اثـنـاء نـماز خون از لب جارى مى شود بطورى که يا بايدخون را بلعيد تا نماز را شکست حکم در اين صورت چيست ؟

جواب :

خـون را بـريـزد و اگر آب کشيدن در سعه وقت موقوف به قطع نماز باشد نماز را قطع کند و در ضيق وقت خون را بريزد و بالب نجس نماز را تمام کند , واللّه العالم .

سوال 446 :

آيـا سـنـگ و کلوخ پاک کننده مخرج بول هستند و درصورتى که لباس غير از لباس نجس ندارد چگونه بايد نمازبخواند ؟

جواب :

سنگ و کلوخ پاک کننده بول نيست ولى اگر بدن يا لباس شخص نجس شده و آبى ندارد که آن را تطهير کند مى تواند باآن لباس و بدن نجس نماز بخواند و در صورت امکان بايد لباس نجس را کم کند .

سوال 447 :

چنانچه نمازها را با لباس نجس خوانده باشد تکليف چيست ؟

جواب :

چـنانچه ابى نداشت که لباس خود را تطهير کند نمازهايى که به اين صورت خوانده صحيح است , واللّه العالم .

سوال 448 :

لباس کسى نجس شده ايا بايد براى نماز به او گفت ؟

جواب :

لازم نيست , واللّه العالم

سوال 449 :

با لباسى که به عرق جنب از حرام آلوده است آيا مى توان نماز خواند ؟

جواب :

چنانچه خشک شده و از بين رفته باشد مانعى ندارد و اگر اثرش باقى است بنابر احتياط بايد براى نماز آن را ازاله نمود , واللّه العالم .

سوال 450 :

اگـر خـانمى با لباسى محفوظ , مثل مانتوى گشاد و شلوار وروسرى يا مقنعه بزرگ نماز بخواند درست است ؟

جواب :

اگر در تمام حالات نماز جاهايى را که بايد بپوشاند پوشيده باشد , مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 451 :

غـصـبى نبودن لباس نمازگزار شامل چه لباسهايى است ؟

آيا جوراب و کلاه و امثال اينها را هم در برمى گيرد ؟

جواب :

اخـتـصـاص به ساتر در حال نماز دارد , اگر مرد است آنچه بشره عورتين را مى پوشاند و اگر زن است لباسهايى که تمام بدن رامى پوشاند , لازم است غصبى نباشد , واللّه العالم .

سوال 452 :

هنگام نماز مال غصبى در جيب لباس باشد چه صورت دارد ؟

جواب :

مانعى نداد , واللّه العالم .

سوال 453 :

ايا پوشاندن دو پا از مچ به پايين و کف پا در حال نماز برزن لازم است ؟

جواب :

لازم است کف پا را بپوشاند , واللّه العالم .

سوال 454 :

استفاده از پلاتين ( طلاى سفيد ) براى مردان چه حکمى دارد , و ايا نماز خواندن با آن جايز است يا نه ؟

جواب :

استفاده از پلاتين براى مردان مانعى ندارد .

و نماز خواندن با آن جايز است , واللّه العالم .

سوال 455 :

دانـشـجواى يک دست لباس از طرف دانشگاه به عنوان جايزه دريافت کرده و نمى داند که ايـن لباس از بودجه کل دانشجويان خريدارى شده يا بودجه مشخصى براى اين کار درنظر گرفته شده , حکم نمازش چگونه است ؟

و جايزه گرفتن چطور است ؟

جواب :

نماز خواندن در لباس مذکور مانعى ندارد , و گرفتن جايزه جايزاست , واللّه العالم .

سوال 456 :

انگشتر کسى در دست نمازگزار باشد چگونه است ؟

جواب :

چنانچه صاحبش راضى باشد مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 457 :

ايا مرد مى تواند حلقه پلاتين ( طلاى سفيد ) نامزدى راهنگام نماز در دست کند ؟

جواب :

اگر پلاتين باشد مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 458 :

در صـورتـى کـه در نـزد ماءموم اجتهادا يا تقليدا در تطهيرلباس و غيره شرائط و کيفياتى معتبر باشد که در نزد امام آن شرائط و کيفيات معتبر نيست و ماءموم هم بداند که امام ان شرايط و کـيـفـيـات معتبر نيست و ماموم هم بداند که امام ان شرائط را مراعات نمى کند لذا به نظر ماموم لـباس و بدن اين امام متنجس و وضوء و تيمم اش هم بواسطه متنجس بودن اعضايش باطل است , آيا اين ماءموم مى تواند به اين امام اقتداکند يا خير ؟

جواب :

عـلـم بـه نـجـاست بدن و لباس امام مانع از جواز اقتدا نيست , وطهارت اعضا شرط صحت تيمم نيست , و چنانچه بداند وضو ياتيمم امام باطل بوده نمى تواند اقتدا کند , واللّه العالم .

سوال 459 :

آيا دز نماز پوشش رو و پشت پا براى زن واجب است ؟

جواب :

پوشاندن روى پا ( ظاهر قدم ) در نماز بر زن لازم نيست , ولکن ستر آن از مرد نامحرم بنابر احتياط , واجب است , واللّه العالم .

سوال 460 :

ايا گذاشتن روکش طلا روى دندان , براى نماز اشکال دارد , روکش پلاتين چطور ؟

جواب :

مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 461 :

فـردى بـعـلـت اين که تخت بيمارستان رو به قبله نبوده مدتى نمازهاى خود را رو به قبله نـخـوانده بلکه نماز بسمت غير قبله خوانده , آيا اکنون بايد آن نمازها را قضا نمايد ؟

و آيافرقى بين اينکه ممکن بوده رو به قبله بخواند و يا امکان نداشته هست يا خير ؟

جواب :

چنانچه ممکن بوده رو به قبله بخواند و رو به قبله نخوانده بايد قضاى آن را بجاى آورد , واللّه العالم .

سوال 462 :

آيا نماز بر افراد بالغ عقب مانده ذهنى که فقط قادر به تربيت پذيرى هستند واجب است ؟

جواب :

چنانچه قادر به يادگرفتن نماز باشند بايد نماز را ياد بگيرند وبخوانند , واللّه العالم .

سوال 463 :

آيا با محمول متنجس مى توان نماز خواند ؟

جواب :

محمول نجس اگر ميته نباشد نماز با آن درست است , واللّه العالم .

سوال 464 :

دوران سـابـق کـه قانون اصلاحات اراضى اجرا گرديد ودولت املاک مالکان را بين رعيت تـقـسيم کرد , در صورتى که بيشتر مالکان راضى به اين کار نبودند , آيا مى شود در آن اراضى نماز خواند ؟

جواب :

اگر محرز باشد که مالک شرعى نبوده اند , نماز خواندن مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 465 :

کـسـى کـه بـا قـطـار يا ماشين مسافرت مى نمايد و وقت تنگ شده ماشين يا قطار هم نگه نمى دارند آيا مى تواند در حال حرکت نمازش را بخواند ؟

جواب :

اگـر وقـت نـماز تنگ است هر اندازه مى تواند در همان حال شرايطنماز را رعايت کند , و نمازش صـحـيـح اسـت , در صـورتـى کـه خـوف بر نفس داشته يا بدون وسيله در عسر و حرج مى افتد , واللّه العالم .

سوال 466 :

فـردى کـه در نـمـاز بـه سجده مى رود , اگر موى سرش بين پيشانى و مهر او حائل شود , سرش را بلند کند و دوباره بگذارد , اشکال دارد يا خير ؟

جواب :

بـايـد مـوى سرش را با دست يا چيزى ديگر کنار بزند تا پيشانى بر مهر قرار بگيرد و برداشتن سر و دوباره گذاشتن آن جايزنيست , واللّه العالم .

سوال 467 :

شخص نمازگزار در صحت بخشى از کلمه شک مى کند يايقينا غلط خوانده است , اگر آن را بـاز گـويد , مثلا (( ولاالضالين )) , (( ضالين )) يا (( لين )) را دو باره بگويد , آيا صحيح است يا اين که بايد تمام کلمه را تکرار کند ؟

جواب :

بايد تمام کمله را تکرار کند , واللّه العالم .

سوال 468 :

شخصى در تسبيحات اربعه واو (( واللّه اکبر )) را نمى گفته ,نمازش چه وضعى دارد ؟

جواب :

از اين به بعد با واو بگويد , واللّه العالم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نماز

پر بازدیدترین ها

No image

غسل(جنابت)

No image

مطهرات

No image

نوافل یومیه

No image

زکات

No image

روزه

Powered by TayaCMS