2- طواف و احکام آن (شرایط و واجبات طواف)

2- طواف و احکام آن (شرایط و واجبات طواف)

2- طواف و احکام آن (شرايط و واجبات طواف)

اول - نيت‌يعنى قصد کند طواف عمره تمتع را قربه الى الله و اگر ريا و خود نمائى کند طواف او باطل و معصيت هم کرده.

دوم - طهارت که بايد پاک باشد از جنابت و حيض و نفاس و همچنين اگر وضوء ندارد بايد وضو بگيرد لکن طواف مستحبى را ميتواند بدون وضو انجام دهد.

مسئله: اگر کسى بدون طهارت طواف کند باطل است چه عمدى چه سهوى و چه مسئله را بداند چه نداند و اگر عذر داشته باشد از وضو گرفتن يا غسل کردن واجب است تيمم کند.

شرط سوم - طهارت بدن و لباس است در طواف بايد تمام بدن و لباس از هر نجاستى پاک باشد حتى باحتياط وجوبى از خون کمتر از درهم و همچنين عرقچين و جوراب و حتى انگشتر باحتياط وجوبى بايد پاک باشد و در خون قروح و جروح هم به احتياط وجوبى تا مقدارى که امکان تطهير هست بايد تطهير کرد و لباس را عوض نمود ولى اگر مشقت داشته باشد لازم نيست.

مسئله: اگر بعد از طواف فهميد که لباس يا بدنش نجس بوده طوافش صحيح است ولى اگر مى‌دانسته و فراموش کرده احتياط واجب آنستکه طواف را اعاده کند.

شرط چهارم - ختنه شده بودن است و احتياط واجب آنستکه درباره بچه نابالغ هم مراعات شود.

شرط پنجم - ستر عورت است پس اگر بدون ساتر عورت طواف کند باطل است و همچنين ساتر بايد غصبى نباشد.

(چگونگى طواف)

واجب است طواف از محاذى حجر الاسود شروع و بآنجا هم ختم شود و دقت زياد و وسوسه لازم نيست و پس از هر دورى لازم نيست در مقابل حجر الاسود بايستد و دوباره حرکت کند و اگر اينگونه حرکات غير متعارف داشته باشد بصورت وسوسه طواف اشکال پيدا مى‌کند و در طواف بايد خانه کعبه بطرف چپ انسان قرار گيرد بطور متعارف و در اين جهت هم دقتهاى بى مورد و وسوسه‌هاى جاهلانه نبايد داشت البته در هر کارى رعايت احتياط عقلائى اشکال ندارد.

مسئله: اگر بواسطه شلوغى و فشار مقدارى از دور زدن بخلاف متعارف شد مثل اينکه روى طواف کننده يا پشت او بطرف خانه کعبه قرار گرفت‌يا عقب طواف کرد بايد همان مقدار را جبران کند و صحيح انجام دهد و همچنين اگر مقدارى از طواف را انسان بدون اختيار با فشار ديگران جلو برود بايد آن مقدار را از سر بگيرد.

مسئله: واجب است‌حجر اسماعيل را در طواف داخل کند يعنى از پشت آن دور بزند و اگر از داخل آن برود باطل است و درهر دورى که اينطور کرده باحتياط واجب بايد آن دور را از سر بگيرد.

مسئله: طواف بايد در فاصله بين خانه کعبه و مقام ابراهيم واقع شود و اين فاصله چنانچه گفته شده بيست و شش ذراع و نيم است پس در طواف نبايد در همه اطراف بيش از اين مقدار از خانه فاصله گرفت و هر مقدارى که بيش از اين فاصله داشته بايد اعاده کند و بايد دانسته شود در آن طرفى که حجر اسماعيل هست باز فاصله را بايد تا خانه حساب کرد نه تا حجر بنابراين در آن قسمت چنانچه گفته‌اند تقريبا شش ذراع و نيم براى طواف باقى ميماند و محل طواف تنگ ميشود و اگر در اين قسمت بيش از شش ذراع و نيم از حجر فاصله گرفت هر مقدارى که در فاصله بيشتر طواف کرده بايد اعاده کند.

بدانکه در اطراف ديوار کعبه يک پيش آمدگى هست که آنرا (شاذروان) گويند آن هم جزء خانه است بنابراين بايد طواف بدور آن باشد و اگر اتفاقا روى آن رفت و طواف کرد هر مقدار از طواف که اينطور واقع شده بايد اعاده کند چنانچه اگر در طواف از روى ديوار حجر اسماعيل برود صحيح نيست زيرا اين دو يعنى حجر اسماعيل و شاذروان جزء خانه است که بايد بدور آنها طواف کند نه روى آنها ولى اگر در حال طواف دست بر روى حجر بگذارد يا بديوار کعبه بزند (که در نتيجه يک عضو از بدن که دست باشد بدور خانه واقع نشده) اشکال ندارد و طواف صحيح است.

مسئله: طواف بايد هفت دور باشد نه کم نه زياد و اگر از اول طواف قصد داشته باشد که کمتر يا بيشتر بجا آورد اين طواف بکلى باطل است‌حتى اگر هفت دور هم طواف کند زيرا از اول قصدش صحيح نبوده و اگر از روى ندانستن مسئله و سهو و غفلت هم اينطور طواف کرده باحتياط وجوبى بايد اعاده کند.

مسئله: اگر از طواف واجب عملا چيزى کم کند عمدا بايد کسرى را بجا آورد و اگر فاصله زياد شده باحتياط وجوبى بايد کسرى را بجا آورد و طواف را هم اعاده نمايد و در صورتيکه سهوا کم کرده باشد باز احتياط آنستکه بهمين طورى که گفته شد عمل کند يعنى هر چه کسرى داشته بجا آورد و اصل طواف را هم اعاده کند البته اگر فاصله زياد باشد.

مسئله: در طواف واجب قران جايز نيست‌يعنى جايز نيست طواف واجب را با طواف ديگر دنبال هم بياورد بدون اينکه بين دو طواف نماز طواف فاصله شود و در طواف مستحب مکروه است.

مسئله: اگر بعد از تمام کردن طواف وکنار رفتن شک کند زيادتر از هفت دور بجا آورده يا نه بشک خود اعتنا نکند و طوافش صحيح است ولى اگر در اين صورت شک کند که کمتر از هفت دور بجا آورده يا نه احتياط واجب آنست که کسرى را بجا آورد و بعدا طواف را اعاده نمايد.

مسئله: اگر در حال طواف شک کند که اين دور هفتم است‌يا هشتم طوافش باطل است و همچنين اگر شک کند که دور ششم است‌يا هفتم و هر چه پاى نقيصه در کار است طواف او باطل است.

مسئله: قطع کردن طواف مستحب بدون عذر جايز است و در طواف واجب کراهت دارد.

مسئله: در بين طواف نشستن و کمى خستگى گرفتن يا رفتن بطرف ديوار خانه و دست کشيدن و بوسيدن و دو مرتبه از همانجا که بوده طواف را ادامه دهد اشکال ندارد و همچنين در حال طواف رو را باينطرف و آن طرف گردانيدن و حرف زدن اشکال ندارد البته سزاوار است انسان در حال انجام اين عبادت بزرگ و سنگين و مشغول ذکر خدا باشد.

مسئله: اگر بعد از تمام کردن طواف شک کند صحيح بجا آورده يا نه بشک خود اعتنا نکند و صحيح است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

1- احرام و احکام آن

No image

آداب و احکام حج تمتع

No image

3- نماز طواف و احکام آن

No image

آداب و احکام عمره تمتع

Powered by TayaCMS