احکام طواف

احکام طواف

احکام طواف

مسأله 196- کم و زياد کردن طواف جايز نيست. هرگاه کسى عمداً چيزى بر هفت دور بيفزايد طواف او باطل است، و اگر از روى عمد طواف واجب را کم کند، چنانچه قبل از فوت موالات بازگردد و طواف را ادامه دهد صحيح است، و الاّ طواف او باطل مى شود، و بايد از نو شروع کند.

مسأله 197- هرگاه از روى سهو و فراموشى طواف واجب را ناقص بگذارد، اگر بعد از تمام کردن چهار دور باشد برمى گردد و طواف را کامل مى کند (خواه موالات از دست رفته باشد يا نه) و اگر قبل از چهار دور باشد چنانچه موالات به هم نخورده، مى تواند آن را تکميل نمايد، وگرنه بايد از نو شروع کند.

مسأله 198- کسى که «طواف عمره تمتّع» را ترک کند چند صورت دارد:

[100]

1- هرگاه عمداً ترک کند تا وقت وقوف به «عرفات» تنگ شود احتياط واجب آن است که نيّت حجّ إفراد کند، و بعد از حج، عمره مفرده به جا آورد، و سال بعد حجّ تمتّع را اعاده نمايد (وقت وقوف به عرفات بنا بر احتياط از ظهر روز عرفه، يعنى نهم ذى الحجّه است تا غروب آفتاب.)

2- کسى که از روى جهل و نادانى طواف را ترک کند حجّ او مبدّل به افراد مى شود، و بنا بر احتياط واجب بعد از آن عمره مفرده به جا مى آورد. و سال بعد حجّ تمتّع را اعاده مى نمايد، و احتياط مستحب آن است که يک شتر به عنوان کفّاره قربانى کند.

3- کسى که از روى سهو و فراموشى طواف را ترک کند، حجّ او درست است، و هر وقت به خاطرش آمد طواف را به جا مى آورد (و احتياط مستحب آن است که سعى را هم بعد از آن اعاده کند) و اگر به وطن خود بازگشته، يا از مکّه بيرون رفته، و مراجعت براى او زحمت دارد نائب بگيرد تا طواف او را به جا آورد، و در اين مدّت چيزى بر او حرام [101]

نيست، و احتياط آن است که يگ گوسفند قربانى به مکّه بفرستد و اگر فرستادن قربانى به مکّه ممکن نيست در شهر خود قربانى کند.

4- کسى که «طواف حج» را تا آخر ذى الحجّه ترک کند اگر از روى عمد باشد حجّ او باطل است، و بايد سال ديگر اعاده کند، و اگر از روى جهل و ناآگاهى باشد نيز حجّ او باطل است (خواه جاهل مقصّر باشد يا غير مقصّر) و علاوه بر اعاده حج، احتياط آن است که شترى هم قربانى کند.

و اگر از روى سهو و فراموشى بوده طواف را قضا مى کند و حجّ او صحيح است، و چنانچه بعد از مراجعت از حج يا بيرون رفتن از مکّه متوجّه شود و بازگشت براى او مشقّت داشته باشد کسى را نائب مى گيرد که براى او طواف کند (و مستحبّ است سعى را نيز بعد از آن اعاده کند، و يک گوسفند در منى قربانى نمايد، و اگر ممکن نشد در وطن خود قربانى کند و در اين مدّت چيزى بر او حرام نيست.)

5- اگر «طواف نساء» را ترک کند خواه از روى عمد

[102]

باشد يا جهالت يا فراموشى، زن بر او حرام است، تا بازگردد و طواف کند، و اگر ممکن نيست يا مشکل است نائب بگيرد، و اگر از دنيا برود «ولىّ» او قضاى آن را به جا مى آورد. و اگر طواف نساءهاى متعدّدى را ترک کرده باشد يک طواف نساء براى همه آنها کافى است. و در اين حکم، يعنى ترک طواف نساء، فرقى ميان زن و مرد و کودک نيست، زيرا طواف نساء بر همه لازم است، و بدون آن همسر براى او حلال نمى شود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام طواف

جدیدترین ها در این موضوع

No image

طواف

No image

واجبات طواف

No image

احکام طواف

No image

کم یا زیاد کردن طواف

No image

شک در مقدار طواف

پر بازدیدترین ها

No image

شک در مقدار طواف

No image

واجبات طواف

No image

طواف

No image

احکام طواف

No image

کم یا زیاد کردن طواف

Powered by TayaCMS