تعدد قاضى در یک محاکمه

تعدد قاضى در یک محاکمه

تعدد قاضى در يک محاکمه

سوال 1842 :

آيا سيستم تعدد قاضى در نظام دادرسى اسلامى پذيرفته شده است؟ در صورت مثبت بودن جواب کيفيت آن را به نحو اجمال بيان فرماييد.

جواب :

با توجه به اين که قضاوت و حکم کردن به معنى انشاء خاص و فصل خصومت است، لذا تعدد قاضى در مورد واحد و به عنوان انشاء کنندگان حکم، معنى ندارد. چون هنگامى که قاضى واجد شرايط نظر داد و انشاء حکم کرد، محلّى براى انشاء و نظر دادن ديگران باقى نمى ماند. و خلاصه مسبب واحد سبب واحد دارد و تشريک معنى ندارد; مضافاً براين که قضاوت نوعى ولايت و امارت است و ولايت از امور ذات اضافه مى باشد و تعدد در آن صحيح نيست; بلى قاضى مى تواند در مقدمات حکم با اهل خبره و با ديگر قضات مشورت کند. ولى تصميم نهايى و انشاء حکم با خودش که در رأس قرار دارد، مى باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

مقالاتی که اخیرا مشاهده شده اند.

No image

صدقات مستحبه

No image

اجزاء و شرائط

No image

حلق و تقصیر (حج)

No image

شرط زیاده در قرض

No image

موارد متفرقه خمس

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

1 - احرام حج

No image

2 - وقوف در عرفات

No image

3 - وقوف در مزدلفه

No image

درک وقوفین

No image

واجبات منى

پر بازدیدترین ها

No image

واجبات منى

No image

درک وقوفین

No image

13 - رمى جمرات

No image

1 - احرام حج

Powered by TayaCMS