مستحبات داخل شدن به حرم

مستحبات داخل شدن به حرم

مستحبات داخل شدن به حرم

(مسأله 82) بدان که مقدارى از زمين هائى که از جهات چهارگانه محيط به مکه است، حرم مى باشد، و طول و عرض آن هر يک چهار فرسخ است، لکن مسافت آن از تمام جهات به مکه مساوى نيست و علاماتى از طرف جدّه و عرفات، و ساير اطراف که وارد مکه مى شوند نصب شده است که معلوم است.

(مسأله 83) مستحب است چون به حرم رسد، قبل از ورود به آن پياده شود، و براى وارد شدن به حرم غسل کند، و پا را برهنه کند، و مستحبات داخل شدن به مسجدالحرام m

نعلين را در دست گيرد، و وارد حرم شود. و در حديث است کسى که چنين کند براى تواضع و فروتنى نسبت به خداوند متعال، خداوند عالم، جلّ ذکره، محو کند از او صد هزار گناه، و بنويسد از براى او صد هزار حسنه، و صد هزار حاجت او را برآورد، و مستحب است که در وقت وارد شدن به حرم، اين دعا را بخواند:

«أللَّهُمَّ إنَّکَ قُلْتَ في کِتَابِکَ وَقَوْلُکَ الحَقُّ: وَأذِّنْ في النَّاسِ بِالَحَجَّ يَأتُوْکَ رِجَالا وَعَلَى کُلِّ ضامِر يَأتِيْنَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمِيق. اللَّهُمَّ إنّي أَرْجُوْ أَنْ أَکُوْنَ مِمَّنْ أَجَابَ دَعْوَتَکَ، وَقَدْ جِئْتُ مِنْ شُقَّة بَعِيدَة وَفَجّ عَمِيق، سَامِعاً لِنِدَآئکَ وَمُسْتَجِيباً لَکَ، مُطِيعاً لاِمْرِکَ، وَکُلُّ ذَلِکَ بِفَضْلِکَ عَلَيَّ وَإحْسَانِکَ إلَيَّ، فَلَکَ الحَمْدُ عَلَى مَاوَفَّقْتَني لَهُ، أبْتَغِيْ بِذَلِکَ الزُّلْفَةَ عِنْدَکَ، وَالْقُرْبَةَ إلَيْکَ، وَالْمَنْزِلَةَ لَدَيْکَ، وَالْمَغْفِرَةَ لِذُنُوبِي، وَالتَّوْبَةَ عَلَيَّ مِنْهَا بِمَنِّکَ. اللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد و آل مُحَمَّد، وَحَرِّمْ بَدَني عَلَى النَّارِ، وَآمِنِّي مِنْ عَذَابِکَ وَعِقَابِکَ بِرَحْمَتِکَ يَا أرْحَمَ الرَّاحِمِيْنَ».

مستحبات داخل شدن به مکه معظمه

بدان که مکه معظمه مرکز طلوع انوار وجود محمدى، و مشرق آفتاب هدايت اسلامى، و مهبط ملائکه مقربين، و محل بزرگ ترين و باشکوه ترين اجتماع مؤمنين و موحدين، و مکان نزول امطار رحمت و مغفرت، و آيات بينات الهى، و مقام ابراهيم خليل است. و از اين جهات و جهات بسيار ديگر، مخصوصاً از جهت وجود بيت الله الحرام در آن، شرافت و حرمت آن بسيار است. کسى که وارد آن شهر مقدس مى شود بايد فضايل مشاهد بزرگ و شعائر اسلامى را که خداوند متعال مقرر داشته متوجه باشد، تا براى ادراک برکات و فضايل آن اماکن مقدسه آماده شود، و نور حقيقت بر حال او ظاهر شده، و گناهانش آمرزيده، و عيوبش بر طرف شود، انشاء الله تعالى.

اِنَّما سُمِّيَتْ مَکَّةَ لاِنَّها تَمُکُّ الذُّنُوبَ اَيْ تُزِيْلُها کُلَّها.

(مسأله 84) مستحب است به جهت وارد شدن به مکه اگر ممکن شود غسل ديگر کند، و با آرامش دل و بدن با فروتنى و وقار وارد مکه شود، و چون وارد مکه شود از راه بالاى مکه داخل شود از عقبه (کداء) که در شمال مکه است. و بعضى اين حکم را مختص به کسانى دانسته اند که از راه مدينه مى روند. و در موقع خروج، از عقبه «ذى طوى» که در جنوب مکه واقع است خارج شود.

Powered by TayaCMS