مواردی که لازم نیست لباس و بدن نمازگزار پاک باشد (آیت الله حسین وحید خراسانی)

مواردی که لازم نیست لباس و بدن نمازگزار پاک باشد (آیت الله حسین وحید خراسانی)

مواردى که لازم نيست بدن و لباس نمازگزار پاک باشد

مسأله 854 :

در سه صورت که تفصيل آنها خواهد آمد ، اگر بدن يا لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است .

( اول ) آن که به واسطهء زخم يا جراحت يا دملى که در بدن اوست ، لباس يا بدنش به خون آلوده شده باشد .

( دوم ) آن که بدن يا لباس او به مقدار کمتر از درهم به خون آلوده باشد ، و اندازه ء درهم - از جهت عفو خون کمتر از آن در نماز - تقريبا به مقدار بند سرانگشت سبابه ( شهادت ) مى باشد .

( سوم ) آن که ناچار باشد با بدن يا لباس نجس نماز بخواند . و در يک صورت اگر لباس نمازگزار نجس باشد ، نماز او صحيح است ، و آن صورت اين است که متنجس از لباسهاى کوچک باشد مانند جوراب و عرقچين . و احکام اين چهار صورت به تفصيل در مسائل بعد مى آيد .

مسأله 855 :

اگر در بدن يا لباس نمازگزار خون زخم يا جراحت يا دمل باشد ، چنانچه طورى است که آب کشيدن بدن يا لباس يا عوض کردن لباس براى نوع مردم مشقت داشته باشد ، تا وقتى که زخم يا جراحت يا دمل خوب نشده است ، مى تواند با آن خون نماز بخواند ، و همچنين است اگر چرکى که با خون بيرون آمده يا دوايى که روى زخم گذاشته اند و نجس شده در بدن يا لباس او باشد .

مسأله 856 :

اگر خون بريدگى و زخمى که به زودى خوب مى شود و شستن آن براى نوع مردم آسان است در بدن يا لباس نمازگزار باشد و کمتر از درهم نباشد و با آن نماز بخواند ، نماز او باطل است .

مسأله 857 :

اگر جايى از بدن يا لباس که با زخم فاصله دارد به رطوبت زخم نجس شود ، جايز نيست با آن نماز بخواند ، ولى اگر مقدارى از بدن يا لباس که معمولا به رطوبت زخم آلوده مى شود ، به رطوبت آن نجس شود ، نماز خواندن با آن مانعى ندارد .

مسأله 858 :

اگر از بواسيرى که دانه هاى آن بيرون نباشد يا زخمى که توى دهان و بينى و مانند اينها است خونى به بدن يا لباس برسد ، ظاهر اين است که مى تواند با آن نماز بخواند ، و اما خون بواسيرى که دانه هاى آن بيرون است بدون اشکال نماز خواندن با آن جايز است .

مسأله 859 :

کسى که بدنش زخم است ، اگر در بدن يا لباس خود خونى ببيند که به مقدار درهم يا بيشتر از آن است و نداند از زخم است يا خون ديگر ، جايز نيست با آن نماز بخواند .

مسأله 860 :

اگر چند زخم در بدن باشد و به طورى نزديک هم باشند که يک زخم حساب شود ، تا وقتى همه خوب نشده اند نماز خواندن با خون آنها اشکال ندارد ، ولى اگر به قدرى از هم دور باشند که هر کدام يک زخم حساب شود ، هر کدام که خوب شد بايد براى نماز بدن و لباس را از خون آن در صورتى که از يک درهم کمتر نباشد آب بکشد .

مسأله 861 :

اگر سر سوزنى خون حيض يا سگ يا خوک يا کافر غير کتابى يا مردار يا حيوان حرام گوشت در بدن يا لباس نمازگزار باشد ، نماز او باطل است ، و بنابر احتياط واجب خون نفاس و استحاضه نيز چنين است ، ولى خونهاى ديگر مثل خون بدن انسانى که نجس العين نيست ، يا خون حيوان حلال گوشت ، اگر چه در چند جاى بدن و لباس باشد ، در صورتى که روى هم کمتر از درهم باشد ، نماز خواندن با آن اشکال ندارد .

مسأله 862 :

خونى که به لباس بى آستر بريزد و به پشت آن برسد ، يک خون حساب مى شود ، ولى اگر پشت آن جدا خونى شود ، بايد هر کدام را يک خون جداگانه حساب کند ، پس اگر خونى که پشت و روى لباس است روى هم از يک درهم کمتر باشد ، نماز با آن صحيح ، و اگر به مقدار درهم يا بيشتر باشد نماز با آن باطل است

مسأله 863 :

اگر خون روى لباسى که آستر دارد بريزد و به آستر آن برسد ، يا به آستر بريزد و روى لباس خونى شود ، بايد هر کدام را جدا حساب نمود ، پس اگر خون روى لباس و آستر کمتر از درهم باشد نماز با آن صحيح ، و اگر به مقدار درهم يا بيشتر باشد نماز با آن باطل است .

مسأله 864 :

اگر خون بدن يا لباس کمتر از درهم باشد و رطوبتى به آن برسد که اطراف را آلوده کند ، نماز با آن باطل است ، اگر چه خون و رطوبتى که به آن رسيده به اندازه ء درهم نباشد ، ولى اگر رطوبت فقط به خون برسد و اطراف را آلوده نکند ، نماز خواندن با آن اشکال ندارد .

مسأله 865 :

اگر بدن يا لباس خونى نشود ولى به واسطهء رسيدن با رطوبت به خون نجس شود ، اگر چه مقدارى که نجس شده کمتر از درهم باشد ، نمى شود با آن نماز خواند .

مسأله 866 :

اگر خونى که در بدن يا لباس است کمتر از درهم باشد و نجاست ديگرى به آن برسد - مثلا يک قطره بول روى آن بريزد - در صورتى که به بدن يا لباس برسد ، نماز خواندن با آن جايز نيست .

مسأله 867 :

اگر لباسهاى کوچک نمازگزار ، مثل عرقچين و جوراب که نمى شود با آنها عورت را پوشانيد نجس باشد ، چنانچه ساير موانع لباس نمازگزار در آن نباشد - مثل اين که از مردار يا نجس العين يا حيوان حرام گوشت باشد - نماز با آن صحيح است ، و نيز اگر با انگشترى نجس نماز بخواند اشکال ندارد .

مسأله 868 :

چيز نجس مانند دستمال و کليد و چاقوى نجس جايز است همراه نمازگزار باشد . مسأله 869 - اگر مى داند خونى که در بدن يا لباس اوست کمتر از درهم است ، ولى احتمال مى دهد که از خونهايى باشد که مورد عفو نيست ، جايز است که با آن خون نماز بخواند و شستن براى نماز لازم نيست .

مسأله 870 :

اگر خونى که در لباس يا بدن است کمتر از درهم باشد ، و نداند که از خونهايى است که مورد عفو نيست و نماز بخواند و بعد معلوم شود که از آنها بوده ، اعاده ء نماز لازم نيست ، و همچنين است اگر اعتقاد نمايد که کمتر از درهم است و نماز بخواند و بعد معلوم شود که به مقدار درهم يا بيشتر بوده ، در اين صورت نيز اعاده لازم نيست .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

اقسام حج

No image

حجّ تمتّع

No image

اعمال حج تمتع

No image

شرایط حجّ تمتّع

No image

کیفیّت حج (افراد)

پر بازدیدترین ها

No image

حجّ تمتّع

No image

کیفیّت حجّ (قران)

No image

شرایط حجّ تمتّع

No image

کیفیّت حج (افراد)

No image

اقسام حج

Powered by TayaCMS