مسایل متفرقه

مسایل متفرقه

مسايل متفرقه

س1ـ در تطهير سنگ فرش هاى مسجدالحرام مقدارى آب قليل را بر محلى که نجس شده مى ريزند و سپس آن قسمت را با پارچه و مانند آن خشک مى کنند به طورى که انسان علم عادى به بقاء نجاست پيدا مى کند، آيا سجده بر سنگ هاى مسجد صحيح است؟

جـ علم به نجاست همه قسمت هاى مسجدالحرام پيدا نمى شود و فحص و بررسى لازم نيست. بنابراين سجده بر سنگ هاى مسجد صحيح است.

س2ـ آيا نماز جماعت به صورت استداره اى در اطراف کعبه صحيح است؟

جـ نماز کسانى که پشت سر يا در دو طرف امام جماعت قرار مى گيرند، صحيح است ولى کسانى که در دو طرف امام مى ايستند مستحب است که فاصله بين امام و کعبه را رعايت کنند و نزديک تر از امام به کعبه نايستند. و اما کسانى که در طرف ديگر کعبه، مقابل امام قرار مى گيرند، نمازشان صحيح نيست.

س3ـ آيا خواندن نماز با اقتدا به ائمه جماعات مساجد مکه مکرمه و مدينه منوره و ساير شهرهاى حجاز مجزى است؟

جـ مجزى است إن شاءالله تعالى.

س4ـ کسى که قصد اقامت ده روز در مکه مکرمه نموده است، نماز او در عرفات و مشعر و منى و در مسير بين آنها چه حکمى دارد؟

جـ اگر قصد کرده که تمام ده روز را قبل از رفتن به عرفات در مکه بماند و يک نماز چهار رکعتى صحيح نيز خوانده است، تا زمانى که سفر جديدى انجام نداده نماز او تمام است و بعد از آنکه حکم اقامت ده روز بر او مستقر شد، رفتن او به عرفات و مشعر و منى سفر محسوب نمى شود.

س5ـ آيا تخيير بين قصر و اتمام در تمام قسمت هاى مکه و مدينه جارى است يا اختصاص به مسجدالحرام و مسجدالنبى(صلى الله عليه وآله وسلم) دارد؟ و آيا در اين حکم بين قسمت هاى قديمى و محله هاى نوساز و جديد مکه مکرمه و مدينه منوره تفاوت وجود دارد؟

جـ حکم تخيير بين قصر و اتمام در تمام قسمت هاى مکه و مدينه جارى است و ظاهراً فرقى بين محله هاى قديمى و قسمت هاى جديد و نوساز نيست، هر چند احوط آن است که در اين حکم به محله هاى قديمى مکه و مدينه و حتّى فقط به مسجدالحرام و مسجدالنبى(صلى الله عليه وآله وسلم) اکتفا شود و در مکه و مدينه تا زمانى که قصد اقامت ده روز نکرده است، نماز را شکسته بخواند.

س6ـ حج کسانى که از شرکت در مراسم برائت از مشرکين خوددارى مى کنند چه حکمى دارند؟

جـ ضررى به صحت حج نمى زند، اگر چه چنين فردى خود را از فضيلت شرکت در مراسم اعلان برائت از مشرکين محروم کرده است.

س7ـ آيا زنى که خون حيض يا نفاس ديده، جايز است روى ديوار بين رواق مسجدالحرام و محل سعى بنشيند با اينکه مى داند که آن ديوار بين آن دو مشترک است؟

جـ اشکال ندارد مگر آنکه ثابت شود که آن ديوار جزء مسجدالحرام است.

س8ـ اگر کسى بر اثر اختلاف در رؤيت هلال شک کند که آيا وقوف در عرفات و مشعرالحرام و روز عيد را درک کرده يا خير، چه حکمى دارد؟ آيا انجام مجدد حج بر او واجب است؟

جـ اگر هلال ماه نزد قاضى اهل سنت ثابت شود و به آن حکم کند، عمل بر طبق آن کافى است. بنابراين اگر وقوف در عرفات و مشعرالحرام را همانند مردم ديگر درک کند، حج را درک کرده و کفايت مى کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

مسایل متفرقه

پر بازدیدترین ها

No image

مسایل متفرقه

No image

فصل چهارم ـ رمى

No image

فصل اول ـ احرام

No image

فصل دوم ـ وقوف در عرفات

Powered by TayaCMS