فصل سوم ـ وقوف در مشعرالحرام (مزدلفه)

فصل سوم ـ وقوف در مشعرالحرام (مزدلفه)

فصل سوم ـ وقوف در مشعرالحرام (مزدلفه)

سومين عمل واجب حج وقوف در مشعر الحرام است. يعنى حاجى بايد پس از کوچ کردن از عرفات، شب عيد به مشعرالحرام برود.

مسأله266 ـ وقوف در مشعرالحرام عبادت است و نيت در آن شرط است و نيت وقوف در مشعرالحرام داراى همان شرايط نيت احرام است.

مسأله267 ـ وقت وقوف واجب در مشعر از طلوع فجر تا طلوع خورشيد در روز عيد قربان است و احتياط آن است که حاجى بعد از آنکه از عرفات کوچ کرد و در شب به مشعرالحرام رسيد، در مشعرالحرام با نيّت، وقوف نمايد.

مسأله268 ـ واجب است حاجى از طلوع فجر تا طلوع خورشيد در مشعرالحرام بماند، ولى آنچه رکن است به مقدار صدق مسمّاى وقوف است هر چند يک يا دو دقيقه باشد. بنابراين اگر به مقدار صدق مسمّى در مشعرالحرام توقف کند و باقى را از روى عمد ترک نمايد، مرتکب فعل حرام شده ولى حج او صحيح است. ولى اگر وقوف رکنى را از روى اختيار ترک کند حج او باطل است.

مسأله269 ـ زنان، کودکان، اشخاص ضعيف، سالمندان و کسانى که عذرى مانند بيمارى يا خوف از جان و مال دارند و کسانى که مسؤول پرستارى يا راهنمايى اينگونه افراد هستند، جايز است در شب عيد، همين که مقدارى در مشعرالحرام توقف کردند، از آنجا به منى کوچ کنند.

تنبيه

با در نظر گرفتن هر يک از وقوف هاى اختيارى و اضطرارى عرفات و مشعرالحرام و درک هر دو موقف يا يکى از آنها در وقت اختيارى يا اضطرارى يا عدم درک آنها از روى عمد يا جهل يا فراموشى، مفرداً و مرکباً، اقسام متعددى تصور مى شود که بحث از آن به کتاب هاى مفصّل موکول مى گردد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

مسایل متفرقه

No image

فصل چهارم ـ رمى

No image

مقدمه

No image

فصل اول ـ احرام

Powered by TayaCMS