فصل نهم ـ رمى جمرات سه گانه

فصل نهم ـ رمى جمرات سه گانه

فصل نهم ـ رمى جمرات سه گانه

سيزدهمين عمل واجب حج و پنجمين عمل از اعمال منى رمى جمرات سه گانه است. کيفيت رمى جمرات سه گانه و شرايط آن به همان گونه اى است که در رمى جمره عقبه در روز عيد گذشت.

مسأله311 ـ رمى جمرات سه گانه يعنى جمره اولى و وسطى و عقبه بايد در روزهايى بجا آورده شود که واجب است شخص در شب هاى آن در منى بيتوته کند.بنابراين کسى که بيتوته شب سيزدهم بر او واجب نيست بايد در روزهاى يازدهم و دوازدهم جمرات سه گانه را رمى نمايد.

مسأله312 ـ وقت رمى جمرات سه گانه از اول طلوع خورشيد تا غروب آفتاب است و در شب جايز نيست از روى اختيار رمى کند. ولى مريض، عليل و چوپان و هر کسى که عذر دارد مثل کسى که بر مال يا آبرو يا جان خود مى ترسد و همچنين اشخاص ضعيف مانند زنان و سالمندان و کودکان که از ازدحام جمعيت بيم دارند، مى توانند در شب رمى کنند.

مسأله313 ـ کسى که فقط از رمى در روز معذور است ولى مى تواند در شب رمى کند جايز نيست نايب بگيرد بلکه بايد خودش در شب قبل يا بعد رمى کند. ولى کسى که حتى از رمى کردن در شب نيز معذور است مثل بيمار، بايد نايب بگيرد، و در صورتى که عذر او در شب بعد برطرف شود، احتياط واجب آن است که خودش رمى کند.

مسأله314 ـ کسى که معذور است و نمى تواند خودش رمى کند، در صورتى که نايب بگيرد تا از طرف او رمى نمايد، و بعد از انجام رمى توسط نايب ، عذر او قبل از فوتِ زمانِ رمى برطرف گردد، اگر هنگام نايب گرفتن از برطرف شدن عذر خود نااميد بوده، انجام رمى توسط نايب کافى است و واجب نيست خودش آن را اعاده نمايد. ولى اگر نااميد نبوده، بايد خودش رمى را اعاده کند.

مسأله315 ـ رمى جمرات سه گانه واجب است ولى رکن حج نيست.

مسأله316 ـ رمى جمرات سه گانه بايد به ترتيب صورت بگيرد، يعنى اول بايد به جمره اولى و سپس به جمره وسطى و بعد از آن به جمره عقبه سنگ بزند و به هر جمره بايد هفت سنگ بزند که کيفيت آن قبلاً بيان شد.

مسأله317 ـ اگر کسى رمى جمرات سه گانه را فراموش کند و از منى خارج شود، در صورتى که در ايام تشريق يادش بيايد، بايد در صورت امکان به منى برگردد و خودش رمى کند، و اگر نمى تواند، بايد نايب بگيرد. و اگر بعد از ايام تشريق يادش بيايد يا عمداً رمى را تا بعد از ايام تشريق به تأخير بيندازد، احتياط واجب آن است که خودش يا نايب او از مکه به منى برگردد و رمى نمايد. و در سال بعد آن را هر چند با نايب گرفتن قضا کند. و در صورتى که رمى جمرات سه گانه را فراموش کند و تا بعد از خروج از مکّه يادش نيايد، بنابراحتياط واجب بايد خودش يا نايبش آن را در سال بعد قضا نمايد.

مسأله318 ـ رمى جمرات سه گانه از هر طرف جايز است و لازم نيست در رمى جمره اولى و وسطى رو به قبله و در جمره عقبه (کبرى) پشت به قبله باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

مسایل متفرقه

No image

فصل چهارم ـ رمى

No image

فصل اول ـ احرام

No image

فصل دوم ـ وقوف در عرفات

No image

فصل پنجم ـ قربانى کردن

Powered by TayaCMS