فصل اول ـ احرام
اولين عمل واجب از اعمال حج احرام است. کيفيت احرام، شرايط، تروک، محرمات و کفارات آن مانند احرام عمره است غير از نيت که در حج بايد به نيت حج تمتع محرم شود. و هر چه در نيت احرام عمره شرط است در نيت احرام حج نيز شرط است. همچنين احرام حج نيز با لبيک گفتن همراه با نيت محقق مى شود و داراى احکام خاصى است که شرح آن مى آيد.
مسأله253 ـ ميقات احرام حج تمتع مکه مکرمه است و هر جاى آن هر چند در قسمت هاى جديد و تازه ساز باشد کفايت مى کند و افضل احرام از مسجدالحرام است. و احوط آن است که از مکّه قديم محرم شود. و در صورتى که شک کند که مکانى جزء مکّه هست يا نه، احرام بستن از آنجا صحيح نيست.
مسأله254 ـ وقت احرام موسع است، و تا وقتى که بتواند بعد از احرام به وقوف اختيارى عرفه برسد مى تواند تأخير بيندازد و از آن وقت نمى تواند عقب بيندازد.
مسأله255 ـ مستحب است احرام بستن درروز ترويه بلکه موافق احتياط است و احرام بستن قبل از آن به خصوص براى افراد سالمند و بيمار که از شدت ازدحام جمعيت براى رفتن به عرفات خوف داشته باشند، جايز است. و کسى که قصد دارد براى حاجتى از مکّه خارج شود، مى تواند احرام حج را جلو بيندازد.
مسأله256 ـ اگر کسى احرام را فراموش کند و به عرفات برود بايد به مکّه برگردد و از آنجا محرم شود و اگر به دليل تنگى وقت يا عذر ديگر نتواند به مکّه برگردد، بايد از همان جا محرم شود و حج او صحيح است. و جاهل به مسأله ظاهراً حکم کسى را دارد که احرام را فراموش کرده است.
مسأله257 ـ اگر کسى احرام را فراموش کند و بعد از پايان اعمال يادش بيايد حج او صحيح است. و جاهل به مسأله نيز همين حکم را دارد. و احتياط مستحب آن است که اگر بعد از وقوف به عرفات و مشعر يا قبل از فارغ شدن از اعمال، يادش آمد آن را به پايان برساند و سپس حج را در سال بعد اعاده کند.
مسأله258 ـ اگر کسى از روى علم و عمد احرام را تا زمان فوتِ وقوف در عرفات و مشعر ترک کند، حج او باطل است.
مسأله259 ـ اشخاص معذورى که مجاز در تقديم اعمال مکه برو قوفين هستند بايد اين اعمال را پس از احرام بستن انجام دهند و اگر بدون احرام انجام دهند بايد آنها را با احرام اعاده کنند.