فصل ششم ـ تقصیر یا حلق

فصل ششم ـ تقصیر یا حلق

فصل ششم ـ تقصير يا حلق

ششمين عمل واجب حج و سومين عمل از اعمال منى تقصير يا حلق است.

مسأله285 ـ بر هر مکلّفى واجب است پس از قربانى، يا سر خود را بتراشد(حلق) و يا قدرى از ناخن يا موى خود را بچيند( تقصير)، و زنان فقط بايد قدرى از مو يا ناخن خود را کوتاه کنند و سر تراشيدن براى آنها کافى نيست، و بنابر احتياط مستحب هم مقدارى از موى خود را بچينند و هم قدرى از ناخن خود را کوتاه کنند.

مسأله286 ـ کسى که براى اولين بار حج بجا مى آورد، بنابر احتياط واجب بايد سر خود را بتراشد.

مسأله287 ـ سر تراشيدن و تقصير عبادت است، بنابراين بايد با نيت خالص و قصد اطاعت امر الهى انجام شود. و اگر آن را بدون قصد و نيت انجام دهد آنچه به سبب تقصير يا حلق حلال مى شود، بر او حلال نمى شود.

مسأله288 ـ اگر کسى از ديگرى براى سر تراشيدن يا تقصير کمک بگيرد، بايد خودش نيت کند.

مسأله289 ـ بنابر احتياط واجب سر تراشيدن يا تقصير بايد در روز عيد صورت بگيرد و اگر در روز عيد انجام ندهد، واجب است آن را در شب يازدهم يا بعد از آن بجا آورد و مجزى است.

مسأله290 ـ تأخير سر تراشيدن يا تقصير از روز عيد براى کسى که ذبح را به هر علّتى از روز عيد به تأخير انداخته، واجب نيست. بلکه بعيد نيست که انجام حلق يا تقصير در روز عيد واجب باشد. ولى در اين صورت انجام طواف حج و ساير اعمال مکّه قبل از ذبح محل اشکال است.

مسأله291 ـ محل سر تراشيدن و تقصير، منى است و جايز نيست از روى اختيار در جايى غير از منى انجام شود.

مسأله292 ـ اگر کسى از روى عمد يا به علت فراموشى يا ندانستن مسأله، سر تراشيدن يا تقصير را در خارج از منى انجام دهد و اعمال پس از آن را هم بجا آورد، واجب است به منى برگردد و در آنجا حلق يا تقصير کند و اعمال پس از آن را هم اعاده نمايد، همچنين کسى که تقصير يا حلق را انجام ندهد و از منى خارج شود، نيز همين حکم را دارد.

مسأله293 ـ در روز عيد واجب است اول جمره عقبه را رمى کند و سپس اگر تمکن دارد، در سرزمين منى قربانى کند و بعد سر بتراشد يا تقصير کند. و اگر عمداً اين ترتيب را به هم بزند معصيت کرده است ولى ظاهراً واجب نيست اعمال مذکور را به ترتيب اعاده کند اگر چه در صورت تمکّن، اعاده موافق با احتياط است. و در صورت فراموشى و جهل نيز حکم همين است. ولى کسى که نمى تواند در روز عيد در منى قربانى کند، اگر قدرت دارد که در همان روز عيد در مسلخ کنونى که خارج از منى واقع شده، قربانى نمايد، بنابر احتياط بايد ابتدا قربانى کند و سپس سر خود را بتراشد يا تقصير نمايد. و اگر قدرت بر انجام آن را هم ندارد، بايد در روز عيد حلق يا تقصير کند و از احرام خارج شود، ولى اعمال پنجگانه مکّه را بايد بعد از قربانى کردن انجام دهد.

مسأله294 ـ بعد از آنکه محرم سر تراشيد يا تقصير کرد، تمام چيزهايى که به واسطه احرام حج بر او حرام شده بودند، حلال مى شود مگر زن و بوى خوش.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

مسایل متفرقه

No image

فصل چهارم ـ رمى

No image

فصل اول ـ احرام

No image

فصل دوم ـ وقوف در عرفات

No image

فصل پنجم ـ قربانى کردن

Powered by TayaCMS