وقوف در عرفات

وقوف در عرفات

( 2 ) وقوف در عرفات

ماندن در عرفات مقدارى از ظهر روز نهم ذيحجة تا غروب بمقدارى که بگويند در آنجا توقف کرده رکن است واين را وقوف اختيارى عرفات مى گويند که اگر کسى عمداً بجا نياورد اگر چه بوقوف اضطرارى عرفات برسد يعنى شب دهم را در عرفات بماند ، حج او باطل ميشود وچنانچه سهواً بجا نياورد اگر وقوف به مشعر را هم عمداً ياسهواً ترک کند حج او باطل وگرنه صحيح است .

(مسأله 99) کسى که حج ميکند بنابر احتياط واجب بايد روز نهم ذيحجه را از ظهر تا مغرب در عرفات بماند وفرق نمى کند که پياده باشد ياسواره ، راه برود يابنشيند ولى اگر در تمام اين مدت خواب يابيهوش باشد وقوف او باطل است .

(مسأله 100) کسى که روز نهم وقوف بعرفات را بجا ميآورد بايد نيت کند که امروز از ظهر تا مغرب براى حج تمتع به قصد انجام فرمان خداوند عالم در عرفات مى مانم .

(مسأله 101) اگر کسى عمداً پيش از مغرب روز نهم از عرفات بيرون رود ودر همان روز برنگردد بايد در روز عيد يک شتر قربانى کند واگر نتواند هيجده روز پى در پى روزه بگيرد بلکه اگر پشيمان شود وبرگردد وتا مغرب بماند بنابر احتياط کفاره بر او واجب ميشود .

(مسأله 102) اگر سهواً يا از روى ندانستن مسأله از عرفات بيرون رود وپيش از مغرب ملتفت شود ، بايد برگردد واگر برنگردد معصيت کرده وبنابر احتياط کفاره هم بر او واجب است ولى اگر تا غروب متوجه نشود چيزى بر او واجب نيست .

(مسأله 103) اگر بواسطه فراموشى ياتنگى وقت ياعذر ديگر هيچ مقدار از ظهر تامغرب روز نهم را در عرفات نماند ومقدارى از شب عيد را در عرفات بماند اگر چه کم باشد وبعد وقوف در مشعر بنمايد حج او صحيح است وچنانچه عمداً هيچ مقدار از شب عيد را هم در آنجا نماند ، اگر چه وقوف بمشعر را بجا آورد حج او باطل است وچنانچه روز عرفه مشکوک شد ميتوانند به مجتهد مطلق جامع الشرائطى که متابعت عامه را کافى ميداند رجوع نمايند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

وقوف در عرفات

No image

وقوف در عرفات

No image

وقوف در عرفات

جدیدترین ها در این موضوع

No image

واجبات منى

No image

رمی

No image

مستحبات رمى

No image

قربانى

No image

مستحبات قربانى

پر بازدیدترین ها

No image

ماندن در منى

No image

قربانى

No image

رمى سه جمره

No image

مستحبات قربانى

No image

احرام

Powered by TayaCMS