حلق وتقصیر

حلق وتقصیر

3 ـ حلق وتقصير

مردها بعد از قربانى بايد حلق کنند يعنى سرشان را بتراشند ياتقصير کنند يعنى قدرى از ناخن ياموى شارب خود را بگيرند واحتياط مستحب آن است کسى که سفر اول اوست سر خود را بتراشد ولى چنانچه مثلاً براى بر طرف کردن شپش ، سر خود را باچيزى چسبانده ياموى خود را جمع کرده وگره زده ودر هم پيچيده وبافته است واجب است در سفر اول سر خود را بتراشد ، ولى زن وخنثى يعنى کسى که آلت مردى وزنى ندارد بايد تقصير کنند ونميتوانند سر خود را بتراشند .

(مسأله 119) کسى که حلق ياتقصير ميکند ، بايد نيت کند که براى انجام فرمان خداوند عالم ، سر خود را در حج تمتع مى تراشم يامو وناخن مى گيرم .

(مسأله 120) بعد از آنکه حلق ياتقصير نمود غير از زن وبوى خوش وصيد ، تمام چيزهائيکه در حال احرام بر او حرام بوده حلال مى شود .

(مسأله 121) احتياط واجب آن است که اول رمى کند وبعد قربانى وبعد از آن حلق ياتقصير نمايد ، وچنانچه به اين ترتيب عمل نکند اگر از روى فراموشى باشد اشکال ندارد واگر عمدى باشد ، در صورتى که بتواند بايد احتياطاً طورى اين اعمال را انجام دهد که ترتيب بعمل آيد .

(مسأله 122) اگر بعد از بيرون رفتن از منى يادش بيايد که حلق ياتقصير نکرده بايد برگردد وحلق ياتقصير را انجام دهد واگر نتواند برگردد در هرجا که يادش آمد بايد حلق کند وچنانچه ممکن باشد موى خود را به منى بفرستد .

(مسأله 123) اگر حلق ياتقصير را فراموش کند وبعد از طواف وسعى يادش بيايد بايد حلق کند وبعد از آن دوباره طواف وسعى را به جا آورد واگر بعد از طواف يادش بيايد بايد بعد از حلق دوباره طواف نمايد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

واجبات منى

No image

رمی

No image

مستحبات رمى

No image

قربانى

No image

مستحبات قربانى

پر بازدیدترین ها

No image

رمى سه جمره

No image

ماندن در منى

No image

قربانى

No image

مستحبات تقصیر

Powered by TayaCMS