لباس احرام

لباس احرام

لباس احرام

مسأله 289 ـ يکى از واجبات احرام پوشيدن دو جامه احرام است، که يکى لنگ و ديگرى ردا ناميده مى شود. و احتياط واجب آن است که لباس احرام را قبل از گفتن لبيک بپوشد.

مسأله 290 ـ چون انجام غسل احرام قبل از ميقات جايز است، لذا شخص مى تواند مثلاً در مدينه به قصد اطاعت امر الهى لباس دوخته را بکند و پس از انجام غسل لباس احرام را با قصد اطاعت امر الهى بپوشد، در اين صورت کندن و پوشيدن مجدد يا حرکت دادن

(105صفحه)

لباس احرام در ميقات لازم نيست.

مسأله 291 ـ دو جامه اى را که بايد محرم بپوشد مخصوص مرد است، ولى زن قبل از تلبيه قصد کند همان لباسى را که پوشيده لباس احرامش باشد. و لازم نيست ندوخته باشد، ولى احتياط مستحب آن است که فقط در حال نيت و تلبيه دو لباس احرام را بپوشد.

مسأله 292 ـ لازم نيست محرم جامه احرام را هميشه در بر داشته باشد، بلکه جايز است آنها را عوض کند، يا به هر علتى لخت شود.

مسأله 293 ـ افضل آن است که محرم براى طواف همان جامه هاى احرام را که با آن احرام بسته بپوشد.

مسأله 294 ـ محرم مى تواند بيش از دو جامه احرام بپوشد، ولى تمام آنها بايد شرايط لباس احرام را داشته باشد.

مسأله 295 ـ بايد لباس احرام را به گونه اى بپوشد که يکى عرفاً لنگ تلقى شود، و مستحب است ناف تا زانو را بپوشاند و ديگرى رداء شمرده شود، و لازم است شانه و قسمتى از بدن را بپوشاند.

(106صفحه)

مسأله 296 ـ يک جامه بلند که مقدارى از آن را به صورت لنگ ببندد و مقدارى را به صورت رداء به احتياط واجب کفايت نمى کند.

مسأله 297 ـ پوشيدن جامه احرام يک واجب تعبدى است، لذا بايد قصد اطاعت امر الهى را بکند، ولى کندن لباس معمولى واجب نيست با قصد قربت باشد هر چند مستحب است.

مسأله 298 ـ اگر عصياناً دو جامه احرام را نپوشد يا در لباس معمولى محرم شود هر چند گناه کرده است ولى احرام او صحيح است.

مسأله 299 ـ همانگونه در محرمات احرام خواهد آمد مردان محرم بايد از پوشيدن لباس دوخته اجتناب کنند. لذا جامه احرام براى مردان نبايد دوخته باشد.

مسأله 300 ـ جامه اى که لنگ قرار مى دهد نبايد نازک و بدن نما باشد، و احتياط واجب است که رداء نيز نازک نباشد.

مسأله 301 ـ جامه احرام بايد از جنسى باشد که نماز در آن صحيح باشد، بنابراين جامه حرير و غيرمأکول يا

(107صفحه)

نجس غير معفو کفايت نمى کند.

مسأله 302 ـ بنابر احتياط واجب لباسى را که زن در حال احرام مى پوشد از حرير خالص نباشد.

مسأله 303 ـ جامه احرام بايد پاک باشد، و اگر در حال احرام جامه احرام يا لباسى که زن پوشيده نجس شود به احتياط واجب بايد آن را تطهير يا تبديل کند. ولى اگر تطهير نکند احرام او باطل نشده و کفاره هم ندارد.

مسأله 304 ـ احتياط آن است که جامه احرام از پوست نباشد، هر چند لازم نيست منسوج و بافتنى باشد. لذا نمد هم کفايت مى کند.

مسأله 305 ـ لازم نيست شخص در حال احرام از حدث اکبر و اصغر پاک باشد، لذا شخص محدث لازم نيست فوراً غسل کند يا وضو بگيرد. بلى اگر بدنش نجس باشد احتياط مستحب است که آن را پاک کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

لباس احرام

No image

لباس احرام

No image

لباس احرام

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

احـــرام

No image

محرمات احرام

No image

نیت

No image

19- جـدال

No image

17-سایه قرار دادن

Powered by TayaCMS