میقات

میقات

ميقات

مسأله 231 ـ احرام عمره تمتع بايد در محل خاصى که «ميقات» ناميده مى شود انجام شود.

مسأله 232 ـ در راههايى که به مکه منتهى مى شود پنج ميقات به نامهاى زير وجود دارد:

1 ـ مسجد شجره(ذوالحليفه). 2 ـ وادى عتيق. 3 ـ قرن المنازل. 4 ـ يلملم. 5 ـ جحفه.

مسأله 233 ـ اين پنج ميقات محل احرام عمره تمتع است، و در حال اختيار احرام از غير اين مواقيت صحيح نيست. اما محل احرام عمره مفرده علاوه بر اين موارد ادنى الحل نيز مى باشد. و ميقات احرام حج قران و إفراد علاوه بر اين موارد منزل فرد هم مى باشد (اگر منزل وى بين ميقات و مکه، يا خود مکه باشد) و ميقات حج تمتع فقط مکه مى باشد.

مسأله 234 ـ کسى که در مکه باشد و بخواهد عمره تمتع انجام دهد در حال اختيار بايد به يکى از مواقيت مذکوره برود، و نمى تواند از تنعيم محرم شود.

مسأله 235 ـ اگر اين فرد از رفتن به ميقات معذور باشد

(92صفحه)

لازم است به خارج از حرم برود و از ادنى الحل (تنعيم) محرم شود. و در اين فرض احرام و عمره تمتع او صحيح است.

مسأله 236 ـ کسى که وارد مکه شده، ولى منزل او مکه يا در محدوده شانزده فرسخى مکه نيست، اگر بخواهد حج إفراد انجام دهد، بايد به يکى از مواقيت معروفه برود، و از آنجا محرم شود، و اگر از رفتن به ميقات معذور است احتياط اين است که از جعرانه، و اگر نتواند از ادنى الحل محرم شود.

مسأله 237 ـ وادى عقيق ميقات کسانى است که از راه عراق و نجد به مکه مى روند.

مسأله 238 ـ قرن المنازل ميقات کسانى است که از راه طائف به مکه مى روند.

مسأله 239 ـ يلملم ميقات کسانى است که از راه يمن به مکه مى روند.

مسأله 240 ـ جحفه ميقات کسانى است که از راه شام به مکه مى روند.

مسأله 241 ـ کسانى که از يک راه قصد رفتن به مکه را

(93صفحه)

دارند اگر به هر دليلى قبل از رسيدن به ميقات از راه ديگرى ادامه مسير دادند. در ميقات کسانى که از آن راه به مکه مى روند محرم شوند.

مسأله 242 ـ در ذوالحليفه «مسجد شجره» ميقات خصوص مسجد است. ولى در بقيه ميقاتها محل مورد نظر طبق تشخيص عرف ميقات است. و لازم نيست در مسجد باشد.

مسأله 243 ـ مسجد شجره ميقات کسانى است که از مدينه منوره به مکه مى روند.

مسأله 244 ـ احتياط واجب آن است که داخل مسجد شجره محرم شوند. نه خارج آن هرچند کنار مسجد باشد.

مسأله 245 ـ احرام از قسمت توسعه يافته مسجد شجره هم صحيح است و لازم نيست حتماً از مسجد اصلى محرم شوند هر چند مستحب است.

مسأله 246 ـ احرام در خارج مسجد شجره منعقد نمى شود. لذا چنانچه درب مسجد شجره بسته باشد صبر کند تا باز شود و اگر صبر کردن مقدور نيست يا

(94صفحه)

مستلزم عسر و حرج است مى تواند از ميقات بگذرد و در جحفه يا محاذى آن محرم شود و براى عمره مفرده احرام از ادنى الحل نيز کفايت مى کند. همچنين مى تواند از مسجد شجره مقدارى به طرف مدينه برگردد بطورى که قبل از ميقات صدق کند و با نذر از آنجا محرم شود.

مسأله 247 ـ شخص جنب و حائض مى تواند در حال عبور از مسجد بدون توقف در آن محرم شود.

مسأله 248 ـ اگر جنب و حائض و نفساء عصياناً وارد مسجد شجره شده و در حال توقف محرم شود هر چند عصيان کرده است ولى احرام او صحيح است.

مسأله 249 ـ جنب يا حائض بعد از پاک شدن اگر نتواند غسل کند و احرام در حال عبور از مسجد هم برايش ممکن نباشد بايد تيمم کند و داخل مسجد محرم شود.

مسأله 250 ـ حائض و نفساء که هنوز پاک نشده اند اگر نتوانند در حال عبور از داخل مسجد محرم شوند بايد کنار مسجد محرم شوند.

مسأله 251 ـ تقديم و تأخير احرام از ميقات جايز

(95صفحه)

نيست و حتماً بايد از ميقات محرم شوند.

مسأله 252 ـ تأخير احرام براى کسى از مسجد شجره عبور مى کند جايز نيست. مگر در موارد اضطرار که مى تواند احرام را تا «جحفه» تأخير بيندازد.

مسأله 253 ـ گذشتن از مسجد شجره بدون احرام براى کسى که قصد دارد از مدينه به جده و از آنجا به مکه برود مانعى ندارد. بلى براى سفر از جده به مکه براى عمره تمتع به جحفه رفته و از آنجا محرم شود، و براى عمره مفرده مى تواند از جحفه يا ادنى الحلّ محرم شود.

مسأله 254 ـ احرام قبل از ميقات با نذر صحيح است. بنابراين هر کس مى تواند نذر کند در مدينه يا شهرستان خود محرم شود، و در حال احرام از ميقات يا محاذات ميقات عبور کند.

مسأله 255 ـ اگر محرم شدن قبل از ميقات مستلزم انجام عملى حرام باشد، مثلا نتواند محرمات احرام را رعايت کند، نذر نسبت به آن صحيح نيست، و در اين فرض احرام قبل از ميقات نيز محل اشکال است.

(96صفحه)

مسأله 256 ـ نذر زن بدون اذن شوهر صحيح نيست، و اگر با همين نذر قبل از ميقات محرم شود احرام او باطل است. بلى اگر زن با اجازه شوهر به حج مشرف شده و شوهر همراه او نيست اگر از اجازه به اصل سفر فهميده شود که ملحقات و لوازم آن هم مورد اجازه است، چنانچه بر زن لازم باشد نذر کند، نذر او در اين فرض صحيح است.

مسأله 257 ـ مادامى که شخص علم يا اطمينان پيدا نکرده که فلان محل ميقات است يا دو شاهد عادل شهادت نداده باشند نمى تواند محرم شود.

مسأله 258 ـ کسى که محل ميقات را نمى شناسد نمى تواند به گفته راهنما که مى گويد فلان محل ميقات است، محرم شود، مگر اينکه از گفته او اطمينان حاصل کند.

مسأله 259 ـ چنانچه از راهى به مکه برود که از هيچ يک از ميقاتها عبور نمى کند بايد از محاذات ميقات احرام ببندد. و همان طور که عبور از ميقات بدون احرام جايز نيست، عبور از محاذات ميقات هم بدون احرام

(97صفحه)

جايز نيست.

مسأله 260 ـ اگر از مسيرى برود که محاذات دو ميقات قرار گيرد احتياط واجب است از محاذات اولين ميقات محرم شود.

مسأله 261 ـ مراد از محاذات جايى است که کسى که به طرف مکه مى رود. ميقات در دست راست يا چپ او واقع شود، به طورى که اگر از آنجا بگذرد ميقات متمايل به پشت او شود.

مسأله 262 ـ در تشخيص محاذات ميقات هم مثل محل ميقات بايد از روى علم و اطمينان يا شهادت دو نفر عادل عمل کند، و نمى تواند طبق قول يک نفر يا از روى ظن عمل کند.

مسأله 263 ـ کسانى که با هواپيما به جده مى روند يا در جده کار مى کنند نمى توانند براى عمره تمتع از جده يا حديبيه محرم شوند، بلکه بايد به يکى از مواقيت (مثل جحفه يا مسجد شجره) رفته از آنجا محرم شوند. ولى در عمره مفرده لازم نيست به ميقاتهاى پنجگانه بروند، و مى توانند از ادنى الحل محرم شوند.

(98صفحه)

مسأله 264 ـ اگر احرام را از روى علم و عمد و بدون عذر از ميقات تأخير انداخت اگر نتواند براى احرام به ميقات بازگردد حج او باطل است.

مسأله 265 ـ کسى که از روى جهل يا فراموشى يا عذر ديگر بدون احرام از ميقات عبور کند، در صورت امکان هر جا که يادش آمد بايد به ميقات برگشته و از آنجا محرم شود.

مسأله 266 ـ در فرض سابق اگر امکان رجوع به ميقات نباشد. اگر داخل حرم نشده از هر جا يادش آمد محرم شود، هر چند مستحب است تا مى تواند به طرف ميقات برگشته و دورتر از حرم محرم شود.

مسأله 267 ـ در فرض سابق اگر بعد از دخول به حرم يادش آمد و امکان و فرصت برگشت به خارج از حرم را دارد بايد خارج شده از ادنى الحل محرم شود. و احتياط مستحب آن است که تا مى تواند به طرف ميقات برگردد، و اگر امکان ندارد از داخل حرم محرم شود.

مسأله 268 ـ کسى که در ميقات لباس احرام و تلبيه را فراموش کرد و تا آخر اعمال عمره و حج متوجه نشد، و

(99صفحه)

در عين حال عمداً مرتکب محرمات احرام شد عمره و حج او صحيح است، و کفارات احرام نيز بر او واجب نيست.

مسأله 269 ـ کسى که در ميقات محرم مى شود. لازم نيست مستقيماً وارد حرم شود، بلکه مى تواند به جاهاى ديگر برود، مثلا به مدينه برگردد و چند روز در آنجا بماند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

17-سایه قرار دادن

No image

18- فسوق

No image

19- جـدال

No image

21-کندن دندان

پر بازدیدترین ها

No image

لباس احرام

No image

محرمات احرام

No image

17-سایه قرار دادن

No image

احـــرام

No image

4- نگاه کردن

Powered by TayaCMS