قضاء

قضاء

قضاء

سوال 1875 :

باز رسان ادارات که به تخلفات ادارى کارکنان رسيدگى مى کنند و گاه حکم به انفصال دايـم يـا موقت کارمند مى کنند ,آيا لازم است همه شرايط قاضى , چون عدالت و اجتهاد و.. .

رادارا باشند ؟

جواب :

چـنـانـچـه در قرار داد استخدام کارکنان , امورى شرط شده است ,بر شخص لازم است به شراي ط مقرره عمل کند .

و به عواقبى که شرط شده است ملتزم شود , چه قاضى دادگاه واجد شرايطقضا باشد و چه نباشد , واللّه العالم .

سوال 1876 :

اگـر مـتـهمى با نامه اى به دادگاه , بى گناهى خود را اعلام کند و بخواهد , در دادگاه حضور يابد و بى گناهى خود راحضورا با دليل ثابت کند , آيا قاضى حق دارد در خواست او راناديده انگارد و در نبودش حکم صادر کند ؟

جواب :

چـنـانچه احتمال برائت متهم باشد , بايد قاضى شخص متهم رااحضار کرده و به دلايل برائت وى رسيدگى نمايد , واللّه العالم .

سوال 1877 :

ايـا قـاضى حق دارد از قسم خورندگان ـ در اين که چگونه آگاه شوند قاتل همين متهم اسـت ـ پـرس جـو نـمـايـد و در ايـن زمـيـنـه جستجو کند ؟

اگر چگونه علم پيدا کرديد ؟

اگر قـاضـى چـنـيـن حـقـى دارد , هـنـگامى که دليل قسم خوردگان ( قسامه )بى اساس بود , بايد گفتارشان تکرار يا تکميل شود , يا حالت ديگر مورد نظر شرع مقدس است ؟

جواب :

چـنـانـچه قسم از قسامه با بعض آن بر قاضى مشتبه شود ,مى تواند تحقيق کند .

و در صورتى که احـراز شـود قـسم از روى علم به قصد نيست , آن قسامه با بعض آن اعتبارى ندارد , و بايدبه طور صـحـيـح تکميل شود به تکرار قسم از آنان که شرط قسم خوردن داردند .

در صورتى که اشخاص ديگرى که تکميل عددنمايند در بين نباشد والا بايد عدد قسامه تکميل شود ؟

سوال 1878 :

پس از برگذارى مراسم , قاضى مى تواند به اين جهت که استدلال آنان رسا نيست و يقين ندارد , آنان را نپذيرفته و شيوه ديگرى , مثل تکرار , تکميل سوگند يا چيزى ديگر انتخاب کند ؟

جواب ـ بسمه تعالى جواب واضح شد , واللّه العالم .

سوال 1879 :

در صـورتـى که با علم قاضى , بر زانى حکم رجم صادرشده باشد و سنگسار شده از حفره قـرار نـمـايـد , آيـا بـايدبرگردانده شود ( آن گونه که در بينه ثابت شده ) يا مانند اثبات به اقرار برگردانيده نمى شود ؟

جواب :

در مـورد زناى محصنه حد رجم بايد جارى شود .

و عدم اجراى آن در صورت فرار زانى از حفيره , اخـتصاص به مورد اقرار دارد .

و اجراى حکم بر حسب علم , به مجتهد جامع الشرايط مربوطاست , ولـکـن کسى که بر حسب ضرورت حفظ نظام قضاوت مى کند , اجراى حکم رجم بر حسب علم و غير آن منوط به استيذان از مجتهدى است که وى را نصب نموده است , و بايد به وى مراجعه نمايد , واللّه العالم .

سوال 1880 :

آيا حضور متهم در مجلس لازم است ؟

جواب :

اگـر موجب حد و تعزير ثابت شود فرقى بين حضور متهم درمجلس حکم و غيبت او نيست , واللّه العالم .

سوال 1881 :

چـنانچه کسى ـ العياذ باللّه ـ با دختر خواهر خود زنا کند ,آيا اولياء دختر مى توانند حد بر او جارى کنند ؟

جواب :

اجراى حد پس از ثبوت زنا از وظايف حاکم شرع است , واللّه العالم .

سوال 1882 :

مرد متاءهل دخترى را ازاله بکارت نموده , آيا مجازات اين مرد اعدام است ؟

جواب :

چـنـانچه ازاله بکارت با عمل زنا شده است اگر زناى به عنف بوده حکم ان قتل است .

و ديه ازاله بـکـارت مهر المثل است , و اگرزنا به غير عنف بوده و ازاله بکارت به زنا شده ديه ندارد .

و دراين صـورت اگـر زنـاى با محارم بوده حکم قتل است ـ ولو آن که شرايط احصان نباشد ـ و اگر با غير محارم بوده چنانچه شرايط احصان را داشته حکم رجم است , واللّه العالم .

سوال 1883 :

مـى گـويـند : اگر کسى با زن پدر خود زنا کند , زانى اعدام ,ولى زانيه ( زن پدر ) اعدام نمى شود .

اگر چنين چيزى صحت دارد , فلسفه آن چيست جواب بسمه تعالى چـنين چيزى صحت ندارد .

در فرض سوال , زانى گرچه محصن نباشد , رجم مى شود .

ولى حکم زن پدر , قتل است , واللّه العالم .

سوال 1884 :

به ديد و فتواى مراجع گرام , مجازات زنا با محارم , قتل است .

اين فتوا در جايى که هر دو کـبـيـر و مکلف باشند ظهوردارد , ولى اگر جايى يکى از آن دو زير سن تکليف باشد و يا هردو به تکليف نرسيده باشند , تکليف چيست ؟

جواب :

بـلـوع در طـرف زانـى شرط است , پس اگر بالغ با غير بالغه که محرم اوست زنا کرد , بالغ کشته مـى شـود .

و چـنانچه زانى صغير باشد و مزنى بها بالغه , قتل از زن ساقط مى شود .

و حدجلد بر او جارى مى گردد , واللّه العالم .

سوال 1885 :

اگـر پسر و دخترى هر دو غير محصنه مرتکب زنا شوند , وپس از اين که پسر ازدواج نمود بار ديگر با دختر بچه دار زناکند , آيا کار دوم او زناى محصنه است ؟

جواب :

بـا ادامـه عـمـل زنا پس از ازدواج و دخول به زوجه و با تمکن ازوطى زوجه هر وقت که بخواهد , زناى بعد از ازدواج نسبت به پسر محصن است , واللّه العالم .

سوال 1886 :

آيا مجازات زنا محصنه , تازيانه است يا سنگسار ؟

جواب :

حد شرعى زناى محصن با وجود شرايط سنگسار است .

ونسبت به دختر زانيه که به اختيار زنا داده صد ضربه تازيانه است , واللّه العالم .

سوال 1887 :

آيـا کـشـتن جادوگر که باعث دعوا ميان زن و مرد و جدايى مى شود , جايز است ؟

کشتن بهايى که منکر معاد مى باشد ,چطور ؟

جواب :

ايـن امور راجع به حاکم شرع است .

و ساحر مفسد است .

و نزدحاکم شرع جامع الشرايط بايد ثابت شود .

و نسبت به بهايى بايد طبق مقررات نظام عمل شود , واللّه العالم .

سوال 1888 :

با توجه به بهانه هايى که دشمنان اسلام از رفتار ايرانيان مى گيرند و ملتهاى جهان را ضد فـرهنگ اسلامى مى شورانند .

اگر کسى به جرم زنا به سنگسار محکوم شود .

راهى جز آن است که او به مجازات خود برسد تا خوراک تبليغاتى دشمنان را فراهم نياورد ؟

جواب :

رجم يعنى سنگسار , حد زناى محصن است .

و لازم است اجراشود , واللّه العالم .

سوال 1889 :

نسبت دادن قذف , چه صورت دارد ؟

جواب :

نسبت دادن به زنا و لواط چه به لفظ باشد يا به کتابت قذف است و موجب حد مى باشد , واللّه العالم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

غسل(جنابت)

No image

مطهرات

No image

نوافل یومیه

No image

نبش قبر

No image

زکات

Powered by TayaCMS