وصیت

وصیت

وصيت

سوال 1336 :

اگـر مـرد وصيت کند زنم مرا غسل ميت يا اين که بر من گريه کند و لباس سياه بپوشد , جايز است ؟

جواب :

وصيت مزبور در مورد غسل نافذ است , و در موارد ديگر واجب نيست , واللّه العالم .

سوال 1337 :

اگـر شـخصى وصيت کند که بعد از مرگش جنازه او راجهت تعليم به دانشکده پزشکى هبه نمايند آيا وصيت اوصحيح است ؟

جواب :

وصيت مذکور نافذ نيست , واللّه العالم .

سوال 1338 :

شخصى از دنيا رفته وصيت کرده بر اين که : ثلث اموالم رادر امور خيريه صرف کنيد .

در حالى که مهريه همسر و ديون ديگرى هم دارد , چگونه عمل نماييم ؟

جواب :

ديون ميت ( از صداق و غير آن ) از اصل ترکه خارج مى شود , وبعد از اخراج ديون , ثلث مال را جدا مى کنند .

و بقيه اموال بين ورثه تقسيم مى شود , مگر در صوتى که ميت وصيت کند که ديون او را از ثلث بدهند که در اين صورت , ديون را از ثلث برمى دارند , واللّه العالم .

سوال 1339 :

شخصى از دنيا رفته و سه فرزند صغير دارد , در حالى که در حال زنده بودن وصيت کرده که تا چهل روز در منزلم رفت وآمد نمايند , آيا درست است ؟

جواب :

آنچه در ايام صرف شود , از ثلث است و مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1340 :

مرد وصيت کند همسرش بعد از او شوهر نکند , آيا اين وصيت نافذ است ؟

جواب :

اين وصيت اعتبارى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1341 :

اگر کسى وصيت کند , پس از مرگش کليه ها و قلب او رابفروشند تا نماز و روزه قضايش را بگيرند ؟

جواب :

وصيت مزبور نافذ نيست .

در آوردن اعضاى ميت جايز نيست .

و خريد و فروش آن باطل است , واللّه العالم .

سوال 1342 :

شـخـصـى وصـيـت کـرده بـاقى مانده ثلث مالش را به فرزندان کوچک , عمه , عمو يا به هـمـسـايـه اش کـه فقير هستند , بدهند .

کلمه (( فقير )) تصريح شده , ولى هنگام مرگ فرزندان کـوچـک بـزرگ شـده اند , عمه و عمو مرده و همسايه فقير دارا شده اکنون ثلث را در کجا مصرف نمايند ؟

جواب :

احوط اين است با اجازه ورثه بر اقوام نزديک ميت که فقير ومحتاج باشند صرف نمايند , واللّه العالم .

سوال 1343 :

هـر نـوع قـرض ميت , مثل حج مستقر و زکات و خمس وکفارات و نذورات و رد مظالم و غيرهم , اگر وصيت از ثلث مال نکرده باشد , بايد از چه راهى پرداخت شود ؟

جواب :

هـزيـنه حج و خمس و زکات و رد مظالم از اصل مال خارج مى شود ولى کفارات و نذورات از اصل خارج نمى شود , واللّه العالم .

سوال 1344 :

اگـر شـخـصـى وصيت نکند , اما وارث يا اولياى ميت بخواهند جنازه ميت مسلمان را به دانـشکده پزشکى , جهت تعليم علم طب هديه نمايند , آيا صحيح است ؟

آيا ولى فقيه يا حاکم شرع بدون رضايت صاحب ميت مى توانند , حکم به آن نمايند ؟

جواب :

بـايـد جـنـازه مـيت مسلمان را تجهيز و دفن کنند .

و وارث يا اولياى ميت نمى توانند جنازه ميت مـسـلـمـان را اهـدا کـنـنـد يـا آن رابـفروشند و کسى که حاکم شرعى باشد , بر طبق نظر خود عمل مى کند , و نظرض براى او حجت است , واللّه العالم .

سوال 1345 :

اگـر ولـى ميت کسى را اجير کند تا براى ميت قرآن بخواند .

و اجير نيز به قرار خود رفتار کند , ولى دستمزد او را نپردازند ,آيا به وصيت عمل شده و ثوابى براى ميت دارد ؟

جواب :

به وصيت عمل شده است , و لکن ضامن اجرت است , واللّه العالم .

سوال 1346 :

شـخصى وصيت کرده تا قرآنهايى که مدتها آن رامى خوانده است , با او در قبر بگذارند , آيا اين عمل به وصيت اين شخص جايز است ؟

جواب :

مانعى ندارد , گر چه احتياط , استيذان از ولد اکبر است , واللّه العالم .

سوال 1347 :

براى غسل و کفن ميت , اجازه وارث و وصى , در چه حدى از لزوم هست ؟

جواب :

چنانچه ميت , امر غسل و کفن را مشخصا وصيت کرده باشد ,اذن وارث لازم نيست , واللّه العالم .

سوال 1348 :

اگر متوفى وصيت کرده باشد که بدون آگاهى ورثه مراسم غسل و دفن مرا انجام دهيد , تکليف وصى چيست ؟

جواب :

مـى تـوانـد به وصيت عمل کند , ولى براى کفن از اموال ميت بدون اجازه وارث نمى تواند بردارد , مگر خود متوفى , کفن را در مالى جداگانه تعيين کرده باشد , واللّه العالم .

سوال 1349 :

شـخـصـى براى اداى نماز و روزه قضاى خود , ملک , ووصى مشخص کرده است .

پس از مـرگ او آن زمين در اختيارديگرى است , و وصى بر آن دستى ندارد .

منزلى از او مانده ,و ورثه بر آنند تا آن را تقسيم کنند , آيا به جاى ملک مى توان ازمنزل صرف بدهى هاى او کرد ؟

جواب :

عـمل به وصيت از ساير اموال ميت با رضايت ورثه اشکالى ندارد .

و اگر راضى نبودند , مادامى که امکان تصاحب آن ملک نباشد , عمل به وصيت بر وصى واجب نيست , واللّه العالم .

سوال 1350 :

آيـا ضـمـن عقد وکالت , موکل مى تواند وکيل را وصى بعداز مرگ خود قرار دهد تا وکيل نسبت به برداشت ديون خود ازمحل اموال وى اقدام نمايد ؟

جواب :

ضميمه کردن وصايت به وکالت مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1351 :

مـوصـى در وصـيت خود , وصى و ناظر برگزيده , لکن ناظردخالت نمى کند و وکيل هم نمى گيرد , آيا وصى به تنهايى مى تواند عمل کند يا بايد حاکم شرع را ناظر قرار دهد ؟

جواب :

حاکم شرع ناظر تعيين مى نمايد , و تصرف وصى بدون آن جايزنيست , واللّه العالم .

سوال 1352 :

شـخصى وصيت مى کند که بدنم را در سردخانه نگذاريد ,ولى طبق مقررات گاهى لازم است پزشک قانونى ببيند , وممکن است يک شب در سردخانه بماند , آيا اين وصيت نافذاست ؟

جواب :

اگر ناچار به مخالفت وصيت نباشند , به آن عمل نمايند , واللّه العالم .

سوال 1353 :

مـادر شـهـيدى وصيت مى کند , سهم او را که مثلا 400 هزارتومان است , صرف کار خير کـنـنـد .

وصـى مى تواند آن مبلغ رادر صندوق قرض الحسنه گذاشته و پس از او به نام فرزند او ونسل اندر نسل در آن جا بماند ؟

جواب :

مـبـلـغ مزبور چناچه از اموال مادر شهيد باشد , در صورتى که زايد بر ثلث نباشد , بايد در خيرات صرف شود .

و اگر مال شهيدباشد وصيت مادر نسبت به آن اعتبار ندارد , واللّه العالم .

سوال 1354 :

شـخـصى وصيت مى کند از ثلث مالم خانه اى براى عيالم بخريد , ولى ورثه کوتاهى کردند نـخريدند و وصى هم مرد .

حال آيا قيمت خانه در ملک آن زن قرار مى گيرد تا فقط ورثه زن ـ که ورثه او غير از ورثه شوهر است ـ ارث ببرند يا در ملک شوهر باقى است که ورثه شوهر ارث ببرند ؟

جواب :

اين وصيت عهديه است .

و چون عمل نشده است , ملک وارث شوهر است .

و ورثه زن حقى ندارند , واللّه العالم .

سوال 1355 :

شخصى بدون اطلاع وصى , مقدارى از مال الوصيه راخرج و مصرف نمود .

سپس به وصى اطلاعا داده و وصى هم راضى شده , آيا صحيح است ؟

جواب :

چنانچه وصى اجازه کند , مانعى ندارد , واللّه العالم .

سوال 1356 :

شـخصى مقدارى از ملکش را به دو فرزندش وصيت نمودتا بين ساير وراث نزاع نشود .

آيا همشيره متوفى از اين مقداروصيت شده , ارث مى برد ؟

جواب :

انـسان مى تواند تا ثلث مال خود را براى بعد از مرگش , به هرکس که مى خواهد وصيت کند , هر چند وارث او بوده باشد .

بنابراين اگر شخص متوفى گفته باشد : مقدار مذکور بعد از مرگ من به آن دو فـرزنـد بـدهـيـد , چنانچه زايد بر ثلث نبوده باشد , و لوبه انضمام وصيت هاى ديگر , مقدار مذکور به اضافه سهم الارث شان به آن دو مى رسد .

و بقيه ورثه در مقدار مذکور حقى ندارند .

و در صورتى که زايد بر ثلث بوده باشد , وصيت او تامقدار ثلث نافذ است .

و در زايد نفوذى ندارد , مگر با رضايت ساير ورثه , واللّه العالم .

سوال 1357 :

از ثـلـث مال به حج بلدى وصيت کرده که اکنون به جهت ترقى مؤنه حج , وافى نيست .

و ضمنا به نماز و روزه واجب وساير مخارج متعارف نيز وصيت کرده است , به چه ترتيبى عمل نمايند ؟

جواب :

اجرت حج ميقاتى را از ترکه خارج مى کنند .

و چنانچه ثلث ميت بر بقيه اجرت حج بلدى , و نماز و روزه را مـى بـاشد , فهو .

و الا صرف در نماز و روزه مى کنند .

و اکتفا به حج ميقاتى مى شود ,البته اين در صورتى است که ورثه حاضر نشوند زايد بر ثلث رااز سهم خود بدهند , واللّه العالم .

سوال 1358 :

شـخصى به ثلث اموالش وصيت کرده و همسرش مى گويد : ثمنيه مرا بدهيد , سپس ثلث زمين خانه را از اصل مال جدا کنيد , چون من از زمين خانه ارث نمى برم و اگر ثلث تمام ما ترک را قبل از دادن ثمنيه من کسر کنيد , به من ضررمى رسد .

در حالى که مى فرماييد : من بعد وصية او دين ؟

جواب :

چـنـانـچه ميت بر ثلث خود وصيت داشته باشد ثلث مال اوست .

ودو ثلث ديگر متعلق سهام ورثه است .

و هيچ ورثه سهم او درفرض مزبور از اصل ترکه خارج نمى شود , واللّه العالم .

سوال 1359 :

آيا ثبوت وصيت احتياج به نوشته يا نشان انگشت دارد ؟

اگر شخصى وصيت کند فلان چيز را بـه فـلانـى بدهيد و شاهرهم دارد , اما نوشته و سر انگشت ندارد و وراث هم مخالفت مى کنند , تکليف چيست ؟

جواب :

ثبوت وصيت احتياج به نوشته و نشان انگشت ندارد .

و اگرمحرز شود که ميت اين وصيت را کرده و محرز نشود که قبل ازوفات آن را الغا کرده , احکام وصيت بر آن بار مى شود , واللّه العالم .

سوال 1360 :

مـيتى را بر پايه وصيت از بيرون قم , به قم آورده اند و درقم دفن شده است .

مصارف دفن او از ما ترک برداشته مى شود ؟

جواب :

مـقدار واجب از تجهيز ميت از اصل ترکه محسوب مى شود , مگراين که وصيت کند همه را از ثلث بـدهـنـد , و زايـد از مـقـدار واجـب ازثـلـث است , و چنانچه دفن در محل فوت , مانعى نداشته مخارج زايد از مخارج دفن در محل فوت بر حسب وصيت از ثلث است ,واللّه العالم .

سوال 1361 :

بـعضى از مؤمنان وصيت مى کنند که بعد از وفاتم سه روزمجلس ترحيم بگيرند و سه روز نهار بدهند , آيا اين وصيت راعمل نمايند يا صرف خيراتى بهتر از اين کنند ؟

جواب :

بايد طبق وصيت عمل شود .

اگر چه عمل کردن براى اين امور که ذکر کرده ايد خوب است , لکن عمل کردن به وصيت ميت واجب است , واللّه العالم .

سوال 1362 :

شـخصى خود را مستطيع نمى ديد , هنگام وصيت , به حجة الاسلام وصيت نموده حال بر فـرض ايـن کـه حج در گردن وى مستقر شده بود , به دليل تنگدستى , حج ميقاتى کفايت ازحج بلدى مى کند ؟

جواب :

در فـرض مزبور , از ثلث مال ميت بايد حج بلدى براى او به جاآورند .

و اگر ثلث مال وافى به حج بـلدى نبود , چنانچه ورثه کبارميت راضى باشند , سزاوار است کسرى آن را از سهم خودبدهند .

و در غير اين صورت با ثلث ميت حج ميقاتى براى او به جا مى آورند , واللّه العالم .

سوال 1363 :

فـرزنـدى نـزد پدر براى خود کار مى کرده , و پدر هم برا اودستمزد وصيت نموده , آيا اين پسر از اموال ديگر هم ارث مى برد ؟

و آيا اموالى که خود به دست آورده در اموال پدرش دخالت دارد يا مال خودش است ؟

جواب :

بـعـد از مـرگ پدر پسران در اموال پدر شريک هستند , چه پسرى که نزد پدر بوده و چه پسرى که مـسـتقل از پدر زندگى مى کرد .

وچنانچه پسرى که پيش پدر بوده , براى خود کار کرده و مالى به دست آورده باشد , مالک آن مال بوده و در مقابل کارش چنانچه قصد مجانيت در کار نبوده باشد , مـسـتـحق اجرت مى باشد , چه کار او در اموال پدر بوده باشد يا غير پدر .

و ملکى را هم که پدربه وصـيت به پسر مذکور و فرزند ديگر تمليک نموده , به اضافه سهم الارث شان به آن دو مى رسد .

و رضـايـت سـاير ورثه لازم نيست , ولى اگر زايد بر ثلث بوده باشد , در زايد بر مقدار ثلث ,بايد ساير ورثه رضايت بدهند , و الا وصيت نسبت به آن نافذنيست , واللّه العالم .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

وصیت

No image

وصیت

No image

وصیــت

No image

وصیت

استفاءسایر مراجع

No image

احکام وصیّت‌

پر بازدیدترین ها

No image

غسل(جنابت)

No image

مطهرات

No image

نوافل یومیه

No image

زکات

No image

روزه

Powered by TayaCMS