سعى بین صفا و مروه

سعى بین صفا و مروه

سعى بين صفا و مروه

و آن واجب چهارم از واجبات عمره تمتع است ، و قصد قربت و اخلاص در آن معتبر است . و امّا ستر عورت و طهارت از حدث و نجاست در آن معتبر نيست ، ولى أولى آن است که طهارت در آن رعايت و منظور شود .

مسأله 333 : سعى را بايد بعد از طواف و نماز آن بجا آورد ، پس اگر آن را بر يکى از اين دو مقدّم بدارد ، بايد آن را دوباره پس از آن دو بجا آورد ، و در مسائل گذشته حکم کسى که طواف را فراموش کرده و بعد از سعى بيادش آمده بيان نموديم .

مسأله 334 : محرم بايد در نيّت سعى مشخص کند که آيا براى عمره است يا حج .

مسأله 335 : سعى هفت شوط است ، و شوط اوّل آن از صفا شروع ميشود و به مروه خاتمه پيدا ميکند ، و شوط دوّم برعکس اوّل است ، و سوّم مثل اوّل است ، و بهمين صورت ادامه پيدا ميکند تا اينکه سعى در شوط هفتم به مروه تمام شود . و در هر شوط از سعى واجب است همه فاصله موجود بين دو کوه پيموده شود ، ولى رفتن بالاى آن دو واجب نيست ، اگر چه اولى و احوط است .

و احوط اين است که فاصله مذکور دقيقاً همه آن پيموده شود ، يعنى اينکه شوط اوّل را ـ مثلاً ـ از اوّلين جزء کوه صفا آغاز کند و حرکت کند تا برسد به اوّلين جزء کوه مروه و بهمين ترتيب بقيه شوطها را انجام دهد .

مسأله 336 : اگر شوط اوّل را از مروه آغاز کرد ، بايد آنچه را که انجام داده ملغى کند ـ اگرچه اشتباهاً صورت گرفته باشد ـ و از نو از صفا شروع کند .

مسأله 337 : لازم نيست پياده سعى کند ، بلکه جايز است سواره ـ بر حيوان يا غير آن ـ انجام دهد ، ولى پياده سعى نمودن افضل است .

مسأله 338 : در سعى معتبر است رفت و آمد بين صفا و مروه از راه متعارف موجود بين آن دو انجام شود ، بنابر اين کفايت نميکند که رفت يا برگشت را از راه مسجد الحرام يا جاى ديگرى انجام دهد آرى لازم نيست مسير حرکت خط مستقيم باشد .

مسأله 339 : در وقتى که بطرف مروه ميرود بايد آن را استقبال کند ، و همچنين در وقت برگشتن از مروه بايد صفا را استقبال کند ، بنابر اين اگر در حاليکه پشتش به طرف آن است بطرف مروه يا صفا حرکت نمايد ، کفايت نميکند اما اگر صورت را به طرف راست يا چپ يا پشت بگرداند اشکالى ندارد ، چه در رفتن يا برگشتن .

مسأله 340 : احتياط اين است که به طورى سعى انجام شود که عرف آن را پى در پى و عمل يگانه بداند ، همچنان که در طواف هم معتبر بود ، آرى نشستن در حين سعى بالاى کوه صفا و يا مروه و يا در وسط راه جهت استراحت کردن اشکالى ندارد ، اگرچه احوط ترک نشستن در وسط راه است ، مگر براى کسى که خسته شده باشد .

همچنان که قطع آن براى درک وقت فضيلت نماز واجب ، و ادامه دادن آن پس از نماز از جائى که قطع کرده ، اشکالى ندارد .

و قطع سعى جهت انجام کارى بلکه حتى اگر براى انجام کارى نباشد جايز است ، ولى در صورتى که پى در پى بودن عرفى آن بهم خورد احتياط اين است که آن را به اتمام برساند سپس آن را دوباره انجام دهد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

سعى بین صفا و مروه

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

احکام سعى

No image

سعى بین صفا و مروه

No image

شک در سعى

Powered by TayaCMS