دو فرع در تقلید اعلم

دو فرع در تقلید اعلم

دو فرع در تقليد اعلم

س . دو مجتهد اگر يکى اعلم باشد و يکى ديگر اوثق در فتوى، تقليد کدام يک را مقدّم بدارد؟

ج . اعلم مقدّم است؛ و بر فرض تساوى در علم، اوثق، مقدّم است على الاحوط.

س . اگر اعلم با غير اعلم موافق باشد در فتوى، آيا جايز است تقليد غير اعلم؟

ج . بلى در اين صورت جايز است، بلکه جايز است با عدم علم به مخالفت تفصيلا، يا اجمالاً به طريقه شبهه محصوره.

1 . بدون عسر، و متَّبع در لزوم اعاده و قضا در صورت مخالفت، قول حىّ است. و در احراز مطابقت، رعايت مى‌شود آنچه گذشت در جواز يا وجوب بقاى بر تقليد ميّت.

2 . گذشت رجحان اقوى الظنّين؛ و در صورتى که اورعيّت و اوثقيّت، باعث زيادتى و اقوائيّت داعى در کمال فحص نباشد، دور نيست [ که ] اقوى قول اعلم باشد.

3 . بلکه على الاقوى اگر سبب شود که ظنّ حاصل از قول او اقوى باشد به نحوى که اشاره به آن، در حاشيه متقدّمه شد.

4 . احوط، تقليد اعلم است با احتمال مخالفت با غير اعلم در صورت ميسوريّتِ وصول به فتاواى اعلم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

احکام اجتهاد و تقلید

No image

شرایط مرجع تقلید

No image

تقلید اعلم

No image

تقلید میت

Powered by TayaCMS