احکام مسجد (امام خمینی (ره))

احکام مسجد (امام خمینی (ره))

احکام مسجد

مساله 900 :

نجس کردن زمين و سقف و بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است. و هر کس بفهمد که نجس شده است، بايد فورا نجاست آن را برطرف کند. و احتياط واجب آن است که طرف بيرون ديوار مسجد را هم نجس نکنند. و اگر نجس شود، نجاستش را برطرف نمايند، مگر آنکه واقف آن را جزو مسجد قرار نداده باشد.

مساله 901 :

اگر نتواند مسجد را تطهير نمايد، يا کمک لازم داشته باشد و پيدا نکند،تطهير مسجد بر او واجب نيست. ولى اگر بى‌احترامى به مسجد باشد، بنابر احتياط واجب بايد به کسى که مى‌تواند تطهير کند اطلاع دهد.

مساله 902 :

اگر جايى از مسجد نجس شود که تطهير آن بدون کندن يا خراب کردن ممکن نيست، بايد آنجا را بکنند، يا اگر خرابى زياد لازم نمى‌آيد، خراب نمايند. و هزينه پرکردن چاله و تعمير خرابى بر کسى است که مسجد را نجس کرده است و بر اشخاصى که براى تطهير مسجد جايى از آن را کندند يا قسمتى از آن را خراب نمودند،پر کردن جايى که کنده‌اند و ساختن جايى که خراب کرده‌اند، واجب نيست. ولى اگر آن کس که نجس کرده بکند يا خراب کند، در صورت امکان بايد پر کند و تعمير نمايد.

مساله 903 :

اگر مسجدى را غصب کنند و به جاى آن خانه و مانند آن بسازند که ديگر به آن مسجد نگويند، باز هم بنابر احتياط واجب، نجس کردن آن حرام و تطهير آن واجب است.

مساله 904 :

نجس کردن حرم امامان عليهم‌السلام، حرام است. و اگر يکى از آنها نجس شود، چنانچه نجس ماندن آن بى‌احترامى باشد، تطهير آن واجب است. بلکه احتياط واجب آن است که اگر بى‌احترامى هم نباشد، آن را تطهير کنند.

مساله 905 :

اگر حصير مسجد نجس شود، بنابر احتياط واجب بايد آن را آب بکشند. ولى چنانچه به واسطه آب کشيدن خراب مى‌شود و بريدن جاى نجس بهتر است، بايد آن را ببرند. و اگر کسى که نجس کرده ببرد، بايد خودش اصلاح کند.

مساله 906 :

بردن عين نجس مانند خون در مسجد اگر بى‌احترامى به مسجد باشد حرام است. و همچنين بردن چيزى که نجس شده در صورتى که بى‌احترامى به مسجد باشد حرام است.

مساله 907 :

اگر مسجد را براى روضه خوانى چادر بزنند و فرش کنند و سياهى بکوبند و اسباب چاى در آن ببرند، در صورتى که اين کارها به مسجد ضرر نرساند و مانع نماز خواندن نشود، اشکال ندارد.

مساله 908 :

بنابر احتياط واجب مسجد را به طلا نبايد زينت نمايند. و همچنين نبايد صورت چيزهايى که مثل انسان و حيوان روح دارد در مسجد نقش کنند، و نقاشى چيزهايى که روح ندارد مثل گل و بوته، مکروه است.

مساله 909 :

اگر مسجد خراب هم شود، نمى‌توانند آن را بفروشند يا داخل ملک و جاده نمايند.

مساله 910 :

فروختن در و پنجره و چيزهايى ديگر مسجد حرام است، و اگر مسجد خراب شود، بايد اينها را صرف تعمير همان مسجد کنند، و چنانچه به درد آن مسجد نخورد بايد در مسجد ديگر مصرف شود. ولى اگر به درد مسجدهاى ديگر هم نخورد مى‌توانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممکن است صرف تعمير همان مسجد و گرنه صرف تعمير مسجد ديگر نمايند.

مساله 911 :

ساختن مسجد و تعمير مسجدى که نزديک به خرابى مى‌باشد مستحب است. و اگر مسجد طورى خراب شود که تعمير آن ممکن نباشد، مى‌توانند آن را خراب کنند و دوباره بسازند. بلکه مى‌توانند مسجدى را که خراب نشده براى احتياج مردم خراب کنند و بزرگتر بسازند.

مساله 912 :

تميز کردن مسجد و روشن کردن چراغ آن مستحب است. و کسى که مى‌خواهد مسجد برود، مستحب است‌خود را خوشبو کند و لباس پاکيزه و قيمتى بپوشد و ته کفش خود را وارسى کند که نجاستى به آن نباشد. و موقع داخل شدن به مسجد اول پاى راست و موقع بيرون آمدن اول پاى چپ را بگذارد. همچنين مستحب است از همه زودتر به مسجد آيد و از همه ديرتر از مسجد بيرون رود.

مساله 913 :

وقتى انسان وارد مسجد مى‌شود، مستحب است دو رکعت نماز به قصد تحيت و احترام مسجد بخواند، و اگر نماز واجب يا مستحب ديگرى هم بخواند کافى است.

مساله 914 :

خوابيدن در مسجد اگر انسان ناچار نباشد و صحبت کردن راجع به کارهاى دنيا و مشغول صنعت‌شدن و خواندن شعرى که نصيحت و مانند آن نباشد، مکروه است. و نيز مکروه است آب دهان و بينى و اخلاط سينه را در مسجد بيندازد، و گمشده‌اى را طلب کند و صداى خود را بلند کند، ولى بلند کردن صدا براى اذان مانعى ندارد.

مساله 915 :

راه دادن بچه و ديوانه به مسجد مکروه است. و کسى که پياز و سير و مانند اينها خورده که بوى دهانش مردم را اذيت ميکند، مکروه است به مسجد برود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

Powered by TayaCMS