احکام مسجد (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام مسجد (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام مسجد

مسأله 909 :

نـجـس کـردن زمين و سقف و بام و طرف داخل ديوار مسجد حرام است و هر کس بفهمد که نجس شـده است بايد فورا نجاست آن را برطرف کند و احتياط مستحب آن است که طرف بيرون ديوار مسجد را هـم نـجـس نـکنند , و اگر نجس شود برطرف کردن آن لازم نيست , ولى اگر نجس کردن طرف بيرون ديوار موجب هتک مسجد باشد البته حرام است , و برطرف کردن آن مقدارى که رافع هتک باشد لازم است .

مسأله 910 :

اگـر نـتـواند مسجد را تطهير نمايد يا کمک لازم داشته باشد و پيدا نکند تطهير مسجد بر او واجب نيست , ولى چنانچه بداند که اگر به ديگرى اطلاع دهد اين کار انجام مى گيرد , بايد به او اطلاع دهد.

مسأله 911 :

اگر جايى از مسجد نجس شود که تطهير آن بدون کندن يا خراب کردن او ممکن نيست بايد آنجا را بکنند يا خراب نمايند در صورتى که کندن يا خراب کردن جزيى باشد , يا آنکه رفع هتک متوقف بر کندن يا خراب کردن کلى باشد , و الا خراب کردن , محل اشکال است و پر کردن جايى که کنده اند و ساختن جايى که خراب کرده اند واجب نيست , ولى اگر چيزى مانند آجر مسجد نجس شود , در صورتى که ممکن باشد , بايد بعد از آب کشيدن , به جاى اولش بگذارند.

مسأله 912 :

اگر مسجدى را غصب کنند و به جاى آن خانه و مانند آن بسازند يا به طورى خراب شود که ديگر به او مسجد نگويند , بنابر احتياط مستحب باز هم نبايد آن را نجس کرد.

ولى تطهير آن واجب نيست .

مسأله 913 :

نـجـس کـردن حرم امامان عليهم السلام حرام است , و اگر يکى از آنها نجس شود , چنانچه نجس مـاندن آن بى احترامى باشد تطهير آن واجب است , بلکه احتياط مستحب آن است که اگر بى احترامى هم نباشد آن را تطهير کنند.

مسأله 914 :

اگـر حـصـيـر مسجد نجس شود , بايد آن را آب بکشند , ولى چنانچه نجاست حصير بى احترامى به مسجد باشد , و به واسطه آب کشيدن خراب مى شود و بريدن جاى نجس بهتر باشد , بايد آن را ببرند.

مسأله 915 :

بـردن عـيـن نـجس و متنجس در مسجد اگر بى احترامى به مسجد باشد حرام است , بلکه احتياط مستحب آن است که اگر بى احترامى هم نباشد , عين نجس را در مسجد نبرند.

مسأله 916 :

اگـر مـسـجـد را براى روضه خوانى چادر بزنند و فرش کنند و سياهى بکوبند و اسباب چاى در آن ببرند , در صورتى که اين کارها به مسجد ضرر نرساند و مانع نماز خواندن نشود اشکال ندارد.

مسأله 917 :

احـتـياط واجب اين است که مسجد را به طلا زينت نکنند و احتياط مستحب آن است که به صورت چيزهايى که مثل انسان و حيوان روح دارد زينت نکنند.

مسأله 918 :

اگر مسجد خراب هم شود نمى توانند آن را بفروشند يا داخل ملک و جاده نمايند.

مسأله 919 :

فروختن در و پنجره و چيزهاى ديگر مسجد حرام است و اگر مسجد خراب شود , بايد اينها را صرف تعمير همان مسجد کنند , و چنانچه به درد آن مسجد نخورد , بايد در مسجد ديگر مصرف شود , ولى اگر بـه درد مـسـجدهاى ديگر هم نخورد , مى توانند آن را بفروشند و پول آن را اگر ممکن است صرف تعمير همان مسجد و گرنه صرف تعمير مسجد ديگر نمايند.

مسأله 920 :

سـاخـتن مسجد و تعمير مسجدى که نزديک به خرابى مى باشد مستحب است و اگر مسجد طورى خـراب شـود کـه تـعـمـيـر آن ممکن نباشد , مى توانند آن را خراب کنند و دوباره بسازند , بلکه مى توانند مسجدى را که خراب نشده , براى احتياج مردم خراب کنند و بزرگتر بسازند.

مسأله 921 :

تـمـيـز کـردن مـسجد و روشن کردن چراغ در آن مستحب است و کسى که مى خواهد مسجد برود مستحب است خود را خوشبو کند و لباس پاکيزه و قيمتى بپوشد و ته کفش خود را وارسى کند که نجاستى به آن نباشد , و موقع داخل شدن به مسجد , اول پاى راست و موقع بيرون آمدن , اول پاى چپ را بگذارد.

و همچنين مستحب است از همه زودتر به مسجد آيد و از همه ديرتر بيرون رود.

مسأله 922 :

وقـتـى انـسـان وارد مـسجد مى شود , مستحب است دو رکعت نماز به قصد تحيت و احترام مسجد بخواند , و اگر نماز واجب يا مستحب ديگرى هم بخواند کافى است .

مسأله 923 :

خوابيدن در مسجد , اگر انسان ناچار نباشد و صحبت کردن راجع به کارهاى دنيا و مشغول صنعت شـدن و خـوانـدن شـعرى که نصيحت و مانند آن نباشد مکروه است , و نيز مکروه است آب دهان و بينى و اخلاط سينه را در مسجد بيندازد , بلکه در بعضى موارد حرام است , و نيز مکروه است گمشده اى را طلب کند و صداى خود را بلند کند , بلى بلند کردن صدا براى اذان مانعى ندارد.

مسأله 924 :

راه دادن ديـوانـه بـه مـسـجـد مـکـروه اسـت و هـمچنين است راه دادن بچه اگر موجب زحمت نمازگزاران شود و يا اينکه احتمال رود مسجد را نجس کند و در غير اين دو صورت مانعى از راه دادن بچه بـه مـسجد نيست , و کسى که پياز و سير و مانند اينها خورده که بوى دهانش مردم را اذيت مى کند مکروه است به مسجد برود.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

No image

احکام مسجد

Powered by TayaCMS