احکام جنابت‌‌‌‌ (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

احکام جنابت‌‌‌‌ (آیت الله میرزا جواد تبریزی (ره))

احکام جنابت

مسأله 351 :

به دو چيز انسان جنب مى شود: اول جماع .

دوم بيرون آمدنى منى , در خواب باشد يا بيدارى , کم باشد يا زياد, با شهوت باشد يا بى شهوت , با اختيار باشد يا بى اختيار.

مسأله 352 :

اگـر رطوبتى از انسان خارج شود و نداند منى است يا بول يا غير اينها, چنانچه با شهوت وجستن بيرون آمده , آن رطوبت حکم منى را دارد, و در غير اين صورت حکم منى را ندارد ولى در مريض لازم نيست آن رطوبت , با جستن بيرون آمده باشد, بلکه اگر با شهوت بيرون آيد در حکم منى است .

مسأله 353 :

اگر از مردى که مريض نيست آبى بيرون آيد که با جستن يا با شهوت نباشد, چنانچه پـيـش از بيرون آمدن آب , وضو داشته مى تواند به همان وضو اکتفا کند, و اگر وضو نداشته کافى است فقط وضو بگيرد, و غسل بر او لازم نيست .

مسأله 354 :

مـستحب است انسان بعد از بيرون آمدن منى بول کند, و اگر بول نکند و بعد از غسل رطوبتى از او بيرون آيد, که نداند منى است يا رطوبت ديگر, حکم منى را دارد.

مسأله 355 :

اگر انسان با زن جماع کند و به اندازه ختنه گاه يا بيشتر داخل شود, در قبل باشد يا در دبر, بالغ باشند يا نا بالغ , اگرچه منى بيرون نيايد هر دو جنب مى شوند.

مسأله 356 :

اگر شک کند که به مقدار ختنه گاه داخل شده يا نه غسل بر او واجب نيست .

مسأله 357 :

اگر نعوذ باللّه حيوانى را وطى کند, يعنى با او نزديکى نمايد و منى از او بيرون آيد, غسل تنها کافى است , و اگر منى بيرون نيايد,چنانچه پيش از وطى وضو داشته باز هم غسل تنها کـافى است , و اگر وضو نداشته احتياط واجب آن است که غسل کند و وضو هم بگيرد.

وهمچنين است حکم در وطى مرد.

مسأله 358 :

اگر منى از جاى خود حرکت کند و بيرون نيايد, يا انسان شک کند که منى از او بيرون آمده يا نه , غسل بر او واجب نيست .

مسأله 359 :

کسى که نمى تواند غسل کند ولى تيمم برايش ممکن است , بعد از داخل شدن وقت نماز هم مى تواند با عيال خود نزديکى کند.

مسأله 360 :

اگر در لباس خود منى ببيند و بداند که از خود او است و براى آن غسل نکرده , بايد غـسل کند, و نمازهائى را که يقين دارد بعد ازبيرون آمدن منى خوانده قضا کند, ولى نمازهائى را که احتمال مى دهد, پيش از بيرون آمدن آن منى خوانده لازم نيست قضا نمايد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

Powered by TayaCMS