احکام اجاره (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

احکام اجاره (آیت الله سید محمد صادق روحانی)

احکام اجاره

مسأله 2169 :

اجاره دهنده وکسى که چيزى را اجاره مى کند بايد ، مکلف وعاقل باشند ، وبه اختيار خودشان اجاره دهند ، ونيز بايد در مال خود حق تصرف داشته باشند ، پس سفيهى که مال خود را در کارهاى بيهوده مصرف

مى کند ، چون حق ندارد در مال خود تصرف نمايد اگر چيزى را اجاره کند ، يا اجاره دهد صحيح نيست .

مسأله 2170 :

انسان مى تواند از طرف ديگرى وکيل شود ومال او را اجاره دهد .

مسأله 2171 :

اگر ولى ، يا قيم بچه مال او را اجاره دهد ، يا خود او را اجير ديگرى نمايد اشکال ندارد . واگر مدتى از زمان بالغ شدن او را جزء مدت اجاره / صفحة 374 / قرار دهد ، بعد از آنکه بچه بالغ شد ، مى تواند بقيه اجاره را بهم بزند يعنى اجازه ندهد ودر اين صورت اجاره صحيح نيست .

مسأله 2172 :

بچه صغيرى را که ولى ندارد ، بدون اجازه مجتهد نمى شود اجير کرد . وکسى که به مجتهد دسترسى ندارد ، مى تواند از مؤمن که عادل باشد ، اجازه بگيرد واو را اجير نمايد ،

مسأله 2173 :

اجاره دهنده ومستأجر لازم نيست صيغه عربى بخوانند . بلکه اگر مالک به کسى بگويد ، ملک خود را به تو اجاره دادم واو بگويد قبول کردم ، اجاره صحيح است . ونيز اگر حرفى نزنند ومالک به قصد اينکه ملک را اجاره دهد ، آن را به مسأجر واگذار کند واو هم به قصد اجاره کردن بگيرد اجاره صحيح مى باشد .

مسأله 2174 :

اگر انسان بدون صيغه خواندن بخواهد براى انجام عملى اجير شود ، همين که مشغول آن عمل شد اجاره صحيح است .

مسأله 2175 :

کسى که نمى تواند حرف بزند ، اگر به اشاره بفهماند که ملک را اجاره داده ، يا اجاره کرده صحيح است .

مسأله 21766 :

اگر خانه يا دکان يا اطاق يا آسياب يا کشتى را اجاره کند وصاحب ملک با او شرط کند که فقط خود او از آن استفاده نمايد ، مستأجر نمى تواند آن را به ديگرى اجاره دهد . واگر شرط نکند مى تواند آن را به ديگرى اجاره دهد . ولى اگر بخواهد به زيادتر از مقدارى که اجاره کرده آن را اجاره دهد بايد در آن ، کارى مانند تعمير وسفيد کارى انجام داده باشد .

مسأله 2177 :

اگر اجير با انسان شرط کند که فقط براى خود انسان کار کند ، نمى شود او رابه ديگرى اجاره داد واگر شرط نکند ، چنانچه آن را به چيزى که اجرت او قرار داده اجاره دهد ، بايد زيادتر نگيرد ، بلکه اگر به چيز ديگرى هم اجاره دهد بايد زيادتر نگيرد .

مسأله 2178 :

اگر غير خانه ودکان واطاق وآسياب وکشتى واجير ، چيز / صفحة 375 / ديگر مثلا زمين را اجاره کند ومالک با او شرط نکند که فقط خودش از آن استفاده نمايد ، اگر چه بيشتر از مقدارى که اجاره کرده آن را اجاره دهد اشکال ندارد .

مسأله 2179 :

اگر خانه يا دکانى را مثلا يکساله به صد تومان اجاره کند واز نصف آن خودش استفاده نمايد ، مى تواند نصف ديگر آن را به صد تومان اجاره دهد ولى اگر بخواهد نصف آن را به زيادتر از مقدارى که اجاره کرده مثلا به صد وبيست تومان اجاره دهد ، بايد در آن ، کارى مانند تعمير انجام داده باشد

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام اجاره

No image

احکام اجاره

No image

احکام اجاره

Powered by TayaCMS