تراشیدن ریش

تراشیدن ریش

تراشيدن ريش

سوال 750 :

اين جانب مردى 36 ساله و دبير هستم، هفته اى يکى دو بار ريشم را با ماشين که تقريباً مانند تيغ است کوتاه مى کنم، تراشيدن ريش با توجّه به اين که اگر موهاى صورتم را نزنم چندين سال مرا مسن تر از سنّم نشان مى دهد و اين امر در روحيّه ام تأثير منفى مى گذارد، چه حکمى دارد؟

ضمناً هميشه برايم اين مسأله مطرح بوده است که اگر بر اساس فتواى بعضى از مراجع تقليد احتياط واجب در ترک اين عمل است و از نظر اسلام تراشيدن ريش منع قطعى شده است، پس چرا بعضى از افرادى که حتّى اسلام شناس هستند و بعضاً کتابهاى اسلامى زيادى نيز نوشته اند صورت خود را با تيغ مى زنند؟ پس شايد اين امر تحت شرايطى نهى شده است که اگر آن شرايط را رعايت کنيم اين عمل خالى از اشکال باشد; لطفاً بر من منّت نهاده راهنمايى فرماييد.

جواب :

تراشيدن ريش خلاف احتياط است و مطمئن باشيد که با گذاشتن ريش چيزى از شخصيّت شما کاسته نمى شود; بلکه قيافه شما را نورانى تر و روحانى تر مى کند و بر محبوبيّت شما در ميان افراد فهميده مى افزايد; درباره فلسفه اين مطلب، کتاب مرحوم آقاى حسين عبداللّهى خوروش به نام «تراش ريش از نظر بهداشت» را مطالعه فرماييد; ولى اگر ضرورتى پيدا شود مانعى ندارد.

سوال 751 :

حدّ ريش چه اندازه است؟ و تراشيدن قسمتى از ريش جهت زيبا کردن صورت چه حکمى دارد؟ ريشهاى به اصطلاح پرفسورى نيز حرام است؟

جواب :

حدّ ريش آن است که در عرف بگويند او داراى ريش است و تراشيدن دو طرف صورت، در صورتى که چانه و اطراف آن محفوظ باشد (ريشهاى پرفسورى)، اشکالى ندارد.

سوال 752 :

آيا بلند کردن سبيل اشکال دارد؟ تراشيدن آن چطور؟

جواب :

کوتاه کردن و حتّى تراشيدن سبيل مانعى ندارد و همچنين بلند بودن آن; به شرطى که شبيه کارهاى صوفيان و بعضى فرقِ غُلات (على اللّهى ها) نباشد.

سوال 753 :

تراشيدن ريش و يا ماشين کردن آن بطورى که صدق ريش نکند، چه حکمى دارد؟ آيا به واسطه مسخره کردن ديگران و يا تازه روييدن ريش به صورتِ ناموزون در افراد تازه بالغ، و يا جهت بازى در تئاتر، حکم تغيير مى کند؟

جواب :

احتياط اين است که از ريش تراشى مطلقاً خوددارى شود; ولى اگر به صورتِ کم و ناموزون باشد و آن را بتراشند تا به صورتِ طبيعى درآيد، اشکالى ندارد و با مسخره کردن، احکام خداوند عوض نمى شود، بلکه پايدارى سبب مى شود که به صورت يک فرهنگ مقبول گردد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

تراشیدن ریش

No image

تراشیدن ریش

No image

تراشیدن ریش

No image

تراشیدن ریش

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

دروغ

No image

ربا

No image

رقص

No image

موسیقى

No image

شطرنج

Powered by TayaCMS