وظائف اجتماعى زنان‌

وظائف اجتماعى زنان‌

وظائف اجتماعى زنان‌

سوال 1 :

- آيا إمدادگرى خواهران در جبهه‌ها از نظر شرع إسلام (با توجّه به اينکه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نيز زنان مسلمان داوطلب را براى بستن زخمهاى جنگجويان به جبهه مى‌بردند) إشکال دارد؟

جواب:

- با مراعات کامل حجاب واجب و اجتناب از محرّمات إشکال ندارد در مداواى مجروحين کمک کنيد.

سوال 2 :

- همان طور که مى‌دانيد لايحه بازسازى در مجلس تصويب شده، و بر اساس اين قانون هيئتهاى بازسازى در إدارات و دانشگاهها تشکيل شده، و هيئتهاى بدوى زير نظر آنها با حدود خاصّى که قانون تصويب کرده انجام وظيفه مى‌نمايند، اين هيئتهاى بدوى داراى يک سرى گروههاى تحقيق مى‌باشند که وظائفشان طبق قانون به قرار زير است:

1- جمع آورى مدارک و تشکيل پرونده نهائى. 2- تحقيقات محلّى در مورد متّهم. 3- مصاحبه با متّهم. 4- تحقيق در مورد وضعيّت متّهم قبل و بعد از انقلاب در رابطه با انقلاب اسلامى و إظهار نظر درباره آنها. 5- تحقيق درباره وضع مالى و معيشت متّهم و افراد تحت تکفّل او در صورت لزوم. 6- ارسال‌

استفتاءات، ج‌3، ص: 345

پرونده اتّهامى به هيئت پس از تکميل تحقيقات (همراه با گزارش و خلاصه پرونده با امضاء اکثريّت و مهر گروه). 7- تحقيق و پيگيرى در مورد اينکه تصميمات أخذ شده از سوى هيئتها به درستى توسّط مقامات مسؤول اجراء شده است يا نه.

حال با توجّه به اينکه کار گروههاى تحقيق تهيّه اطّلاعات و دادن آنها به هيئتهاى بدوى مى‌باشد و سپس آن هيئتها بر اساس اين اطّلاعات و بر طبق قانون در مورد يک فرد قضاوت و حکم صادر مى‌کنند لطفا بفرمائيد:

1- آيا از نظر شرعى يک دختر هم مى‌تواند تحت عنوان عضو گروه تحقيق هيئة بدوى انجام وظيفه نمايد؟

2- اگر جواب منفى و يا مثبت مى‌باشد آيا مربوط به تمام وظائف ذکر شده مى‌باشد و يا شامل بعضى از آنها است؟

3- براى إجراء اين قانون در دانشگاه اگر فرد مذکّر و حائز شرائط گروه تحقيق وجود نداشته باشد آيا يک دختر مى‌تواند اين مسؤوليّت را بپذيرد؟

جواب:

- در انجام وظائف مزبوره طبق مقرّرات دولت اسلامى فرقى بين زن و مرد نيست، البتّه زن مکلّف است در برخوردها حجاب واجب را مراعات کند.

سوال 3 :

- اگر شوهر راضى نباشد که زن براى جبهه خدمت کند (از قبيل خياطى، بافندگى، عزيمت به جبهه و غيره) تکليف چيست؟

جواب:

- در صورتى که بدون إجازه شوهر از منزل خارج نشود، مانع ندارد.

استفتاءات، ج‌3، ص: 346

سوال 4 :

- شرکت زنها در مسائل اجتماعى (مثل عضويّت سپاه پاسداران، شرکت در راهپيمائى‌ها، نماز جمعه و انتخابات) چه حکمى دارد؟ و اگر به حدّ وجوب برسد با نهى شوهر چگونه مى‌شود؟ و آيا بين اين موضوعات از جهت حکم فرقى هست يا نه؟

جواب:

- موارد مختلف است، و به حسب حال اشخاص هم ممکن است فرق کند، و اگر در موردى به موجب اقتضاء ضرورت واجب شد نهى شوهر مانع نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

خدمات اجتماعى زنان‌

No image

آموزش نظامى زنان‌

No image

وظائف اجتماعى زنان‌

No image

اشتغال زنان‌

Powered by TayaCMS