اشتغال زنان‌

اشتغال زنان‌

اشتغال زنان‌

سوال 27 :

- من دخترى را عقد کرده‌ام، او هنوز در خانه پدرش مى‌باشد و قاليبافى مى‌کند، ولى إمکان دارد در أثر زيادى کار عقيم بشود. آيا مى‌توانم شرعا مانع کار او بشوم يا خير؟

جواب:

- مى‌توانيد او را به منزل خود ببريد.

استفتاءات، ج‌3، ص: 356

سوال 28 :

- اگر شوهر شاغل بودن زن را صلاح نداند، و شاغل بودن زن باعث از هم پاشيدن زندگى زناشوئى شوهر شود، آيا شوهر حقّ ممانعت او را دارد يا نه؟

جواب:

- اشتغال زن اگر موجب تضييع حقوق زناشوئى شوهر نباشد مانع ندارد، ولى بيرون رفتن زن از خانه شوهر منوط به إجازه شوهر است.

سوال 29 :

- زنى در هنگام عقد شغل خود را به شوهر گفته، و در عقدنامه ذکر شده، و در مدّتى که در منزل شوهر به سر برده به شغلش ادامه داده، بعد از چند ماه (به واسطه رفتار غير اسلامى و عدم توافق اخلاقى) با هم متارکه نموده، و زن در منزل پدر بسر مى‌برد؛ و زمانى که در حال متارکه بوده‌اند کوچکترين نفقه و خرجى از طرف شوهر نرسيده، اکنون شوهر طىّ شکايتى عدم رضايت خود را از کار کردن زن إعلام داشته! أوّلا اينک با هم زندگى مشترک ندارند که تضييع حقّى از او شده باشد. ثانيا زن مجبور به ادامه شغل براى امرار معاش مى‌باشد، چون کوچکترين درآمدى ندارد.

با توجّه به مسائل بالا آيا شوهر مى‌تواند از کار کردن زن جلوگيرى نمايد؟

جواب:

- اگر در ضمن عقد شرط اشتغال براى زن شده يا عقد مبنىّ بر اين شرط واقع شده زن مى‌تواند به شغل خود ادامه دهد، و شوهر نمى‌تواند مانع شود.

سوال 30 :

- اينجانب پسرى داشتم که در ابتدا قاليباف بوده، بعد از ازدواج تا

استفتاءات، ج‌3، ص: 357

استفتاءات ج‌3 367 س: 5 ..... ص : 367

مدّت دو سال با همسرش قالى بافته، و با هم نيز مصرف کرده‌اند؛ اکنون بعد از فوت پسرم همسرش اجرت کار کرد خويش را از من مى‌خواهد، و من به او مى‌گويم که تو رضايت داشتى، و قراردادى با شوهرت نداشتى، و جز إرث حقّ ديگرى ندارى، و أثاثيّه خانم (اعمّ از فرش و چيزهائى ديگر) متعلّق به من مى‌باشد. آيا اين استدلال درست است؟

جواب:

- زن اگر به دستور شوهر و به قصد اجرت کار کرده حقّ مطالبه اجرت خود را دارد، و در غير اين صورت بيش از سهم الإرث حقّ ندارد.

سوال 31 :

- اينجانب زن شوهر دارى هستم، به لحاظ قلّت حقوق شوهرم و داشتن وام بانکى حقوق ايشان تکاپوى مخارج روزانه ما را نمى‌نمايد، و فعلا إمکان استخدام برايم موجود است. تقاضا دارم إعلام فرمائيد که آيا از نظر شرعى بلامانع است يا خير؟

جواب:

- استخدام بلامانع است، ولى با إجازه شوهر بايد از منزل خارج شويد.

سوال 32 :

- زنى در حال عقد، اشتغال به کارى داشته، و زوج با آگاهى بر اشتغال او به آن عقد راضى شده، و شغل وى هم در سند ازدواج قيد گرديده و به امضاء طرفين عقد رسيده است، و در ضمن عقد هم شرطى بر اينکه شوهر بتواند مانع از کار زن شود نشده است، مضافا به اينکه شغل زوجه با شؤون اجتماعى و شرع مقدّس إسلام مخالفتى ندارد، آيا زوج مى‌تواند از ادامه اشتغال زوجه جلوگيرى نمايد؟

استفتاءات، ج‌3، ص: 358

جواب:

: با فرض اينکه عقد مبنىّ بر اشتغال زوجه واقع شده [باشد] شوهر حقّ منع او را از آن اشتغال ندارد.

سوال 33 :

- آيا زن مى‌تواند بدون إجازه شوهر از منزل خارج گشته و در مؤسّسه‌اى مشغول کار شود؟

جواب:

- کار کردن زن در بيرون منزل اگر منافى با حقوق زناشوئى شوهر نباشد با حفظ حجاب إشکال ندارد، ولى خروج زن از منزل منوط به إجازه شوهر است.

سوال 34 :

- دخترى هستم که براى گويندگى در سيماى جمهورى اسلامى انتخاب شده‌ام و به خاطر کمک به انقلاب آن را پذيرفته‌ام، آيا اين کار من جائز است يا خير؟

جواب:

- أصل شغل مانع ندارد، ولى بايد کاملا مواظب وظائف شرعيّه خودتان باشيد، از جمله از خلطه و آميزش با مرد أجنبىّ اجتناب نمائيد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

خدمات اجتماعى زنان‌

No image

اشتغال زنان‌

No image

آموزش نظامى زنان‌

No image

وظائف اجتماعى زنان‌

No image

حضور زن در اجتماعات‌

Powered by TayaCMS