سکنى و نفقه‌

سکنى و نفقه‌

سکنى و نفقه‌

سوال 20 :

- اگر زن اطاعت از شوهر ننمايد و هيچگونه به سخن وى وقعى نگذارد و از خانه خود بدون إجازه شوهر بيرون رود- از يک ماه بيشتر و کمتر- آيا حقّ نفقه و سکنى دارد يا خير؟ آنچه حکم اللّه است مرقوم فرمائيد.

جواب:

- در فرض مرقوم حکم به نشوز زن مى‌شود، و حقّ نفقه و سکنى ندارد.

سوال 21 :

- آيا شوهر مى‌تواند زوجه خود را که دچار ناراحتيهاى عصبى است مکلّف به اقامت در شهر نمايد؟ با وجودى که مى‌داند زندگى در شهر براى همسرش مناسب نيست، و باعث تشديد بيمارى وى مى‌گردد؟

جواب:

- اگر براى زن "حرجى" يا "ضرورى" باشد شوهر نمى‌تواند او را تکليف به ماندن در آن محلّ نمايد، مگر آنکه با تهيّه وسائل رفاهى ضرر و حرج را از زن رفع نمايد.

استفتاءات، ج‌3، ص: 205

سوال 22 :

- مردى هستم متأهّل و ساکن تهران، ده سال است ازدواج کرده‌ام، همسرم أهل تبريز مى‌باشد، به خاطر مسؤوليّتهاى شغلى در تهران إمکان سکونت در تبريز را ندارم، همسرم نيز مائل به سکونت در تهران است، ولى وابستگيهاى قومى و تعهّدات فرهنگى او را وادار نموده که نتواند در تهران و در منزل شوهرش اقامت گزيند، در طول ده سال گذشته اين دوريها ناراحتيهاى بسيار براى ما ايجاد کرده و باعث اختلال فکرى و روحى من و همسرم گرديده است، حلّ شرعى اين مسأله را بيان فرمائيد؟

جواب:

- اگر منزل مسکونى شما در تهران موافق شأن همسرتان باشد متابعت در سکنى بر او لازم است، و در صورت تخلّف، ناشزه محسوب مى‌شود، مگر اينکه انتخاب مسکن براى زن در ضمن عقد شرط شده باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام مهریّه‌

No image

مهر السنّة

No image

جهیزیّه‌

No image

شیربها

پر بازدیدترین ها

No image

صیغه عقد ازدواج‌

No image

شیربها

Powered by TayaCMS