تفکیک وقف مشاعى‌

تفکیک وقف مشاعى‌

تفکيک وقف مشاعى‌

سوال 131 :

- دو دانگ حمّام مشاع از شش دانگ قديمى و مخروبه که از حيّز

استفتاءات، ج‌2، ص: 389

انتفاع افتاده، وقف است، چهار دانگ ملک شخصى است، صاحب چهار دانگ به علّت وقف دو دانگ و عدم استطاعت مالى قادر نيست آن را تعميرات اساسى نموده تا استفاده شود؛ آيا مى‌توان دو دانگ را تفکيک و مجزّا نمود؟

(البتّه قابل تفکيک است)

آيا دو دانگ وقف را اداره اوقاف مى‌تواند به فروش رسانده و معامله نمايد يا نه؟ که در اين صورت با وجه آن مى‌توان در جاى ديگر، ملک مستقرّ ديگرى ابتياع گردد، تقاضا مى‌شود نظر خود را راجع به اين دو مسأله بيان فرماييد!

جواب:

- با فرض قابليّت تفکيک با موافقت متولّى شرعى وقف مانع ندارد و اگر از اوقاف عامّه است قابل فروش و تبديل نيست.

سوال 132 :

- قسمتى از يک زمين مشاع وقف بوده، پس از اينکه مى‌خواهند زمينها را تفکيک و سهم وقف را جدا کنند، قطعه‌اى از آن را که غير مرغوب است براى وقف وامى‌گذارند؛ و هم اکنون آن زمين با وضع خاص 4* 200 متر استفاده معتدّ به ندارد و کسى حاضر است زمين را که براى وقف واگذار نموده‌اند عوض کند و در مقابل زمين ديگرى بدهد که استفاده آن زمين براى وقف بهتر است. آيا اين عمل جايز است يا نه؟

جواب:

- تفکيک سهم وقف بدون نظر متولّى شرعى و مراعات مصلحت وقف صحيح نيست و تبديل و تعويض وقف جايز نيست.

استفتاءات، ج‌2، ص: 390

سوال 133 :

- عبارت وقفنامه‌اى چنين است که: وقف نموده شخصى نصف مشاع از کلّ يک "درک" باغ معيّن را تا اين که متولّى هر سال يک تومان "فضّى" که يکهزار دينار است در روز عيد غدير خرما بخرد و به مصرف خويشان و همسايگان و اهل آبادى برساند. آيا در زمان فعلى اين يک تومان فضّ معادل چند تومان و چقدر خرما است؟ و در صورتى که بخواهيم اين نصف مشاع باغ موقوفه را از نصف ديگر که ملک است جدا کنيم، آيا احتياج به اذن حاکم شرع دارد و يا اذن متولّى فعلى براى "افراز" و جدا کردن کافى است؟

جواب:

- احوط آن است که هر مقدار خرما که در زمان وقف معادل يک تومان فضّى بوده بخرند و به مورد مذکور برسانند و براى افراز نظر متولّى شرعى با مراعات مصلحت وقف کافى است.

سوال 134 :

- چند نفر در يک باغى شريکند و مقدارى از باغ هم وقف است و فعلا ساير شرکا مى‌خواهند باغ را تقسيم کنند ناچار از سهميه هر کدام و همچنين از سهميه وقف مقدارى از زمين باغ جاده خواهد شد اگر چه در اثر اين افراز ممکن است قيمت سهام زيادتر از اول شود ولى چون مقدارى از مساحت زمين باغ در اثر جاده انداختن کم مى‌شود آيا اين تقسيم و افراز جايز است يا خير؟ در صورت عدم جواز چنانچه ساير شرکا حاضر نيستند که باغ به اشاعه باقى باشد تکليف چيست؟

جواب:

- با مراعات نظر ولى وقف و رعايت مصلحت تقسيم جايز است.

استفتاءات، ج‌2، ص: 391

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

تغییر عنوان وقف‌

No image

مخارج وقف‌

No image

تعمیر و توسعه وقف‌

No image

تبدیل وقف به احسن‌

No image

فروش وقف‌

پر بازدیدترین ها

No image

وقف متعذّر المصرف‌

No image

اجاره وقف‌

No image

اتلاف وقف‌

No image

تولیت وقف‌

Powered by TayaCMS