تبدیل وقف به احسن‌

تبدیل وقف به احسن‌

تبديل وقف به احسن‌

سوال 88 :

- تبديل قرآن و کتب وقف شده در مساجد به احسن، چه صورت دارد؟

جواب:

- تا موقعى که قابل استفاده است فروش و تبديل آن جايز نيست.

سوال 89 :

- در حسينيّه‌اى بنا به اظهار اهل محل تعداد 20 عدد ديگ سالم مسى به اضافه ظروف مسى قديمى موجود مى‌باشد و روى آنها نوشته شده وقف جناب سيد الشهداء و فعلا اين حسينيّه نياز به پنج عدد ديگ بزرگ آلومينيومى دارد زيرا هيزم کم است آيا اجازه مى‌فرمائيد که اين مسها را بفروش برسانيم و ديگ آلومينيومى بخريم يا خير؟

جواب:

- در صورت وقف بودن ديگها، فروش و تبديل آن جايز نيست.

سوال 90 :

- غسّالخانه‌اى در روستائى وجود دارد که هم کوچک است و هم در محل بسيار بدى قرار گرفته، آيا مى‌شود آنجا را فروخت و يک غسّالخانه بهتر و بزرگتر در جاى مناسبتر ساخت يا نه؟

جواب:

- غسّالخانه قابل فروش نيست.

سوال 91 :

- در زمينى مزروعى که قطعات مجزّا و مالکين متعدّد دارد و در بين آنها قطعات پراکنده وقفى وجود دارد، آيا مى‌توان اين قطعات وقفى را با قطعات مالکين ديگر تعويض نمود و به صورت نقطه واحدى در آورد؟

استفتاءات، ج‌2، ص: 371

جواب:

- تبديل وقف، در صورت امکان بهره بردارى از آن، جايز نيست.

سوال 92 :

- دو برادر، يک حياط را به ارث بردند، برادر ارشد عقيم بوده و يک اطاق مسکونى خود را وقف اثاثيه حسينيّه و مسجد نمود؛ بعد از فوت او وارث سببى يا نسبى، باقى مانده سهم مسکونى وى را فروخت و حالا در وسط حياط واقع شده، حياط مذکور مقابل شرق مى‌باشد و شمال و جنوب آن به دست خريدار مى‌باشد. آيا خريدار فعلى، يعنى مالک مى‌تواند اطاق تحتانى و فوقانى خود را که جنب حسينيه و مسجد مى‌باشد با اطاق وسط حياط تبديل به احسن نمايد يا خير؟

جواب:

- تبديل وقف جايز نيست.

سوال 93 :

- ما يک حسينيه داريم که تقريبا خراب شده و مکانش هم جاى خوبى نيست مى‌شود آن را بفروشيم و کنار مسجد يک زمينى است حسينيه‌اى از نو بسازيم؟ و اگر مى‌شود چون وصل مسجد است يک متر هم از حياط مسجد داخل حسينيه قرار بگيرد تا بتوانيم در عزادارى امام حسين (عليه السّلام) حسينيه خوبى داشته باشيم؟

جواب:

- فروش حسينيه و همچنين جزء حسينيّه قرار دادن مسجد جايز نيست.

استفتاءات، ج‌2، ص: 372

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

تغییر عنوان وقف‌

No image

مخارج وقف‌

No image

تعمیر و توسعه وقف‌

No image

تبدیل وقف به احسن‌

No image

فروش وقف‌

پر بازدیدترین ها

No image

وقف متعذّر المصرف‌

No image

اجاره وقف‌

No image

اتلاف وقف‌

No image

تفکیک وقف مشاعى‌

Powered by TayaCMS