فروش وقف‌

فروش وقف‌

فروش وقف‌

سوال 94 :

- آب انبارى است در گوشه‌اى از خانه ملکى که وقف براى استفاده عموم بوده است پس از لوله کشى و استفاده مردم از آب لوله، اين آب انبار به کلّى از استفاده افتاده است اگر اجازه فرمائيد آب انبار را بخريم و وجه آن را به مصرف خير ديگر رسانده و در دسترس عموم قرار دهيم!

جواب:

- عين موقوفه قابل خريد و فروش نيست.

سوال 95 :

- زيد ملک خود را به نحو ابد وقف اولاد ذکور نموده و صيغه وقف در محضر شرعى خوانده شده واقف در حال حيات مال وقف را به تصرّف اولاد ذکور طبقه اول خود داده و با قبض و اقباض عمل وقف تحقّق يافته و مقرّر گرديده است که طبقات بعدى (نسلا بعد نسل) برابر نظر واقف از عين ملک و درآمد منتفع شوند و ملک نيز به نام موقوفه بر اولاد ذکور به ثبت رسيده است.

آيا ديگران و يا يکى از موقوف عليهم مى‌توانند ملک موقوفه را به شخص ثالث بفروشند يا نه؟ و در صورت فروش آيا آن معامله باطل و تصرّف ملک به خريدار حرام است يا خير؟

جواب:

- فروش وقف باطل است.

سوال 96 :

- مشهور است که زمينى وقف اولاد ذکور است و فاقد وقفنامه و سند مى‌باشد و چند نسل گذشته است و از نظر تقسيم، اولاد ذکور به دردسر و اختلاف و درگيرى دچار شده‌اند با توجه به مطالب فوق، آيا مى‌شود زمين مذکور را فروخت يا خير؟ و آيا مى‌توان بين اولاد ذکور مبايعه نمود و اولاد ذکور به اولاد ذکور ديگر خريد و فروش نمايند يا خير؟

استفتاءات، ج‌2، ص: 373

جواب:

- اگر وقف بودن آن محرز است بايد بر طبق وقف عمل شود و با امکان بهره بردارى از آن، فروش آن جايز نيست.

سوال 97 :

- زمينى ندانسته خريدارى شده براى کوره آجر پزى، و کوره حفر شده [است‌] پس از يک سال معلوم شده که زمين، وقف بر اولاد مى‌باشد.

آيا مى‌شود براى آجر پزى از خاک آن استفاده کرد يا نه؟

جواب:

- معامله باطل است و در فرض مذکور تصرّف جايز نيست.

سوال 98 :

- در يکى از دهکده‌هاى کوهستانى، در زمان طاغوت، دولت وقت آن روز زمينهاى مزروعى زيادى را جهت انبار ذغال سنگ، از مالکين آنها به اجبار و اکراه خريدارى کرده؛ يک قطعه از آنها زمين موقوفه بوده که مال الاجاره آن بر طبق وقف عمل مى‌شده. متولّى با پولى که به او داده بودند، 2 قطعه زمين در جايى ديگر قريه عوض موقوفه خريده و مال الاجاره آنرا صرف راهسازى و تعمير مسجد و غيره مى‌نمايد. زمين موقوفه مذکور که بالاجبار از متولّى خريده‌اند، بدون رضايت او به اداره تربيت بدنى واگذار شده و امروز قسمتى از ميدان و زمين فوتبال بچه‌ها مى‌باشد. آيا متولّى زمين موقوفه مذکور واجب است که از دولت جمهورى اسلامى تقاضاى استرداد زمين مذکور را نمايد و از او پس بگيرد؟ (البته زمين موقوفه مذکور را وصى حسب الوصيّه موصى، پس از ده سال وقف نموده).

استفتاءات، ج‌2، ص: 374

جواب:

- موقوفه فروخته شده به حال وقف باقى است و متولّى شرعى وقف، مى‌تواند اگر صلاح بداند آن را به متصرّف اجاره دهد و وجه اجاره را در جهت وقف صرف نمايد.

سوال 99 :

- رجل وقف عقارا منذامد بعيد على الذکور من ذريّته و من تناسل منهم ذکورا و قد انتهى الحال به الى ان سقط عن الانتفاع المعتدّ به مع کونه ذامنفعة يسيرة ملحقة بالمعدوم عرفا مع احتياج الحاضرين من الموقوف عليهم الى عوضه حاجة ماسّة.

و متعسّر بل متعذر شراء ملک بثمنه و وقفه على النّهج الّذى کان عليه الوقف الاوّل، فهل تأذنون فى بيعه و توزيع ثمنه على الحاضرين؟ افتونا دام ظلّکم!

جواب:

- لا يجوز فى مثل مفروض السوال بيع الوقف و توزيع ثمنه على الموقوف عليها.

سوال 100 :

- براى تشکيل "هيئت پنج تن آل عبا" مبلغى پول جمع و لوازمى خريدارى نمودم، پس از مدتى که رفقا پراکنده شدند اين هيئت از کار و فعاليت افتاد و مبالغى وجه نقد نزد اينجانب ماند که به حساب 100 امام واريز و قبض آن را براى دفتر امام فرستادم، ولى اموال و لوازم هنوز بى‌استفاده و بلا تکليف است آيا اجازه مى‌فرمائيد به فروش برسانيم و وجه آن را در هر راهى که صلاح مى‌دانيد مصرف نمائيم؟ چون امکان تلف و حيف و ميل هست.

استفتاءات، ج‌2، ص: 375

جواب:

- اگر اموال وقف نشده، به مصرفى که يقين به رضايت صاحبان آنها باشد مى‌توانيد برسانيد.

سوال 101 :

- در يک روستاى همجوار، مسجدى کهنه وجود دارد. و روستاى مذکور فاقد سکونت و مخروبه شده است. اهالى در نظر دارند در روستاى جديد که کوچ نموده‌اند مسجد را توسعه داده و چوبها و ساير مصالح مسجد قبلى را به فروش برسانند و در مسجد تازه احداث، مصرف نمايند. لذا تقاضا مى‌شود اگر از نظر شرعى اشکالى ندارد جواب را مرقوم فرمائيد؟

جواب:

- اشکال دارد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

تغییر عنوان وقف‌

No image

مخارج وقف‌

No image

تعمیر و توسعه وقف‌

No image

تبدیل وقف به احسن‌

No image

فروش وقف‌

پر بازدیدترین ها

No image

وقف متعذّر المصرف‌

No image

اجاره وقف‌

No image

تصرفات غیر متولى‌

No image

ثبوت وقفیّت‌

Powered by TayaCMS