6- قرائت (آیت الله حسین وحید خراسانی)

6- قرائت (آیت الله حسین وحید خراسانی)

قرائت

مسأله 987 :

در رکعت اول و دوم نمازهاى واجب يوميه ، انسان بايد اول حمد و بعد از آن يک سوره ء تمام بخواند ، و در نماز سوره ء والضحى والم نشرح ، و همچنين سوره ء فيل ولأيلاف ، يک سوره حساب مى شود .

مسأله 988 :

اگر وقت نماز تنگ باشد ، يا انسان ناچار شود که سوره را نخواند ، مثلا بترسد که اگر سوره را بخواند دزد يا درنده يا چيز ديگرى به او صدمه بزند ، نبايد سوره را بخواند ، و از مريض و کسى که در حاجتى عجله دارد سوره ساقط است ، و اگر خواند نبايد به قصد جزئيت نماز بخواند ، بلکه مى تواند به قصد قرائت قرآن بخواند .

مسأله 989 :

اگر عمدا سوره را پيش از حمد به قصد جزئيت بخواند نمازش باطل است ، و اگر اشتباها بخواند و در بين آن يادش بيايد ، بايد سوره را رها کند و بعد از خواندن حمد ، سوره را از اول بخواند .

مسأله 990 :

اگر حمد و سوره يا يکى از آنها را فراموش کند و بعد از رسيدن به رکوع بفهمد ، نمازش صحيح است .

مسأله 991 :

اگر پيش از آن که براى رکوع خم شود بفهمد که حمد و سوره را نخوانده ، بايد بخواند ، و اگر بفهمد سوره را نخوانده ، بايد فقط سوره را بخواند ، ولى اگر بفهمد حمد تنها را نخوانده ، بايد اول حمد و بعد از آن دوباره سوره را بخواند ، و نيز اگر خم شود و پيش از آن که به رکوع برسد بفهمد حمد و سوره ، يا سوره ء تنها ، يا حمد تنها را نخوانده ، بايد بايستد و به همين دستور عمل نمايد .

مسأله 992 :

اگر در نماز واجب يکى از چهار سوره اى را که آيهء سجده دارد و در مسألهء " 361 " گذشت ، عمدا بخواند ، واجب است بعد از قرائت آيهء سجده سجده ء تلاوت را به جا آورد ، و در اين صورت بنابر احتياط واجب نماز را تمام کند و اعاده نمايد ، و همچنين است اگر معصيت کرد و به جا نياورد .

مسأله 993 :

اگر اشتباها مشغول خواندن سوره اى شود که سجده ء واجب دارد ، چنانچه پيش از رسيدن به آيهء سجده بفهمد ، بايد آن سوره را رها کند و سوره ء ديگر بخواند ، و اگر بعد از خواندن آيهء سجده بفهمد ، احتياطا به سجده اشاره نموده و سوره را تمام کند ، و سوره ء ديگرى هم به قصد قربت مطلقه - يعنى اگر وظيفه اش سوره ء ديگرى است اين همان باشد و اگر نه به عنوان قرائت قرآن باشد - بخواند ، و بعد از نماز بايد سجده ء آن را به جا آورد .

مسأله 994 :

اگر در نماز آيهء سجده را گوش دهد ، نمازش صحيح است ، و به قصد سجده ء تلاوت اشاره کند ، و بنابر احتياط مستحب بعد از نماز به نحو متعارف هم سجده ء آن را به جا آورد .

مسأله 995 :

در نماز مستحبى خواندن سوره لازم نيست ، اگر چه آن نماز به واسطهء نذر کردن و مانند آن واجب شده باشد ، ولى در بعضى از نمازهاى مستحبى ، مثل نماز وحشت که سوره ء مخصوصى دارد ، اگر بخواهد به دستور آن نماز رفتار کرده باشد ، بايد همان سوره را بخواند .

مسأله 996 :

در نماز جمعه و در نماز ظهر روز جمعه ، مستحب است در رکعت اول بعد از حمد سوره ء جمعه ، و در رکعت دوم بعد از حمد سوره ء منافقون را بخواند ، و اگر مشغول يکى از اينها شود ، بنابر احتياط مستحب نمى تواند آن را رها کند و سوره ء ديگر بخواند .

مسأله 997 :

اگر بعد از حمد مشغول خواندن سوره ء ( قل هو الله احد ) يا سوره ء ( قل يا أيها الکافرون ) شود ، نمى تواند آن را رها کند و سوره ء ديگر بخواند ، ولى در نماز جمعه و نماز ظهر روز جمعه ، اگر از روى فراموشى به جاى سوره ء جمعه و منافقون ، يکى از آن دو سوره را بخواند ، مى تواند آن را رها کند و سوره ء جمعه و منافقون را بخواند ، و احتياط مستحب اين است که بعد از تجاوز نصف رها ننمايد .

مسأله 998 :

اگر در نماز جمعه يا نماز ظهر روز جمعه عمدا سوره ء ( قل هو الله احد ) يا سوره ء ( قل يا أيها الکافرون ) را بخواند ، اگر چه به نصف آن نرسيده باشد ، بنابر احتياط واجب نمى تواند آن را رها کند و سوره ء جمعه و منافقون را بخواند .

مسأله 999 :

اگر در نماز غير سوره ء ( قل هو الله احد ) و ( قل يا أيها الکافرون ) سوره ء ديگرى بخواند تا از نصف تجاوز نکرده مى تواند رها کند و سوره ء ديگر بخواند ، و بنابر احتياط واجب بعد از تجاوز از نصف تا دو ثلث رها نکند ، و پس از اينکه به دو ثلث رسيد رها کردن آن و عدول به سوره ء ديگر جايز نيست .

مسأله 1000 :

اگر مقدارى از سوره را فراموش کند ، يا از روى ناچارى - مثلا به واسطهء تنگى وقت ، يا جهت ديگر - نشود آن را تمام نمايد ، مى تواند آن سوره را رها کند و سوره ء ديگر بخواند اگر چه از دو ثلث گذشته باشد ، يا سوره اى را که مى خوانده ( قل هو الله احد ) يا ( قل يا أيها الکافرون ) باشد .

مسأله 1001 :

بر مرد واجب است حمد و سوره ء نماز صبح و مغرب و عشاء را بلند بخواند ، و بر مرد و زن واجب است حمد و سوره ء نماز ظهر و عصر را آهسته بخوانند .

مسأله 1002 :

مرد بايد در نماز صبح و مغرب و عشاء مواظب باشد که تمام کلمات حمد و سوره حتى حرف آخر آنها را بلند بخواند .

مسأله 1003 :

زن مى تواند حمد و سوره ء نماز صبح و مغرب و عشاء را بلند يا آهسته بخواند ، و اگر نامحرم صدايش را بشنود - بنابر احتياط واجب - آهسته بخواند ، ولى در صورتى که شنواندن بر زن حرام باشد - مثل اين که قرائت را با خضوع در قول و صداى ظريف بخواند و نامحرم بشنود - جايز نيست بلند بخواند ، و اگر خواند نمازش باطل است .

مسأله 1004 :

اگر در جايى که بايد نماز را بلند بخواند عمدا آهسته بخواند ، يا در جايى که بايد آهسته بخواند عمدا بلند بخواند ، نمازش باطل است ، ولى اگر از روى فراموشى يا ندانستن مسأله باشد صحيح است ، و اگر در بين خواندن حمد و سوره هم بفهمد اشتباه کرده ، لازم نيست مقدارى را که خوانده دوباره بخواند .

مسأله 1005 :

اگر کسى در خواندن حمد و سوره بيشتر از معمول صدايش را بلند کند - مثل اين که آنها را با فرياد بخواند - نمازش باطل است .

مسأله 1006 :

انسان بايد نماز را ياد بگيرد که صحيح به جا آورد ، و کسى که به هيچ وجه نمى تواند صحيح آن را ياد بگيرد ، بايد به هر طور که مى تواند بخواند ، و احتياط مستحب آن است که آنچه را که امام از مأموم تحمل مى کند ، اگر نتواند ياد بگيرد ، نماز را به جماعت به جا آورد . مسأله 1007 - کسى که حمد و سوره و چيزهاى ديگر نماز را به خوبى نمى داند و مى تواند ياد بگيرد ، چنانچه وقت نماز وسعت دارد بايد ياد بگيرد ، و اگر وقت تنگ است ، در صورتى که ممکن باشد بايد نمازش را به جماعت بخواند .

مسأله 1008 :

مزد گرفتن براى ياد دادن مستحبات نماز جايز است و احتياط مستحب مؤکد آن است که براى ياد دادن واجبات نماز مزد نگيرد .

مسأله 1009 :

اگر يکى از کلمات حمد يا سوره را نداند و مقصر باشد ، يا عمدا آن را نگويد ، يا به جاى حرفى حرف ديگر بگويد ، مثلا به جاى ( ض ) ، ( ظ ) بگويد ، يا جايى که بايد بدون زير وزبر خوانده شود ، زير وزبر بدهد ، يا تشديد را نگويد ، نماز او باطل است .

مسأله 1010 :

اگر انسان کلمه اى را صحيح بداند ، و در نماز همان طور بخواند ، و بعد بفهمد غلط خوانده ، در صورتى که در اعتقاد به صحت قاصر بوده ، نمازش صحيح است ، و احتياط مستحب آن است که دوباره نماز را بخواند ، و اگر وقت گذشته قضا نمايد ، و در صورتى که مقصر بوده بايد دوباره بخواند ، و اگر وقت گذشته قضا نمايد .

مسأله 1011 :

اگر نداند مثلا کلمه اى به ( س ) است يا به ( ص ) بايد ياد بگيرد ، و چنانچه دو جور يا بيشتر بخواند ، در صورتى که قصد جزئيت داشته باشد به آنچه که صحيح است و به غير آن هم عرفا ذکر غلط يا قرآن غلط گفته شود - مثل آن که در ( اهدنا الصراط المستقيم ) مستقيم را يک مرتبه با ( س ) و يک مرتبه با ( ص ) بخواند - نمازش صحيح است ، و در صورتى که کلام آدمى گفته شود ، نمازش باطل است ، و همچنين است اگر مثلا زير وزبر کلمه اى را نداند ، ولى اگر در آخر کلمه اى باشد که وقف بر آن جايز است و هميشه وقف کند يا وصل به سکون نمايد ، ياد گرفتن حرکت آخر آن کلمه واجب نيست ، و نمازش صحيح است .

مسأله 1012 :

اگر در کلمه اى و او باشد و حرف قبل از واو در آن کلمه پيش داشته باشد ، و حرف بعد از واو در آن کلمه همزه باشد ، مثل کلمهء ( سوء ) و همچنين اگر در کلمه اى الف باشد و حرف قبل از الف در آن کلمه زبر داشته باشد و حرف بعد از الف در آن کلمه همزه باشد ، مثل ( جآء ) و نيز اگر در کلمه اى ياء باشد و حرف پيش از ياء در آن کلمه زير داشته باشد و حرف بعد از ياء در آن کلمه همزه باشد مثل ( جئ ) بنابر احتياط مستحب اين سه حرف را با مد - يعنى با کشيدن - بخواند . و اگر بعد از اين حروف - واو و الف وياء - به جاى همزه حرفى باشد که ساکن است - يعنى زير وزبر و پيش ندارد - بايد اين سه حرف را مد بدهد ، مثلا در ( ولا الضآلين ) که بعد از الف حرف لام ساکن است ، بايد الف آن را با مد بخواند ، و چنانچه به دستورى که در اين صورت بيان شد رفتار نکند ، نمازش باطل است .

مسأله 1013 :

احتياط واجب آن است که در نماز وقف به حرکت ننمايد ، و معناى وقف به حرکت آن است که زير يا زبر يا پيش آخر کلمه اى را بگويد و بين آن کلمه و کلمهء بعدش فاصله دهد ، مثلا بگويد : ( الرحمن الرحيم ) و ميم ( الرحيم ) را زير بدهد و بعد قدرى فاصله دهد و بگويد : ( مالک يوم الدين ) . و احتياط مستحب آن است که وصل به سکون ننمايد ، و معناى وصل به سکون آن است که زير يا زبر يا پيش آخر کلمه اى را نگويد ، و آن کلمه را به کلمهء بعد بچسباند ، مثل آن که بگويد : ( الرحمن الرحيم ) و ميم ( الرحيم ) را زير ندهد ، و بدون فاصله ( مالک يوم الدين ) را بگويد .

مسأله 1014 :

در رکعت سوم و چهارم نماز مى تواند فقط يک حمد بخواند ، يا يک مرتبه تسبيحات اربعه بگويد ، يعنى يک مرتبه بگويد : ( سبحان الله والحمد لله ولا إله الا الله والله اکبر ) و بهتر آن است که سه مرتبه بگويد ، و مى تواند در يک رکعت حمد و در رکعت ديگر تسبيحات بگويد ، و بهتر است در هر دو رکعت تسبيحات بخواند .

مسأله 1015 :

در تنگى وقت بايد تسبيحات اربعه را يک مرتبه بگويد .

مسأله 1016 :

بر مرد و زن واجب است که در رکعت سوم و چهارم نماز حمد يا تسبيحات را آهسته بخوانند .

مسأله 1017 :

اگر در رکعت سوم و چهارم حمد بخواند ، بنابر احتياط واجب بايد ( بسم الله ) آن را هم آهسته بخواند .

مسأله 1018 :

کسى که نمى تواند تسبيحات را ياد بگيرد يا درست بخواند ولى مى تواند حمد را درست بخواند ، بايد در رکعت سوم و چهارم حمد بخواند .

مسأله 1019 :

اگر در دو رکعت اول نماز به خيال اين که دو رکعت آخر است تسبيحات بگويد ، چنانچه پيش از رکوع بفهمد بايد حمد و سوره را بخواند ، و اگر در رکوع يا بعد از آن بفهمد ، نمازش صحيح است .

مسأله 1020 :

اگر در دو رکعت آخر نماز به خيال اين که در دو رکعت اول است حمد بخواند ، يا در دو رکعت اول نماز با اين که گمان مى کرده در دو رکعت آخر است حمد بخواند - چه پيش از رکوع بفهمد و چه بعد از آن - نمازش صحيح است .

مسأله 1021 :

اگر در رکعت سوم يا چهارم مى خواست حمد بخواند تسبيحات به زبانش آمد ، يا مى خواست تسبيحات بخواند حمد به زبانش آمد ، بايد آن را رها کند و دوباره حمد يا تسبيحات را بخواند ، ولى اگر عادتش خواندن چيزى بوده که به زبانش آمده ، مى تواند همان را تمام کند و نمازش صحيح است .

مسأله 1022 :

کسى که عادت دارد در رکعت سوم و چهارم تسبيحات بخواند ، اگر بدون قصد - حتى قصد انجام آنچه که بر او واجب است - مشغول خواندن حمد شود ، بايد آن را رها کند و دوباره حمد يا تسبيحات را بخواند .

مسأله 1023 :

در رکعت سوم و چهارم مستحب است بعد از تسبيحات استغفار کند ، مثلا بگويد : ( استغفر الله ربى واتوب اليه ) يا بگويد : " اللهم اغفر لى " . و اگر نمازگزار پيش از خم شدن براى رکوع - اگر چه مشغول گفتن استغفار يا بعد از فراغ از آن باشد - شک کند که حمد يا تسبيحات را خوانده يا نه ، بايد حمد يا تسبيحات را بخواند .

مسأله 1024 :

اگر در رکوع رکعت سوم يا چهارم شک کند که حمد يا تسبيحات را خوانده يا نه ، بايد به شک خود اعتنا نکند ، و اگر پيش از رسيدن به حد رکوع شک کند ، لازم است برگردد و حمد يا تسبيحات را بخواند .

مسأله 1025 :

هرگاه بعد از فراغ از آيه اى شک کند که آيه يا کلمه اى از آن را درست گفته يا نه ، به شک خود اعتنا نکند ، چه داخل در غير آن شده يا نشده باشد ، و اگر قبل از فراغ از آيه شک کند که کلمه اى از آيه را درست گفته يا نه ، بايد به شک خود اعتنا کند و دوباره آن کلمه و ما بعد آن را به طور صحيح بگويد ، اگر چه به تکرار ما قبل آن کلمه باشد ، و در هر دو صورت تکرار آن آيه يا کلمه و ما بعد آن براى احراز صحت اشکال ندارد تا به حد وسواس نرسد ، که در اين صورت دوباره گفتن حرام است ، ولى مبطل نماز نيست ، هر چند احتياط مستحب اين است که نمازش را دوباره بخواند

. مسأله 1026 - مستحب است در رکعت اول پيش از خواندن حمد بگويد : ( اعوذ بالله من الشيطان الرجيم ) و در رکعت اول و دوم نماز ظهر و عصر ( بسم الله ) را بلند بگويد ، و حمد و سوره را شمرده بخواند ، و در آخر هر آيه وقف کند ، يعنى آن را به آيهء بعد نچسباند ، و در حال خواندن حمد و سوره به معناى آيه توجه داشته باشد ، و اگر نماز را به جماعت مى خواند بعد از تمام شدن حمد امام ، و اگر فرادى مى خواند بعد از آن که حمد خودش تمام شد بگويد : ( الحمد لله رب العالمين ) و بعد از خواندن سوره ء ( قل هو الله احد ) يک يا دو يا سه مرتبه ( کذلک الله ربي ) يا سه مرتبه ( کذلک الله ربنا ) بگويد ، و بعد از خواندن سوره کمى صبر کند ، بعد تکبير پيش از رکوع را بگويد يا قنوت را بخواند .

مسأله 1027 :

مستحب است در تمام نمازها در رکعت اول ، سوره ء ( انا انزلناه ) و در رکعت دوم سوره ء ( قل هو الله احد ) را بخواند .

مسأله 1028 :

مکروه است انسان در تمام نمازهاى يک شبانه روز ، سوره ء ( قل هو الله احد ) را نخواند .

مسأله 1029 :

خواندن سوره ء ( قل هو الله احد ) به يک نفس مکروه است .

مسأله 1030 :

سوره اى را که در رکعت اول خوانده مکروه است در رکعت دوم بخواند ، ولى اگر سوره ء ( قل هو الله احد ) را در هر دو رکعت بخواند مکروه نيست .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

6- قرائت (امام خمینی (ره))

جدیدترین ها در این موضوع

No image

موسیقى

No image

رقص

No image

قمار

No image

شطرنج

پر بازدیدترین ها

No image

موادّ مخدّر

No image

ربا

No image

دروغ

No image

تراشیدن ریش

Powered by TayaCMS