موارد حرام و مکروه بر جنب و حائض
سوال 310 :
آيا جنب يا حائض مىتواند در حرمهاى ائمه معصومين عليهمالسلام از يک در داخل و از در ديگر خارج شود و در حين عبور کردن زيارت نامه بخواند يا نه؟
جواب :
احتياط اين است که مشاهد ائمه معصومين عليهمالسلام در حرمت مکث نمودن، مانند مساجد است؛ اما عبور کردن و خواندن زيارت نامه (در حال عبور)، به شرط اين که باعث مکث نمودن نشود، اشکال ندارد.
(106)
سوال 311 :
ورود و توقّف شخص جنب يا حائض در حرم امامزادگان چه صورتى دارد؟
جواب :
ورود و يا توقّف شخص جنب يا حائض در حرم امامزادگان اشکال ندارد، مگر آن که افراد ديگر از موضوع مطّلع باشند و احيانا نسبت به بعضى از امامزادگان، هتک حرمت محسوب شود.
سوال 312 :
همراه بودن قرآن با شخص جنب يا حائض، مباح است يا مکروه؟
جواب :
همراه بودن قرآن با جنب و حائض اشکال ندارد ومسّ خطّ قرآن، حرام و مسّ جلد قرآن و حواشى آن مکروه است.
سوال 313 :
اين که گفته مىشود: «خواندن بيش از هفت آيه از قرآن مجيد براى حائض و جنب مکروه است»، آيا به اين معناست که نخواندن آن بهتر از خواندن است يا مراد اين است که ثواب قرائت او از غير حائض و غير جنب کمتر است؟
جواب :
به اين معناست که ثوابش کمتر از ثواب خواندن قرآن در غير حالت جنابت و حيض است، نه اين که نخواندن، بهتر از خواندن است.
سوال 314 :
شخصى جنب شده و مىخواهد بخوابد و براى رفع کراهت خوابيدن در حالت جنابت، نمىتواند وضو بگيرد. اگر بخواهد تيمّمى براى رفع کراهت خوابيدن انجام دهد، بايد بدل از غسل جنابت باشد يا بدل از وضوىِ رافعِ کراهت؟
جواب :
تيمّم بايد بدل از غسل جنابت باشد، اگر چه مىتواند بدون اين که قصد بدليت کند، تيمّم را به قصد قربت مطلقه به جا آورد.