مبارزه با مفاسد اجتماعى

مبارزه با مفاسد اجتماعى

مبارزه با مفاسد اجتماعى

امربه معروف و نهى از منکر/ مبارزه با مفاسد اجتماعى …

سوال :

آيا در برابر خلافهايى که در جامعه ديده مى شود و توسط برادران بسيج جلوگيرى بعمل مى آيد، تنبيه لازم است، در چه مواردى و تا چه حد؟

جواب :

بايد ضوابط امر به معروف و نهى از منکر رعايت شود.

سوال :

آيا گشت و رفت و آمد در اماکن عمومى به عنوان مبارزه و برخورد با مفاسد و بدحجابى جايز است يا نه؟ حدود آن را بيان بفرمائيد.

جواب :

شرائط و برنامه امر به معروف و نهى از منکر و مراتب آن در فقه بيان شده و اختصار آن را مى توانيد در نوشته اى که از حقير به نام «راه اصلاح يا امر به معروف و نهى» از منکر طبع شده ملاحظه نماييد و رفتن به مراکز و اماکن عمومى مثل بازار و خيابان که معرض وقوع بعض منکرات باشد براى انجام اين وظيفه جايز است و با علم به آن لازم است و حکومت اسلامى براى صيانت از اخلاق جامعه و جلوگيرى از مفاسد هم مى تواند بلکه وظيفه دارد که افرادى را براى منع از منکرات به گشت و گذار در اين اماکن معين نمايد اما جهت نهى از منکراتى که ظاهر نيست به صرف احتمال وقوع آن فحص و کاوش و تفتيش جايز نيست. والله العالم

سوال :

در خصوص فريضتين امر به معروف و نهى از منکر ديده شده برادران جهت تذکر به محل تجمع بد حجابها و گروههاى رپ در پارکها و مجتمع هاى تجارى مى روند با علم به اينکه در اين مکانها افراد بدحجاب و رپ حضور دارند آيا اين کار جايز است يا نه؟

جواب :

رفتن به آن محلها جهت نهى از منکر اشکال ندارد بلکه لازم است. والله العالم

سوال :

مکانهايى که توسط شهردارى ساخته مى شود و موجب فساد بيش از حد مى شود بطورى که با تذکرات مکرر مردم شهردارى در احيا و بهبود آن اهتمام فراوان دارد مثل پيست دوچرخه سوارى که ديده شده دختران و پسران مختلط در آن جا بازى مى کنند و مفسده هاى عديده اى دارد از سوى هيچ مقامى اقدامى نمى شود در صورتى که هيچ راهى جهت جلوگيرى از اين منکر علنى نباشد آيا از بين بردن آن جايز است يا خير؟

جواب :

در اينگونه امور بايد به مسئولين مربوطه مراجعه نماييد تا از طريق آنها اقدام شود و يا به علماى اعلام مسموع الکلام منطقه دامت برکاتهم مراجعه شود که پس از رسيدگى تذکر لازم را بدهند.

سوال :

بعضى از اساتيد حوزه به طلاب جوان اجازه نمى دهند به طور دسته جمعى در فريضه امر به معروف و نهى از منکر شرکت کنند آيا امر استاد مقدم است؟

جواب :

امر به معروف و نهى از منکر در مواردى که شرايط آن موجود باشد محتاج به اجازه نيست بلى اگر مجتهد از مورد خاصى نهى نمايد اطاعت او لازم است. والله العالم

سوال :

اگر نيروهاى انتظامى در برخورد با مفاسد اجتماعى جديت نشان ندهند آيا وظيفه مردم در امر به معروف و نهى از منکر چيست؟

جواب :

امر به معروف و نهى از منکر دو واجب شرعى است و بر همه واجب است چه نيروى انتظامى برخورد با مفاسد به نحو جدى داشته باشند يا نه البته با رعايت شرائط و ضوابط شرعى.

سوال :

متأسفانه مدتى است که در جامعه ما رايج شده است که خانمها موهاى خود را از زير روسرى يا چادر خود بيرون مى گذارند شما چه پيشنهادى براى ما جوانان براى جلوگيرى از انحراف ما داريد؟ وظيفه ما در اين موارد چيست؟ (با توجه به اينکه امر به معروف و نهى از منکر نيز مشکل است).

جواب :

در هر موردى که احتمال تأثير بدهيد امر به معروف و نهى از منکر را ترک نکنيد و از ملامت ملامت کنندگان در راه خدا نترسيد و پيشنهاد ما همان دستورات ائمه هدى عليهم السلام است که تأمل در عظمت معصيت خداى حاضر و ناظر و عظمت و عزت طاعت خدا و بهره هاى عظيم آن بنمائيد و تا مى توانيد خود را در مظان برخورد با اين صحنه ها قرار ندهيد و تکيه گاه معنوى خود را با عمل به واجبات و ترک محرمات قوى کنيد و تا مى توانيد از تشريفات متداوله عصر حاضر در امر ازدواج بکاهيد در اوّلين ازمنه امکان ازدواج نمائيد انشاءالله مؤفق باشيد. والله العالم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

دفاع …

No image

معاشرت با اهل منکر

No image

بیدار کردن براى نماز

Powered by TayaCMS