توقیف و از بین بردن وسائل فساد

توقیف و از بین بردن وسائل فساد

توقيف و از بين بردن وسائل فساد …

سوال :

همانطور که مستحضريد، يکى از سنتهاى ملّى ملت ايران برپائى عيد نوروز است، که پيرايه هائى نيز براى آن قرار داده شده، که از جمله مراسم چهارشنبه سورى و سيزده بدر است، که در طول سالهاى اخير برپائى اين برنامه ها علاوه بر بجا گذاشتن تلفات و خسارات جانى و مالى، موجب هتک حرمت مسائل شرعى شده و در روز سيزده بدر در صحراها و بيابانها برخى علاوه بر اختلاط محرم و نامحرم به رقص و پايکوبى و انجام برخى محرمات ديگر مى پردازند، از آنجائى که متأسفانه روز به روز اين گونه سنتها در حال رواج است، خواهشمند است نظر مبارک را در مورد اين عيد و پيرايه هاى آن بيان فرمائيد، تا متديّنين وظيفه خود را در قبال آن بدانند.

جواب :

رقص و اختلاط محرم و نامحرم در هر روز و هرجا حرام است خواه در عيد نوروز باشد يا سيزده و يا غير اينها و همچنين هر عملى که موجب هتک حرمت اسلام باشد و همچنين آتش بازى در چهارشنبه سورى و يا هر وقت ديگر و شخص مسلمان بايد اسلام را بر همه شؤون و مراسم مقدّم بدارد و آنچه که ايرانيان قبل از اسلام مذکوره بنام مراسم ملّى و غيره انجام ميداده اند محکوم اسلام است و اسلام بر آن خط بطلان کشيده و کسيکه مجدّداً بخواهد تحت هر نامى و عنوانى آنرا احياء کند بر خلاف وظيفه اسلامى خود عمل کرده است. والله العالم.

توقيف و از بين بردن وسائل فساد

سوال :

توقيف نمودن اشيايى که جنبه حرام دارند مانند فيلم ويدئو، عکس نامشروع و نوار ترانه که از نظر شارع مقدس حرام شمرده مى شوند همچنين مواد مخدر بدون اجازه صاحبش و از بين بردن آنها چه حکمى دارد؟ چنانچه به آنان حرام بودن موارد فوق تذکر داده شود و آنان لجاجت به خرج دادند آيا مى توان اشياء آنان را غصب نمود؟

جواب :

اگر اصرار بر استفاده از وسائل مذکوره به نحو حرام داشته باشند چنانکه ممکن باشد و فسادى توليد نشود عکس را مى توانيد از بين ببريد و نوار يا وسائل ديگر را در صورت امکان پاک کنيد و بعد از پاک کردن به جاى خود برگردانيد و از بين بردن هروئين نيز اشکال ندارد چون منفعت عقلائيه ندارد.

سوال :

برادرم با ويدئو و با ضبط صوت علاوه بر گوش دادن و ديدن نوارهاى مبتذل و فيلمهاى مربوط به خوانندگان مبتذل و فيلمهاى نيمه برهنه از زنان، اقدام به تکثير نوارها براى افراد مختلف کرده است تصميم گرفتم که در قالب يک نمايش اين ابزار را که باعث فاسد شدن خودش و بچه هاى خواهرم و خانواده ام و افرادى که برادرم براى آنها تکثير مى کند را از خانه دور کنم.

به اين ترتيب که تظاهر کنيم وقتى که آنها براى مهمانى از خانه بيرون رفته اند دزد وسايل را ربوده است. و بعد آنها را به جايى که از آنها استفاده درست مى شود (مثل مدرسه يا مؤسسه تبليغات اسلامى و...) بدهيم. از نظر شرعى با توجه به بسته بودن راههاى ديگر نهى از منکر عمل ما را درست مى دانيد يا خير.

جواب :

در فرض سوال اگر بدون دور نگه داشتن وسايل مذکور از او نهى از منکر امکان ندارد مى توانيد آن وسايل را در محلى که از بين نرود و محفوظ باشد بگذاريد تا هر وقت مقتضى شد در دسترس و اختيار او قرار دهيد ولى استفاده حلال ديگران از آن اگر چه براى تبليغات اسلامى باشد چون بدون اذن مالک است جايز نيست.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

پر بازدیدترین ها

No image

دفاع …

No image

معاشرت با اهل منکر

No image

بیدار کردن براى نماز

Powered by TayaCMS