دست دادن و معاشرت
احکام غير مسلمين/ دست دادن و معاشرت …
سوال :
معاشرت با اهل کتاب و هم غذا شدن با آنها چه حکمى دارد؟
جواب :
ذبائح اهل کتاب مردار و نجس است و خوردن آن جائز نيست و خودشان نيز بنابر احتياط واجب نجس هستند بنا بر اين هرچه که در حال رطوبت با آن ملاقات نمايند بنابر احتياط واجب نجس مى شود.
سوال :
اگر دست تر به در و ديوار يا اشياء متعلّق به مسيحيان، يهوديان و هندوها بخورد حکمش چيست؟
جواب :
با علم به نجاست محلّ بايد دست را آب بکشيد والاّ لازم نيست.
سوال :
با غير مسلمان کتابى اگر با دست تر و مرطوب مصافحه نمائيم بايد دست خود را آب بکشيم يا خير؟
جواب :
بنا بر احتياط واجب دست خود را آب بکشيد.
سوال :
مردى زرتشى است که با زن مسلمان مى خواهد ازدواج موقّت نمايد آيا جايز است؟
جواب :
ازدواج زن مسلمان با زرشتى ولو به نحو موقّت باطل است. اللّه العالم
سوال :
آيا به فتواى حضرتعالى زردشتى ها در همه مسائل ملحق به اهل کتاب هستند من جمله آيا زردشتى ها پاک هستند و آيا ازدواج دائم و موقّت با زن و دختر زردشتى جايز است؟
جواب :
زردشتى ها مانند اهل کتاب بنابر احتياط نجس هستند و نسبت بنکاح آنها احوط ترک است چه بنحو دوام و چه انقطاع.
سوال :
نگاه کردن و ازدواج و حکم طهارت و نجاست اهل ذمّه چيست؟
جواب :
نگاه به مواضعى از کافره که عادتشان بر عدم سترآن مواضع است بدون تلذذ و ريبه جائز است و ازدواج موقت باکتابيه جايز است وبطور دوام خلاف احتياط است واهل کتاب بنظر اينجانب بنابر احتياط محکوم به نجاستند.
سوال :
متعه اهل کتاب و کافر (کسى که معتقد به اديان آسمانى نيست) جايز است يا خير؟
جواب :
متعه نمودن اهل کتاب جايز است ولى متعه ساير کفار جايز نيست.
سوال :
رفتن غير مسلمان ويا اهل تسنن به حرمهاى مقدس معصومين(عليهم السلام)و امامزادگان چه حکمى دارد؟
جواب :
نسبت به اهل تسنن مانع ندارد و نسبت به کفار محلّ اشکال است.
سوال :
فرقه اى از صابئين در خوزستان مى باشند آيا اين افراد اهل کتاب هستند؟ آيا پاک مى باشند يا نه؟
جواب :
اهل کتاب بودن صابئين براى ما ثابت نيست.