3- تکبیرة الاحرام (آیت الله حسین وحید خراسانی)

3- تکبیرة الاحرام (آیت الله حسین وحید خراسانی)

تکبيرة الاحرام

مسأله 957 :

گفتن " الله اکبر " در اول هر نماز واجب و رکن است ، و بايد حروف " الله " و حروف " اکبر " و دو کلمهء " الله اکبر " را پشت سر هم بگويد ، و نيز بايد اين دو کلمه به عربى صحيح گفته شود ، و اگر به عربى غلط بگويد ، يا ترجمهء آن را بگويد ، باطل است .

مسأله 958 :

احتياط واجب آن است که تکبيرة الاحرام نماز را به چيزى که پيش از آن مى خواند ، مثلا به اقامه يا به دعايى که پيش از تکبير مى خواند ، نچسباند .

مسأله 959 :

احتياط مستحب آن است که " الله اکبر " را به چيزى که بعد آن مى خواند ، مثلا به " بسم الله الرحمن الرحيم " نچسباند ، و اگر خواست وصل کند ، بايد " راء " " اکبر " را پيش - يعنى ضمه - بدهد .

مسأله 960 :

موقع گفتن تکبيرة الاحرام بايد بدن آرام باشد ، و اگر عمدا در حالى که بدنش حرکت دارد تکبيرة الاحرام را بگويد ، باطل است .

مسأله 961 :

تکبير و حمد و سوره و ذکر و دعا را بايد طورى بخواند که خودش بشنود ، و اگر به واسطهء سنگينى يا کرى گوش يا سر و صداى زياد نمى شنود ، بايد طورى بگويد که اگر مانعى نباشد بشنود .

مسأله 962 :

کسى که لال است ، يا زبان او مرضى دارد که نمى تواند " الله اکبر " را درست بگويد ، بايد به هر طورى که مى تواند بگويد ، و اگر هيچ نمى تواند بگويد ، بايد در قلب خود بگذراند و براى تکبير زبانش را حرکت دهد ، و به انگشت هم به آن اشاره کند .

مسأله 963 :

مستحب است قبل از تکبيرة الاحرام بگويد : " يا محسن قد اتاک المسيئ وقد امرت المحسن ان يتجاوز عن المسيئ ، انت المحسن وانا المسيئ فبحق محمد وال محمد صل على محمد وال محمد و تجاوز عن قبيح ما تعلم مني " يعنى اى خدايى که احسان کننده اى ، بنده ء بدکردار به درگاه تو آمده و تو امر کرده اى به نيکوکار که از بدکردار بگذرد ، تو نيکوکارى و من بدکردار ، پس به حق محمد وآل محمد رحمت خود را بر محمد و آل محمد بفرست ، و از زشتيهايى که مى دانى از من سر زده بگذر .

مسأله 964 :

مستحب است موقع گفتن تکبير اول نماز و تکبيرهاى بين نماز دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد .

مسأله 965 :

اگر شک کند که تکبيرة الاحرام را گفته يا نه ، چنانچه مشغول خواندن چيزى از قرائت شده ، به شک خود اعتنا نکند ، و اگر مشغول نشده بايد تکبير را بگويد .

مسأله 966 :

اگر بعد از گفتن تکبيرة الاحرام شک کند که آن را صحيح گفته يا نه ، به شک خود اعتنا نکند ، چه مشغول خواندن چيزى شده باشد يا نه ، و احتياط مستحب آن است که نماز را تمام کند و بعد اعاده نمايد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام خانواده

No image

طــلاق

No image

ارث

No image

حقـوق

No image

قـضـا

پر بازدیدترین ها

No image

مظالم عباد

No image

نماز

No image

طهارات و نجاسات

No image

معاملات طلا

No image

مهـریه

Powered by TayaCMS