نجاست کافر

نجاست کافر

نجاست کافر

سوال 82 :

چرا کسانى که از دين اسلام خارجند نجس مى باشند، با اينکه مى بينيم نظافت آنها خيلى خوب است؟

جواب :

نظر اينجانب اينست که اهل کتاب در صورتى که مشرک نباشند پاکند و نجاست ذاتى ندارند ولى اگر مشرک باشند نجسند. ولى قول به نجاست حکمتهايى دارد; از قبيل اينکه مسلمانان با آنان آميزش و معاشرت نکنند و تحت تأثير اخلاق و رفتار آنان قرار نگيرند. آنان هم در برابر مسلمانان احساس ذلت و حقارت کنند و متوجه شوند که پليد و نجس مى باشند و مصالحى غير از اينها که در دستورات اسلام محقق و مسلم است.

سوال 83 :

آيا مى توان از طعام اهل کتاب مانند يهود و نصارى استفاده کرد؟

جواب :

به نظر اينجانب اهل کتاب در صورتى که مشرک نباشند نجاست ذاتى ندارند بنابراين طعام آنها نجس نيست مگر اينکه از گوشت نجس تهيه کرده باشند يا معلوم باشد که به واسطه شراب و امثال آن نجس شده است. ولى در نظر کسانى که اهل کتاب را نجس مى دانند در صورت علم به تماس آنها با غذا، غذاى آنها نجس است.

(صفحه43)

سوال 84 :

آيا زرتشتيها اهل کتاب آسمانى هستند؟

جواب :

ظاهر اين است که اهل کتاب مى باشند.

سوال 85 :

در استفتايى که به شما نسبت داده اند آمده است که يهود و نصارى و مجوس اگر مشرک نباشند طاهرند معناى مشرک بودن چيست؟ آيا اعتقاد به دو خدا (مجوس) و سه خدا (نصارى) که اکنون معمول است شرک است؟

جواب :

اگر به عنوان خدايى و الوهيت باشد شرک است.

سوال 86 :

از کجا تشخيص داده مى شود کداميک از يهود و نصارى پاک و کداميک نجس مى باشند؟

جواب :

در صورتى که مشرک نباشند و يا شک در شرک آنها داشته باشيد پاک مى باشند.

سوال 87 :

اينجانب مقلد حضرت امام بوده ام و با اجازه حضرتعالى به تقليد آن مرحوم باقى مانده ام; اکنون شنيده ام شما اهل کتاب را پاک مى دانيد; آيا مى توانم در اين مسأله از شما تقليد کنم چون با اهل کتاب زياد سر و کار دارم!؟

جواب :

اگر اعلميت امام براى شما محرز نباشد، مانعى ندارد.

سوال 88 :

آيا علىّ اللّهى ها که طريق خاصى براى خود دارند پاکند؟ و ازدواج با آنان چه حکمى دارد؟ و نيز معاشرت و هم غذا شدن با آنها چگونه است؟

جواب :

اگر حضرت امير (عليه السلام) را العياذ بالله خدا بدانند يا منکر معاد و يا يکى از ضروريات دين مثل نماز و روزه باشند کافر و نجس هستند و ازدواج با آنان جايز نيست و معاشرت و هم غذا شدن با آنان صحيح نمى باشد چون به هر چيزى دست تر بزنند نجس مى شود ولى اگر چنين عقيده اى ندارند و منکر معاد و ضروريات دين نيستند مسلمان و پاک مى باشند و در جهات سوال شده با ديگر مسلمانان فرقى ندارند.

سوال 89 :

شخصى در حال ناراحتى و عصبانيت به خدا و پيغمبر (صلى الله عليه وآله) العياذ بالله ناسزا

(صفحه44)

گفت ولى بعد پشيمان نشد; آيا اين دشنام و ناسزا موجب ارتداد و نجس شدن او شده است؟

جواب :

اگر عصبانيت او به حدى بوده که از خود بى خود شده در اين صورت مرتد نشده و نجس نيست; ولى اگر عصبانيت به اين حد نبوده مشکل است و بايد توبه کند.

سوال 90 :

آيا فرقه هايى از قبيل صوفيه و دراويش حتى شيخيه با وجود بدعتهايى که در اعمال آنها مشاهده مى شود محکوم به طهارتند؟

جواب :

محکوم به طهارت مى باشند ولى بهتر آن است که کمتر با آنان معاشرت شود.

سوال 91 :

اگر دست تر به درب يا ديوار يا اشياء متعلق به مسيحيان، يهوديان يا هندوها بخورد، آيا نجس مى شود؟

جواب :

با عدم علم به نجاست، پاک است.

سوال 92 :

تکليف آموزگاران با دانش آموزان بهايى چيست، آيا جايز است قرآن را در اختيار آنان قرار دهند؟

جواب :

بايد با آنها معامله نجاست کرد و قرار دادن قرآن در اختيار آنان جايز نيست.

سوال 93 :

شخصى است که عمداً نماز نمى خواند و تارک الصلاة است ولى منکر نماز نيست، آيا کافر و نجس است؟

جواب :

چنين شخصى که منکر نماز نيست فاسق و معصيت کار است و محکوم به کفر و نجاست نمى باشد.

سوال 94 :

آيا با توهين و فحاشى به قرآن (العياذ بالله) مسلمان مرتد مى شود و تکليف کسانى که مى بينند او مکرّر توهين مى کند چيست؟

جواب :

اگر توهين و فحاشى از روى عصبانيت باشد و عصبانيت به حدى بوده که از خود بى خود شده بايد توبه کند. اما اگر با قصد و اراده و ناشى از عداوت با

(صفحه45)

پيامبر (صلى الله عليه وآله) يا ائمه (عليهم السلام) باشد محکوم به نجاست است و اگر به انکار رسالت برگشت کند علاوه بر نجس بودن محکوم به ارتداد هم هست. در هر حال وظيفه کسانى که متوجه اين عمل او مى شوند نهى از منکر و اجتناب از اوست تا حاکم شرع تکليف او را معين کند.

سوال 95 :

آيا شش امامى مسلمان است؟

جواب :

مسلمان است.

سوال 96 :

کسى که به دادن خمس و زکات اعتقاد و اعتنايى ندارد و گاهى تمسخر هم مى کند آيا تمام اعمال و عباداتش باطل و زندگيش نجس مى باشد؟

جواب :

تصرف در اموال او جايز نيست ولى عباداتى که ارتباط با اين مسأله ندارد صحيح است.

مسائل متفرقه طهارت و نجاست

سوال 97 :

آيا سوسيسهايى که از کشور اجنبى وارد مى شود پاک است؟

جواب :

اگر از اجزاء حيوانات حرام گوشت يا حيوانى که ذبح اسلامى نشده در آن باشد حرام مى باشد.

سوال 98 :

کنسرو ماهى که در کشورهاى خارج بسته بندى شده و به فروش مى رسد و همچنين روغن ماهى که از خارج وارد مى شود، آيا پاک است و خوردن آن چه حکمى دارد؟

جواب :

چنانچه احراز شود که موت آنها در خارج آب يا در تور ماهى گيرى و بدست انسان بوده، پاک و خوردن آن نيز حلال است، ولى مجرد اِخبار کافر به اين معنى کفايت نمى کند.

سوال 99 :

آيا غذايى که گربه به آن دهان زده نجس است؟

جواب :

نجس نيست.

سوال 100 :

آيا داروهايى که در بازار مسلمانان خريد و فروش مى شود و ساخت کفار است

(صفحه46)

پاک مى باشد؟

جواب :

محکوم به طهارت است.

سوال 101 :

چيزهايى مانند کاپيشن و کفش که از کشورهاى غير مسلمان مى آورند و در آنها پوست و چرم حيوانات بکار رفته است چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر از مسلمان خريدارى شود محکوم به طهارت است، ولى اگر بدانند که آن مسلمان از کافر گرفته و رسيدگى نکرده که از حيوانى است که به دستور شرع کشته شده يا نه، نجس نيست، ولى نماز خواندن در آن جايز نمى باشد.

سوال 102 :

بلند بودن موى عورت و زير بغل چه حکمى دارد؟

جواب :

ازاله آنها لازم نيست، فقط بايد رعايت شود که مانع تطهير و يا غسل نباشد.

سوال 103 :

آيا بعد از پاک شدن بدن در حمام يا دستشويى قسمتهاى داخلى آن مکانها نيز پاک مى شود؟

جواب :

موارد مختلف است.

سوال 104 :

ماهيهايى هستند که در پوستشان دانه هاى ريزى مى باشد که در فلس بودن آنها ترديد است، خوردن آنها چگونه است؟

جواب :

اگر افراد موثق اظهار کنند که داراى فلس است حلال مى باشد.

سوال 105 :

اگر سکه اى که روى آن نام امام معصوم (عليه السلام) نقش بسته است در توالت بيفتد و بيرون آوردن آن، موقوف بر هزينه زيادى است که مقدور نيست، با توجه به انحصار دستشويى آيا مى توان از آن استفاده کرد؟

جواب :

در فرض مذکور مانعى ندارد.

سوال 106 :

شخص وسواسى در طهارت و نجاست، چه حکمى دارد و آيا وسواس داشتن اشکال شرعى دارد؟

جواب :

وسواسى در حقيقت به منزله قبول نداشتن حکم خدا و رسول خدا (صلى الله عليه وآله)

(صفحه47)

در مورد طهارت مى باشد و گاهى موجب بطلان وضو مى شود. لذا شرعاً و عقلا لازم است از اين تخيلات شيطانى اجتناب شود و با بى اعتنايى مکرر مى توان آن حالت را از خود دور کرد.

سوال 107 :

استفاده از ادکلن و وسايلى از اين قبيل که از خارج وارد مى شود و نمى دانيم پاک است يا نجس، چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر علم نداشته باشيد که از چيز نجس ساخته شده يا با نجسى ملاقات کرده، طاهر است.

سوال 108 :

اگر دست تا آرنج نجس باشد و آنرا تا مچ در آب فرو برده يا زير شير بگيرد ـ با توجه به ارتباط بين خشکى و ترى ـ آيا دست از مچ به پايين پاک مى شود يا خير؟

جواب :

بلى پاک شده است.

سوال 109 :

گوشه اى از يک هندوانه يا خربزه نجس شده است، آيا تمامى آن نجس مى شود يا خير؟

جواب :

خير، تمامى آن نجس نمى شود مگر اينکه آب قسمت نجس شده به بقيه آن سرايت کند.

سوال 110 :

اگر دست انسان تا آرنج نجس باشد و براى خوردن غذا دستش را با آب قليل تا مچ آب بکشد، آيا تا مچ دست پاک مى شود يا بخاطر اتصال به بالاى دست که نجس است قابل پاک شدن نيست؟

جواب :

پاک مى شود چون سرايت، موجب تنجيس است نه اتصال.

سوال 111 :

اگر تمام لباس يا پارچه اى نجس شده باشد; آيا مى شود قسمتى از آنرا آب کشيد، به صورتى که نيمى از آن پاک و نيمى ديگر نجس باقى بماند; و آيا در اين مورد فرقى بين تطهير با آب قليل يا کر و جارى وجود دارد؟

جواب :

بلى پاک مى شود و فرقى بين آب قليل و کثير وجود ندارد. چون ملاک در نجس شدن سرايت است نه اتصال.

(صفحه48)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام نجاسات‌

پر بازدیدترین ها

No image

طریقه وضو

No image

سنّ یائسگى

No image

رفع مانع در وضو

No image

مسائل غسل

No image

کمک کردن دیگرى در وضو

Powered by TayaCMS