نجاسات
سوال 60 :
زمينى نجس بوده و لحاف روى آن گذاشته ايم نم کشيده و سنگين شده، آيا نجس است؟
جواب :
اگر زمين مرطوب بوده و لحاف نم کشيده و سنگين شده نجس نيست ولى اگر زمين تر بوده و ترى آن به لحاف رسيده نجس شده است.
سوال 61 :
ديوار دستشويى و توالت حدود يک متر نم کشيده، آيا نجس است يا خير؟
جواب :
خير در فرض سوال ديوار نجس نشده است.
سوال 62 :
آيا بخار بول يا آب متجنس نجس است؟
جواب :
بخار مطلقاً پاک است.
سوال 63 :
دودِ نفت نجس يا دود چوب و چيزهاى نجس ديگر پاک است يا نه؟
جواب :
پاک است، مگر آنکه بصورت دوده جمع شود و ذرات متنجس در آن باشد.
سوال 64 :
چيز نجس تا چند واسطه نجس کننده است؟
جواب :
تا سه واسطه نجس کننده است.
سوال 65 :
آيا از آبى که مردار در آن است مى شود براى تطهير يا آشاميدن استفاده کرد؟
جواب :
اگر قليل باشد و يا رنگ و يا بو و يا طعم آن به واسطه مردار تغيير کرده باشد جايز نيست.
سوال 66 :
گاهى وقت جدا کردن پوست بدن که موقع افتادنش رسيده گاهى وقت جدا کردن مقدار ديگرى هم که زمان ساقط شدنش نرسيده جدا مى شود ولى سوزش و درد و خونريزى ندارد، آيا جدا کردنش اشکال دارد و آيا نجس است؟
جواب :
اشکال ندارد و نجس نمى باشد.
سوال 67 :
آيا سگ شکارى يا سگ چوپان حکم ساير سگها را دارد؟
جواب :
از نظر نجاست با سگهاى ديگر فرق نمى کند.
(صفحه40)
سوال 68 :
آيا تخم مرغ و گوشت مرغ نجاست خوار نجس است؟
جواب :
خير، نجس نيست، ولى بايد از خوردن آن اجتناب شود.
سوال 69 :
موقع دوشيدن شير روى آن کف جمع مى شود، حال اگر لکّه يا ذرّه خون خشکى روى آن کف افتاد شير نجس مى شود؟
جواب :
نجس مى شود، مگر اينکه آن خون و کف اطراف آن را طورى بردارند که با شير تماس پيدا نکند به نحوى که پس از برداشتن آن باز هم روى شير کف باشد.
سوال 70 :
آيا خون حيوان حلال گوشت نجس است؟
جواب :
نجس است. ولى اگر کمتر از درهم باشد نماز با آن اشکال ندارد.
سوال 71 :
اگر در تخم مرغ مقدارى خون مشاهده گردد، حکمش چيست؟
جواب :
نجس نيست، ولى بايد از خوردن آن خون اجتناب شود.
سوال 72 :
آيا خونى که در درون شير است نجس مى باشد و آن را نجس مى کند؟
جواب :
اگر محرز باشد که خون در درون آن است، تمام آن نجس مى باشد.
سوال 73 :
آيا الکل زرد و سفيد نجس است؟
جواب :
الکل صنعتى و الکلهايى که در مداوا و آمپول زدن و امثال آن بکار مى رود نجس نيست.
سوال 74 :
غذاها يا مايعاتى مانند سرکه که بطور طبيعى مقدار دو يا سه درصد از آن را الکل تشکيل مى دهد، آيا نجس است؟
جواب :
وجود اين مقدار الکل که با تجزيه و آزمايش مشخص مى شود و بصورت طبيعى وجود دارد نه آنها را نجس مى کند و نه حرام است.
سوال 75 :
آيا مايعاتى که از کيسه آب جنين (مايع آمينوتيک) خارج مى شود، حکم نجاست را دارد؟ شايان ذکر است که کيسه آب جنين، ممکن است قبل از زايمان، پاره شود و از طريق مجراى تناسلى زن خارج گردد.
جواب :
اين مايع پاک است.
سوال 76 :
آيا تماس اشياء با رطوبت بدن ميّت، بعد و قبل از سرد شدن بدن، باعث نجاست اشياء مى شود يا نه؟
جواب :
در هر دو صورت اگر رطوبت مسرى باشد موجب نجاست است.
سوال 77 :
آيا پوششى که روى زخمها به وجود مى آيد و معمولا متشکل از خون و ترشحات زخم مى باشد، حکم نجاست را دارد يا نه؟
جواب :
چنانچه عنوان پوست بدن را از نظر عرف داشته باشد حکم نجاست را ندارد; مانند محلّى که خون زير آن مرده باشد.
سوال 78 :
اگر جزيى از بدن نجس العين مانند سگ و کافر را به بدن مسلمى پيوند بزنند چه حکمى دارد؟
جواب :
حکم بدن مسلمان را پيدا مى کند.
سوال 79 :
اگر دهنده عضو، کافر و گيرنده مسلمان باشد عضو بريده شده قبل و بعد از دميدن روح در بدن مسلمان حکمش چيست؟
جواب :
بعد از دميدن روح پاک مى شود.
سوال 80 :
پلاسما و سرم که از تصفيه و تجزيه خون در آزمايشگاه به دست مى آيد پاک است يا نجس؟
جواب :
پلاسما و سرم که عرفاً خون بر آن صدق نمى کند به واسطه استحاله ذاتاً پاک است امّا چون در همان ظرفى که خون در آن ريخته شده، بدست مى آيد در اثر تماس با ظرف نجس نجس است. (متنجس مى شود)
سوال 81 :
ما هو حکم خرء الخفاش و بوله؟ هل هى طير ام حيوان؟
جواب :
الظاهر ان الخفاش طير من الطيور و حکمها، حکمها بالنسبة الى الخرء والبول. قال اميرالمؤمنين (عليه السلام) فى ذيل خطبة 155 نهج البلاغة، فى بديع خلقة الخفاش «و جعل لها اجنحة من لحمها تعرج بها عند الحاجة الى الطيران... لها جناحان تطير و ولدها لاصق بها، الخ.
(صفحه42)
و فى مجمع البحرين، الخفاش کرمان طائر بالليل.
و فى العروة الوثقى فى النجاسات: الأقوى فى الطيور المحرمة عدم النجاسة (اى عدم نجاسة الخرء والبول) لکن الأحوط فيها الاجتناب خصوصاً الخفاش و خصوصاً بوله.
مضافا الى انها طاير عرفا و على هذا فالحق أنها طاير و خرئها و بولها طاهر على الأقوى نعم و رد رواية مرسلة (الوسائل ب 10 من ابواب النجاسات ح 4) امر فيها بغسل الثوب من بولها و لذا افتوا برجحان الأجتناب من خرئها و بولها، هذا و مع ذلک فقد ادعى انه اختبر الخفاش فوجدت انها مما ليس لها نفس سائلة والأمر على هذا اسهل مما تقدم.