مسّ اسماء و آيات خداوند
و آيات قرآن و اسامى پيامبر (صلى الله عليه وآله) و ائمه (عليهم السلام)
سوال 183 :
آيا مسّ کردن نقش آرم جمهورى اسلامى ايران که روى اسکناسها و بليطها و
(صفحه64)
غيره مى باشد بدون وضو جايز است؟
جواب :
بهتر است آنها را بدون وضو مسّ نکنند، بلى اگر مس آنها مستلزم هتک و بى احترامى باشد جايز نيست.
سوال 184 :
آيا اسم مشتمل بر کلمه (الله) مانند عبدالله و حبيب الله و امثال آن را مى توان بدون وضو مسّ کرد و همچنين براى زنانى که وضو ندارند و گردنبندى که روى آن کلمه مبارکه الله نقش بسته به گردن مى آويزند و گاهى لفظ الله روى بدنشان قرار مى گيرد چگونه است؟ و نيز اسم پيامبران و ائمه (عليهم السلام) چطور؟
جواب :
خوب است اسم خداوند متعال را به هر نحو و در هرکجا و به هر زبانى که نوشته شده بدون وضو مسح نکنند. يعنى جايى از بدن را بدون وضو به آنها نرسانند و همچنين است اسامى پيامبران و ائمه (عليهم السلام) ولى اگر هتک و بى احترامى باشد جايز نيست.
سوال 185 :
دست کشيدن بر کلماتى نظير ابليس و غير آن که در قرآن وجود دارد، بدون وضو و طهارت جايز است يا خير؟
جواب :
در صورتى که بعنوان قرآن و حکايت از آن باشد جايز نيست.
سوال 186 :
آيا جايز است شخص جنب در حال جنابت، دست روى آرم جمهورى اسلامى، يا چيزهاى ديگرى که اسم خدا روى آنها نقش شده، بگذارد؟ اسکناسها و بليطها که کلمة الله روى آن چاپ شده چطور؟ اسامى ائمه (عليهم السلام) و پيامبران چه حکمى دارد؟
جواب :
بر جنب حرام است که جايى از بدن خود را به اسم خدا برساند و بنابر احتياط واجب اسامى پيامبران و ائمه (عليهم السلام)هم حکم اسم خدا را دارند و فرق بين موارد نيست.
سوال 187 :
زن حائض است و گردنبند او با نقش الله مى باشد که گاهى بى اختيار روى بدنش قرار مى گيرد، آيا جايز است چنين گردنبندى را گردن کند؟
جواب :
اگر مى داند اسم خدا به بدنش تماس پيدا مى کند جايز نيست.
سوال 188 :
کسانى که اسماء جلاله و آياتى از قرآن را بر روى بدن خود خالکوبى کرده اند
(صفحه65)
لطفاً بفرماييد تکليف اين افراد نسبت به طهارت و جنابت و مسّ بدن خود بدون وضو چيست؟
جواب :
اگر آيات قرآن را بر روى بدن خود خالکوبى کرده، مسّ آن قسمت، بدون طهارت جايز نيست. بلکه بعيد نيست که قبل از محدث شدن محو آيات لازم باشد. و نيز اگر جنب باشد در موقع غسل کردن، مسّ اسماء جلاله حرام است. و در صورت امکان بايد آنها را محو کند، يا با جارى کردن آب بدون دست کشيدن غسل کند و نيز لازم است بعد از محدث شدن فوراً غسل کند يا وضو بگيرد و اگر خالکوبى زير پوست باشد و مسّ آن هتک نباشد، مانعى ندارد.
سوال 189 :
مس قرآن توسط دانش آموزانى که در کلاسهاى قرآن در مدرسه شرکت مى کنند، اما وضوى آنان تمام شرايط را دارا نيست چه حکمى دارد و وظيفه مربّى آنان چيست؟
جواب :
فى نفسه اشکالى ندارد. ولى اگر عرفاً بى احترامى تلقى شود مربّى آنان بايد دستور رعايت کردن يا وضو گرفتن را بدهد و اگر مسّ کردن آنان هتک باشد، لازم است آنها را از مسّ کردن منع کند.
(صفحه66)