احکام طلاق

احکام طلاق

احکام طلاق …

سوال :

اگر کسى با رضايت زن خود را طلاق رجعى بدهد آيا اگر بعد از طلاق در بين عدّه رجوع کند اين رجوع شوهر به رضايت زن موکول است يا نه؟

جواب :

در طلاق رجعى جواز رجوع زوج به زوجه در بين عدّه مشروط به رضايت زوجه نيست.

سوال :

اگر شخصى از طرف عده اى وکيل براى خواندن طلاق شود و بعد از اجراء طلاق که بعضى از آنها رجعى و بعضى ديگر بائن است يقين نمايد که يکى از طلاقها باطل و شرائط صحت نداشته است در فرض سوال اگر کسى که طلاق را خوانده است اسامى مطلّق و مطلقه را نداند و آنان را نشناسد وظيفه شرعى او چه خواهد بود؟

جواب :

در فرض سوال وکيل بايد به ترتيب موکّل اوّلى و دوّمى و سوّمى و هکذا الى آخر از طرف هر يک از آنها زوجه او را طلاق رجعى و خلعى بما بذلت که واقعاً معين است اجراء طلاق کند و در مورد لزوم اجراء طلاق در طهر غير مواقعه دو طلاق به فاصله ده روز انجام دهد.

سوال :

شخصى که در طهر غير مواقعه مى خواهد عيال خود را طلاق بدهد اگر شبهةً يا بزنا با اين زن نزديکى انجام بگيرد شوهر مى تواند او را طلاق بدهد يا خير؟

جواب :

در مورد سوال زنا و يا وطى بشبهه از غير زوج مضرّ بطلاق زوج نيست. والله العالم

سوال :

مردى با زنى به مدّت دو ماه با اجراى صيغه موقّت با هم بوده اند، پس از دو ماه بدون اجراى صيغه عقد با توافق طرفين تبديل به دائمى گرديده و بعد از يک سال و نيم زندگى مى خواهند از يکديگر جدا شوند. آيا اجراى صيغه طلاق لازم است يا خير؟

جواب :

در فرض سوال که بعد از تمام شدن مدّت عقد انقطاعى بدون اجراء عقد با هم زندگى زناشوئى داشته اند نسبت به يکديگر اجنبى هستند و محتاج بطلاق نيست و پس از جدائى اگر هر دو جاهل به مسأله بوده اند در صورتيکه زن حامل نباشد بايد بمقدار سه طهر عدّه نگه دارد و اگر حامل باشد تا موقع وضع حمل بايد عدّه نگه دارد و با فرض جهل هر دو چنانچه فرزندى بوجود آمده باشد محکوم به حلال زاده است ولى اگر هر دو يا يکى از آنها عالم بمسأله بوده مقاربت آنها نسبت به آنکه عالم به مسأله بوده زنا محسوب مى شود، و در نزاع موضوعى مرافعه شرعيّه لازم است.

سوال :

حدود يکماه قبل اينجانب با دخترى با موافقت پدرش ازدواج کردم اما بعد از يک هفته بعلت مخالفت دائى آن خانم با اين ازدواج عدّه اى از من خواهش کردند طلاق دهم اما من راضى به طلاق نبودم اما مع الوصف به شخصى براى طلاق وکالت دادم و او طلاق داد با شرائط فوق آيا چنين طلاقى صحيح است يا خير؟

جواب :

در فرض سوال که طلاق دادن به جهت خواهش عدّه اى بوده نه اجبار و اکراه آنها، طلاق صحيح است. والله العالم.

سوال :

فردى همسر خود را طلاق داده است در حالى که قادر به استعلام بوده است، سپس همسر وى اظهار داشته است من در آن موقع طاهر نبوده ام، آيا قول او قبول است؟

جواب :

در فرض سوال قول زوجه قبول است و طلاق باطل است. والله العالم

سوال :

آيا استعلام شرط صحت است؟

جواب :

براى زوج حاضر، استعلام، لازم است لکن اگر بدون استعلام، طلاق داد و بعد معلوم شد شرائط طلاق موجود بوده طلاق صحيح است و اگر معلوم شد شرايط موجود نبوده و يا حقيقت امر (تحقق شرايط يا عدم) معلوم نشد طلاق باطل است. والله العالم

سوال :

چنانچه زن بعد از اظهار اوّل، اظهار دارد که پاک بوده ام، حکم طلاق چيست؟

جواب :

در مورد سوال، اظهار دوّمى اثرى ندارد و طلاق محکوم به بطلان است مگر اينکه شوهر يقين کند که اظهار دوّم صحيح است. والله العالم

سوال :

زنى دارم چند سال است از من قهر کرده و هر چند به دنبال او مى فرستم حاضر نيست با من سازش کند و بنده هم به هيچ وجه حاضر نيستم او را طلاق دهم و دادگاه به اجبار مى گويد بايد طلاق داده شود و بنده هم راضى نيستم حالا بفرماييد که تکليف چيست؟

جواب :

طلاق بدون رضايت و اذن زوج باطل است ولى اگر طورى است که واقعاً نمى توانيد با هم زندگى کنيد و توافق اخلاقى نداريد مناسب است رضايت و اذن بدهيد تا راحت شويد. والله العالم

سوال :

اينجانب در سه مرحله از همسرم به صورت طلاق خلع جدا شده ام و داراى شش فرزند هستم. در زمان طلاق نوبت دوم هنگامى که در دفترخانه حضور پيدا کرديم همسرم در عادت ماهانه به سر مى برد ولى به خاطر اينکه طلاق صورت گيرد اين مطلب را از مسئول دفتر طلاق پنهان نگه داشت و اعلام کرد که پاک مى باشد در صورتى که بعد از اجراى طلاق مادر و خواهر و دختر خاله همسرم مى دانستند که همسرم بر خلاف گفته اش در عادت ماهانه مى باشد، و هنگام طلاق نوبت سوم نيز دو نفر شاهد طلاق ما بودند که هر دو نفر شرب خمر داشتند و از مواد ترياک هم مُکرر استفاده مى کرده و مى کنند. نظر به اينکه دخترمان در حال ازدواج مى باشد من و همسرم تصميم گرفتيم به زندگى مان ادامه دهيم ضمناً از مدت طلاق سوّم هشت ماه گذشته است. لذا خواهشمنديم نظر شرعى و قانونى آن را اعلام بفرماييد.

جواب :

به طور کلّى طلاق زوجه مدخول بها در حال حيض باطل است و همچنين طلاق در نزد غير عدلين باطل است و در صورت بطلان طلاق، زوجه مذکوره به زوجيّت باقى است. والله العالم

سوال :

با توجه به اينکه ازدواج مجدد اينجانب به علت عدم تمکين عام و خاص همسر اوّل و به حکم دادگاه صورت گرفته است، آيا ايشان مى توانند به استناد شرطى که در قباله هاى ازدواج گذاشته شده مبنى بر اينکه هرگاه زوج بدون رضايت زوجه اقدام به ازدواج نمايد زوجه وکيل است خود را مطلّقه نمايد، بدون رضايت اينجانب خود را مطلقه نمايد؟

جواب :

در فرض سوال چنانچه شما در موقع ازدواج واقعاً زوجه را وکيل در طلاق نموده باشيد و وکالت تعليقى نباشد زوجه مى تواند خود را مطلّقه نمايد لکن اگر قبل از اجراء طلاق، زوجه را از وکالت عزل نماييد منعزل و اختيار طلاق با خود شما مى شود و اگر وکالت تعليقى بوده که اصل وکالت محقق نشده است.

سوال :

با توجه به اينکه طلاق به تقاضاى زوجه بوده و خود ايشان از ابتداى ازدواج بدون دليل موجّه و قابل قبول حاضر به زندگى نبوده اند و هنوز هم دوشيزه بوده و ساکن منزل پدرى مى باشند ولى اينجانب حاضر به سازش و شروع زندگى مى باشم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

احکام طلاق

No image

احکام طلاق

No image

احکام طلاق

No image

احکام طلاق

استفاءسایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

مسائل متفرقه طلاق

No image

احکام طلاق

No image

احکام عده

No image

سه طلاقه

No image

احکام خلع

Powered by TayaCMS