فقه آیات‌

فقه آیات‌

فقه آيات‌

1 - ترک نهى از منکر، به مجرّد ترس از اينکه طرف مقابل ردّ کندونپذيرد جايز نيست، بلکه تا آنجا بايد نهى کرد که خداوند نهى کننده‌رامعذور بدارد و او را شريک جرم قومش نداند، و ديگر اينکه شايدگنهکار از گناهش برگردد، پس تا زمانى که اميد توبه او باقى است بايد نهى‌را ادامه داد.

2 - همچنين است در مورد انذار و بيم دادن، زيرا هدف از بيم دادن اين‌است که طرف بترسد و ترک کند، پس تا زمانى که فقيه اميد دارد قومش‌بترسند و از منکر حذر کنند، بر او واجب است که مطابق آنچه از دين خدافهميده و درک کرده، انذار و بيم دادن را ادامه بدهد.

3 - همچنين تفقّه در دين از طريق کوچ کردن و مهاجرت نمودن به‌مراکز فقه و حوزه‌هاى علميّه به منظور آموختن تعاليم و احکام دين واجب‌است، و بعداز آنکه بهره خود را از فقه گرفت به کشورش بازگردد تا قومش‌را انذار دهد و آنان را از منکرات باز دارد و عواقب خطرناک فرورفتن درفساد و تداوم گناه و فسق را براى آنان تبيين کند تا شايد آنان از انحراف بازگردند، و بر اوست که در انذار و تبليغات خود از ابزار و وسايل حکيمانه‌استفاده کند و رسالت خود را با نرمى و پند و اندرزهاى نيک، ابلاغ کند،همه اينها براى آن است که هدف تحقّق يابد و قوم او متنبّه شوند. پس‌صرف بيم دادن کافى نيست. بيم دادن بايد به گونه‌اى باشد که مردم تحت‌تأثير قرار گيرند، و منکرات را ترک کنند.

4 - ترک نهى از منکر با عذرهاى واهى جايز نيست، زيرا نابودى‌ملّتهاى گذشته و هلاکت آنان بخاطر ترک نهى از منکر بوده است.)مخصوصاً بر دانشمندان و علماى موحّد و ربّانى است که به هيچ صورت‌نهى از منکر را ترک نکنند.(

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

فقه آیات‌

جدیدترین ها در این موضوع

No image

قرآن کریم

No image

فقه آیات‌

No image

حدیث شریف

No image

تفصیل احکام‌

پر بازدیدترین ها

No image

تفصیل احکام‌

No image

قرآن کریم

No image

حدیث شریف

No image

فقه آیات‌

Powered by TayaCMS