مقدار پوشش
1- مرد از مرد، و زن از زن، بايد فقط عورتين خود را بپوشانند.
2- مرد بايد از زن عورتين خود را بپوشاند، به استثناى زن و شوهر و اما پوشيدن بقيه بدن بر مرد لازم نيست ولو بر زنها نگاه کردن حرام است، ولى اگر زن در نگاه کردن تعمد داشته باشد، بعضى از مراجع پوشيدن را بر مرد لازم دانستهاند (از باب کمک نکردن بر گناه،) ولى حضرت امام آن را لازم نمىدانند.
3- بر زن واجب است که عورتين خود را از محارم خود بپوشاند، ولى احتياط مستحب آن است که از ناف تا زانو را هم بپوشاند، مگر از شوهر.
4- پوشيدن لازم نيست.
5- پوشيدن بدن - غير از صورت و دستها از پسر بچه مميز، به خصوص پسر بچهاى که نزديک ايام بلوغ اوست، واجب است. 6- پوشيدن بدن -غير از صورت و دستها - واجب است و اما صورت و دستها را هم اگر متوجه شود که با قصد ريبه و تلذذ نگاه مىکند، پوشيدنش واجب است.
7- در اين صورت پوشيدن تمام بدن، حتى صورت و دستها لازم است.
8 - بايد در حال نماز حتما عورتين خود را بپوشاند -ولو کسى هم نباشد ولى بهتر است که از ناف تا زانو را هم بپوشاند.
9- در غير حال نماز، در هنگامى که در معرض ديد نامحرم قرار مىگرفت، لازم بود تمام بدنش را بپوشاند، الا دو مورد: يکى دستها تا مچ و يکى هم صورت به اندازهاى که در وضو، شستن آن واجب بود و اما در حال نماز، اگر در معرض ديد نامحرم باشد، باز هم همين حکم را دارد (يعنى فقط صورت و دستها را تا مچ مىتواند باز بگذارد) و اما اگر زن در جايى نماز مىخواند که در معرض ديد نامحرم نيست - حتى در اتاق تاريک و دربسته بايد تمام بدن خود را بپوشاند، مگر سه مورد را که مىتواند آنها را نپوشاند:
الف) صورت به اندازهاى که در وضو واجب است;
ب) دستها تا مچ;
ج) کف پاها و روى پاها تا مچ.
البته بايد توجه داشت که در اين موارد استثنا شده، بايد مقدار کمترى را باز بگذارد که يقين کند به وظيفه خود عمل کرده است و بازگذاشتن در اين موارد تا زمانى است که با قصد ريبه و تلذذ به او نگاه نشود و الا از باب کمک نکردن به گناه، پوشيدن اين موارد هم لازم است.
عروةالوثقى، فى الستر والساتر، مسأله 5 وباب النکاح، مسأله 51.
سوال:
مىگويند: مگر خداوند به زنها نامحرم است که گفته مىشود زن،حتى در اتاق تاريک و دربسته هم باشد، بايد اين چنين خود را بپوشاند؟
جواب:
اولا: فلسفه همه احکام الهى براى ما روشن نيست.
ثانيا: شايد حکمت اين حکم يکى از دو چيز باشد يا به خاطر اين باشد که اين حالت زن بهترين حالت او در پيشگاه خداوند متعال است و يا اين حکم بهترين تمرين براى حجاب زن باشد، که زنى که در پنج نوبت در جايى که نامحرمى نيست، اين چنين خود را بپوشاند، مسلما در جايى که نامحرم هست، بهتر خود را خواهد پوشاند (1) .
يادآورى
1- زن بايد در حال نماز، گردن خود را بپوشاند و همچنين بنا بر احتياط واجب، بايد آن مقدارى که بعد از بستن روسرى بر سر، از زير گلو و چانه ديده مى شود، بپوشاند.
عروةالوثقى، فى الستر والساتر، مسأله 6.
2- در واجب بودن پوشش و شرط بودنش براى صحت نماز، فرقى بين نمازهاى واجب و مستحب نيست، بلکه در توابع نماز هم واجب است مانند قضاى اجزاى فراموش شده نماز و بنابر احتياط واجب در سجده سهو; بلى در نماز ميت و سجده واجب قرآن و سجده شکر واجب نيست.
عروة الوثقى، فى الستر والساتر، مسأله 9.
3- اگر در بين نماز به علت وزش باد يا غفلت، عورتش پيدا شود و بعد از لحظاتى متوجه شود، در اينجا اگر فورى مىشود خود را پوشيد، بايد بپوشاند و نمازش صحيح است و حضرت امام مىفرمايند:شايسته است احتياطا اين نماز را تمام کند و دوباره بخواند و اگر پوشيدن آن در وسط نماز زمان زيادى طول مىکشد، در اين صورت آن را بپوشاند و بنابر احتياط واجب نماز را تمام کرده و دوباره بخواند.
عروةالوثقى، فى الستر والساتر، مسال 11.
4- بر دختر بچهاى که بالغ نشده است، پوشيدن سر و گردن و مو واجب نيست.
تحرير الوسيله، ج1، ص142، مسأله5.