اگر در وسط نماز بفهمد لباسش غصبى است
اگر نداند يا فراموش کرده باشد که لباسش غصبى است و در بين نماز يادش بيايد، چنانچه چيز ديگرى که عورت او را پوشانده و مىتواند فورا يا بدون اينکه موالات نماز به هم بخورد، لباس غصبى را بيرون آورد، بايد آن را بيرون آورد و نمازش صحيح است و اگر چيز ديگرى عورت او را نپوشانده يا نمىتواند لباس غصبى را فورا بيرون آورد، يا اگر بيرون آورد موالات نماز بهم مىخورد، در صورتى که به مقدار يک رکعت هم وقت داشته باشد بايد نماز را بشکند و با لباس غير غصبى نماز بخواند و اگر به اين مقدار وقت ندارد، بايد در حال نماز، لباس را بيرون آورد و به دستور نماز برهنگان که بعداگفته مىشود، نماز بخواند;مگر اينکه به خاطر سرما و حفظ جانش يا از ترس اينکه اگر بيرون آورد، دزد لباسها را مىبرد، لباس را بيرون نياورد که در اين صورتها مىشود با همان لباس نماز خواند.
توضيح المسائل، مسأله 818، 819.
يادآورى
1- اگر با عين پولى که خمس آن را نداده، لباس بخرد، نماز خواندن با آن لباس باطل است و به احتياط واجب همچنين است اگر به ذمه بخرد و در موقع معامله قصدش اين باشد که از پولى که خمس يا زکاتش را نداده بدهد.
توضيح المسائل، مسأله 820.
2- بعضى محمول غصبى (يعنى چيز غصبى که همراه نمازگزار است) را هم سبب بطلان نماز مىدانند، ولى حضرت امام مبطل نمىدانند.
عروةالوثقى، شرائط لباس المصلى (الثانى).
3- هرگاه لباس را با آب غصبى تميز کنند و خشک شود، براى نمازاشکالى ندارد و لو آن شخص، ضامن آن مقدار آب هست و همچنيناگر با صابون غصبى آن را بشويند و اثرى از صابون غصبى در آن نباشد.
عروةالوثقى، شرائط لباس المصلى، مسأله 3، تحرير الوسيله، ج1، ص144، مسأله 10.