شرط چهارم:
«از اجزاى حيوانات حرام گوشت نباشد».
لباس نماز گزار بايد از حيوان حرام گوشت نباشد و نه تنها لباس، بلکه چيزى از اجزاى آنها هم، مانند: مو، عرق و آب دهان، نبايد همراه نمازگزار باشد، چه از اجزايى باشند که روح داشتهاند و چه از اجزايى باشند که روح نداشتهاند چه آن حيوان زنده باشد يا مرده، و مردهاش هم چه تذکيه شده باشد -يعنى به دستور شرعى ذبح شده باشدو چه تذکيه نشده باشد، چه از حيواناتى باشد که خون جهنده دارند يا نه.
عروةالوثقى، شرائط لباس المصلى(الرابع).
يادآورى
1- همراه بودن موم و عسل و خون پشه و مانند آن، از فضلههاى حيواناتى که گوشت ندارند، نماز را باطل نمىکنند.
عروةالوثقى، شرائط لباس المصلى، مسأله 14، و توضيح المسائل، مسأله 826.
2- همراه بودن مو و آب دهان و چيزهايى مانند آن از انسانها، نماز را باطل نمىکند.
عروةالوثقى، شرائط لباس المصلى، مسأله 15.
3- ظاهرا فرقى بين حيوانات حرام گوشتبالاصاله وبالعرض نيست، مانند حيوان حلال گوشتى که نجاستخوار شده (جلال) و يا انسانى با آن عمل شنيع انجام داده باشد; اگر چه اين مسأله خالى از اشکال نيست.
عروةالوثقى، شرائط لباس المصلى، مسأله 18.
4- - در چيزى که شک دارد از اجزاى حيوان حلال گوشت استيا حرام گوشت، نماز خواندن مانعى ندارد و همچنين اگر شک کند که اين شىء از اجزاى حيوان استيا غير حيوان.
عروةالوثقى، شرائط لباس المصلى، مسأله 18.
5- اگر در چيزى از اجزاى حيوان حرام گوشت نماز بخواند و بعد از نماز بفهمد يا قبلا نمىدانسته و حالا فهميده و يا قبلا مىدانسته و فراموش کرده، که اگر قبلا نمىدانسته نمازش صحيح است و اما اگر فراموش کرده بوده، بنابر احتياط واجب دوباره نمازش را با غير آن لباس يا اجزا بخواند.
عروةالوثقى، شرائط لباس المصلى، مسأله 19.
6- با پوستسنجاب و خز، نماز خواندن اشکالى ندارد.
توضيح المسائل، مسأله 829.