خروج از مسجد
62-در موارد ذيل معتکف مىتواند از مسجد خارج شود:
براى گواهى دادن در دادگاه.
براى تشييع جنازه، (25) در صورتى که ميتيک نحو وابستگى به معتکف داشته باشد به طورى که شرکت در تشييع جنازه او از ضرورتهاى عرفى او به حساب آيد.
و براى انجام ساير کارهاى ضرورى عرفى يا شرعى،خواه واجب باشد يا مستحب،مربوط به امور دنيوى باشد يا اخروى ولى مصلحتى در آن نهفته باشد (26) .
63-و در اين موارد،بر معتکف واجب است از مسجد خارج شود:
براى انجام غسل جنابت.
براى پرداخت طلب ديگران،در صورتى که نتواند در مسجد آن را بپردازد.
براى انجام کار واجب ديگرى که لازم باشد از مسجد خارج شود.
64-کسى که خارج شدن از مسجد بر او واجب شده باشد ولى تخلف کند و خارج نشود،هر چند گناه کرده است ولى اعتکاف باطل نيست،مگر کسى که با حال جنابت در مسجد توقف کند.
65-اگر به جهت ضرورت از مسجد خارج شد،اين امور را بايد مراعات کند:
بيش از مقدار ضرورت و نياز بيرون مسجد نماند.
در صورت امکان زير سايه ننشيند (27) .
بلکه مطلقا ننشيند،مگر در حال ضرورت.
بنابر اين احتياط واجب نزديکترين راه را انتخاب کند (28) .
66-اگر به جهت ضرورت از مسجد خارج شود و به قدرى طول بکشد که صورت اعتکاف بر هم بخورد،اعتکاف باطل است.
67-اگر به سبب فراموشى از مسجد خارج شود،اعتکافش باطل نيست (29) .
68-س:اگر کسى از روى فراموشى محل اعتکاف را ترک کند،اعتکافش چه حکمى دارد؟
آية الله تبريزى:ظاهر اين است که اعتکافش باطل مىشود.
69-س:در چه مواردى خروج از مسجد مبطل اعتکاف است؟و در چه مواردى مبطل نيست؟
آية الله صافى:اگر عمدا و اختيارا بدون ضرورت عقلى يا شرعى يا عادى خارج شود،اعتکاف باطل مىشود و اگر براى امورى که ذکر شد بيرون رود يا او را اکراه بر بيرون رفتن نمايند باطل نمىشود،ولى اگر نسيانا از راه فراموشى بيرون رفت اگر اتمام آن واجب شده باشد،تمام کند و اگر اعاده واجب باشد اعاده نمايد.
آية الله بهجت:خروج از مسجد با عمد و اختيار مبطل است.
آية الله مکارم:عمدا و اختيارا نبايد از مسجد خارج شود ولى در مواردى که ضرورت شرعى يا عرفى داشته باشد مانعى ندارد،مانند بيرون رفتن براى قضاى حاجت و غسل جنابت و مانند آن يا امثال تشييع جنازه نزديکانى که اگر در آن شرکت نکند امر شايستهاى نيست.
70-س:در مواردى که مىتوان از مسجد خارج شد آيا مىتوان نشستيا در سايه رفتيا در جماعتحاضر شد؟آية الله صافى:جواز بيرون رفتن براى جماعت مورد اشکال است.
71-س:خارج شدن معتکف از مسجد در موارد ذيل چه حکمى دارد؟الف:براى وضو و غسل مستحبى و مسواک زدن.
ب:جهت تلفن زدن به خانواده در موارد غير ضرورى و امور متعارف.
ج:جهت ديدار با خانواده در بيرون و در حياط.
آية الله خامنهاى:الف-جايز است اما زياد معطل نشود.
ب-در موارد ضرورى اشکالى ندارد و در موارد غير ضرورى اگر امور مستحبى را در بر بگيرد و طول هم نکشد اشکالى ندارد. ج-در بعضى موارد اشکالى ندارد،مثل رسيدگى امور خانواده و ديدن فرزندان که عدم ديدار باعث مفسده و اشکالاتى مىشود.
آية الله بهجت:ضابطه کلى در موارد جواز خروج نيست،هر کارى که خروج براى آن عقلا يا شرعا يا عادتا لازم است از امور واجبه باشد يا راجحه چه متعلق به امور دنيا باشد يا امور آخرت ولى بايد اقرب طرق را مراعات نمايد و اقتصار کند بر مقدار حاجت و ضرورت،البته خروج هم به قدرى طول نکشد که محو صورت اعتکاف شود.
آية الله سيستانى:به احتياط واجب جايز نيست،مگر در مورد حاجت ضرورى باشد.
آية الله تبريزى:خارج شدن معتکف از مسجد در موارد مذکور جايز نيست.
آية الله فاضل:مانعى ندارد،ولى تلاش کنند اين امور با سرعت انجام شده و هر چه سريعتر به مسجد بر گردند.آية الله مکارم:الف-براى وضو و غسل مستحبى اشکالى ندارد و براى مسواک که مقدمه آن باشد نيز اشکالى ندارد.
ب-اشکال ندارد.
ج-اشکال دارد