مکان اعتکاف

مکان اعتکاف

مکان اعتکاف

40-اعتکاف تنها در مسجد صحيح است،بنابر اين اگر کسى در خانه خود يا در تکيه،يا حسينيه يا در حرم معتکف شود صحيح نيست و از مساجد نيز تنها در اين مساجد،اعتکاف صحيح است.

مسجد الحرام

مسجد النبى صلى الله عليه و آله

مسجد جامع کوفه

مسجد بصره (12)

و به قصد رجاء (يعنى به نيت مطلوب بودن و به اميد پاداش و ثواب) مى‌توان در مسجد جامع هر شهر معتکف شد. (13)

41-در اين مسأله فرقى بين مردان و زنان نيست،بنابر اين اگر دختران و بانوان بخواهند معتکف شوند،بايد در يکى از همين مساجد باشد.

42-س:آيا اعتکاف در غير مساجد جامع،مثل نمازخانه دانشگاه‌ها رجاءا اشکال دارد يا نه؟در صورت صحت،آيا احکام اعتکاف،از قبيل ترک محرمات جارى مى‌شود يا خير؟

آية الله خامنه‌اى:رجاءا اشکالى ندارد.

آية الله بهجت:ظاهرا جايز نيست و احکام اعتکاف را ندارد.

آية الله فاضل:اعتکاف در مسجد جامع رجاءا صحيح است و در غير از مساجد جامع جايز نيست.

آية الله سيستانى:مشروع نيست و احکام آن را ندارد.

آية الله مکارم:اعتکاف بايد فقط در مساجد جامع باشد و منظور از مسجد جامع مسجدى است که قشرهاى مختلف شهر در آن شرکت کنند.

آية الله تبريزى:اعتکاف بايد در مسجد جامع شهر باشد و اعتکاف در غير مساجد جامع صحيح نيست.

43-س:آيا انسان مى‌تواند نذر کند که در شهر ديگرى معتکف شود؟

آية الله تبريزى:مانعى ندارد،بايد روزه‌اش در آنجا صحيح باشد و نذر اعتکاف در شهر ديگر، نذر روزه نيست.

44-اگر در يک شهر،دو يا چند مسجد جامع وجود داشته باشد،در هر کدام که بخواهد مى‌تواند معتکف شود.

45-اگر جاى خاصى از مسجد را براى اعتکاف خود مشخص کند،چنين قصدى لغو است،و لازم نيست‌حتما در آنجا معتکف شود.

46-اگر معتکف جنب شود و با حال جنابت در مسجد بماند اعتکاف او باطل است.چون توقف او در مسجد،حرام است. (14) 47-اگر جاى شخص ديگرى را غصب کند،يا عمدا بر فرش غصبى بنشيند،هر چند گناه کرده است ولى اعتکافش باطل نيست (15) .

48-اگر کسى از روى فراموشى يا جهل به مسأله،بر فرش غصبى بنشيند،اعتکاف باطل نيست.

49-س:اگر جاى کسى را که معتکف بوده غصب کند،فرموده‌اند اعتکاف او باطل است،حال اگر جاهل بود يا عامد بود و حال پشيمان شده و جاى خود را عوض کند،اعتکاف او صحيح است‌يا خير؟در صورت عمد آيا کفاره دارد يا خير؟آية الله بهجت:در فرض مذکور اعتکاف او صحيح است و در صورت بطلان کفاره ندارد.

آية الله خامنه‌اى:اعتکاف صحيح است و کفاره هم ندارد.

آية الله سيستانى:عمدا هم اگر باشد اعتکاف صحيح است.

آية الله فاضل:على اى حال اعتکاف صحيح است.

آية الله مکارم:اگر جاهل به موضوع باشد،اعتکافش صحيح است ولى اگر غصب بودن را مى‌دانسته و حکم اعتکاف را نمى‌دانسته،اعتکاف او صحيح نيست و توبه در اينجا مشکل را حل نمى‌کند.

آية الله تبريزى:چنانچه غافل بوده اعتکافش صحيح است و اگر جاهل متردد بوده يا عامد بوده اعتکافش صحيح نيست.لکن کفاره ندارد.

50-س:اگر کسى را که زودتر از او در مسجد رفته،بيرون کند و جايش را بگيرد،اعتکافش صحيح است‌يا نه؟

آية الله صافى گلپايگانى:بنابر احتياط،اعتکاف او باطل مى‌شود،بايد اگر اتمام اعتکاف بر او واجب شده، آن را تمام نمايد و اگر اعاده آن،واجب است،پس از اتمام اعاده نمايد.

آية الله بهجت:اگر مکان منحصر به آنجا باشد بنابر اقوى اعتکافش باطل است.

آية الله مکارم:خالى از اشکال نيست.

آية الله فاضل:بلى اعتکاف او صحيح است و بطلان آن محل منع است.

51-س:آيا گذاشتن وسائل يا نوشتن نام و امثال آن موجب سبقت در محلى از مسجد مى‌شود؟

آية الله مکارم:هر گاه به موقع در مسجد حضور يابند بعيد نيست موجب حق سبق باشد.

آية الله بهجت:مى‌شود

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

مکان اعتکاف

No image

مکان اعتکاف

No image

مکان اعتکاف

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مکان اعتکاف

No image

تعریف مسجد جامع

No image

حدود مسجد

No image

اعتکاف در دو مسجد

No image

خروج از مسجد

پر بازدیدترین ها

No image

تعریف مسجد جامع

No image

شرایط اعتکاف

No image

زمان اعتکاف

No image

مکان اعتکاف

No image

روزه اعتکاف

Powered by TayaCMS