نقاشى و مجسمه سازى
سوال 1222 :
ساخت عروسک و مجسمه و نقاشى و ترسيم چهره موجودات زنده اعم از گياهان، حيوانات و انسان چه حکمى دارد؟ خريد و فروش و نگهدارى و ارائه آنها در نمايشگاه چه حکمى دارد؟ ج: ساخت مجسمه و نقاشى و ترسيم موجودات بىروح اشکال ندارد و همچنين نقاشى و ترسيم چهره موجودات ذى روح، اگر بدون برجستگى باشد و يا مجسمه آنها که به صورت غير کامل باشد، اشکال ندارد، ولى ساخت مجسمه انسان يا ساير حيوانات به صورت کامل اشکال دارد. امّا خريد و فروش و نگهدارى نقاشى و مجسمه جايز است و ارائه آنها در نمايشگاه هم اشکال ندارد.
سوال 1223 :
در روش تحصيلى جديد، درسى با عنوان اعتماد به نفس وجود دارد که بخشى از آن مخصوص مجسمه سازى است، بعضى از معلمان به دانش آموزان دستور ساخت عروسک يا مجسمه سگ يا خرگوش و امثال آن را از پارچه يا چيز ديگرى به عنوان صنايع دستى مىدهند، حکم ساخت اشياء مذکور چيست؟ امر معلمان به دانشآموزان راجع به ساخت آنها چه حکمى دارد؟ آيا کامل بودن يا نبودن اجزاى آنها در حکم تأثير دارد؟ ج: اگر به نظر عرف به عنوان مجسمه حيوانى که اجزاى آن کامل است، محسوب نشود و يا دانش آموزان به سن تکليف نرسيده باشند، اشکال ندارد.
سوال 1224 :
ترسيم و نقاشى قصههاى قرآنى توسط کودکان و نوجوانان چه حکمى دارد؟ مثل اينکه از کودکان خواسته شود که بطور مثال قصه اصحاب فيل يا شکافته شدن دريا براى حضرت موسى «عليه السلام» و غير آنها را رسم کنند؟ ج: اين کار فىنفسه اشکال ندارد ولى بايد بر اساس متن حقايق و وقايع باشد و از بيان امور مخالف واقع و يا امورى که موجب هتک حرمت هستند، اجتناب شود.
سوال 1225 :
آيا ساخت عروسک و يا مجسمه موجودات ذى روح اعم از انسان يا غير آن به وسيله دستگاه مخصوص آن جايز است؟ ج: اگر ساخت مجسمه بوسيله دستگاه، مستند به فعل مستقيم انسان نباشد، اشکال ندارد در غير اين صورت اشکال دارد.
سوال 1226 :
ساخت زيور آلات بصورت مجسمه چه حکمى دارد و آيا موادّى که مجسمهها از آنها ساخته مىشوند، در حکم به حرمت تأثير دارند؟ ج: ساخت مجسمه موجودات ذى روح در صورتى که مجسمه کامل بوده و يک نفر آن را بسازد اشکال دارد و دراين مورد فرقى بين موادى که مجسمه از آنها ساخته مىشود وجود ندارد و همچنين تفاوت نمىکند که براى زينت بکار مىروند يا براى غير آن.
سوال 1227 :
آيا بازگرداندن اعضاى عروسک مانند دست و پا و سر، مشمول حکم حرمت مجسمهسازى است؟ و مجسمه سازى بر آن صدق مىکند؟ ج: مجرّد ساخت اعضا يا بازگرداندن آنها، ساخت مجسمه محسوب نمىشود و بنابراين اشکال ندارد، بله، متصل کردن اعضا تا تکميل شکل حيوان ذى روح اعم از انسان و غير آن، عمل مجسمه سازى محسوب مىشود.
سوال 1228 :
عمل خالکوبى که نزد بعضى از مردم متعارف است و به اين طريق عکسهايى بر روى بدن کشيده مىشود بطورى که ثابت باقى مانده و از بين نمىروند، چه حکمى دارد؟ آيا مانع از صحت وضو يا غسل مىشود؟ ج: خالکوبى حرام نيست و اثرى که از آن در زير پوست باقى مىماند مانع از رسيدن آب نيست و وضو و غسل با آن صحيح است.
سوال 1229 :
زن و شوهرى از نقاشان معروف هستند و کار آنان ترميم و بازسازى تابلوهاى هنرى است، بسيارى از آن تابلوها جامعه مسيحى را نشان مىدهند و در بعضى از آنها شکل صليب و حضرت مريم«عليهاالسلام» و حضرت مسيح «عليه السلام» وجود دارد و صاحبان مؤسسات و شرکتها و برخى افراد از طرف کليساها بعد از آنکه بر اثر قدمت يا غير آن مقدارى از آن تابلوها از بين رفته، براى مرمّت و اصلاح تابلوها به آنها رجوع مىکنند، با توجه به اينکه بيشتر تابلوها به همين صورت هستند و مرمّت تابلو تنها شغل آنان است که با آن زندگى مىکنند و به تعاليم دين حنيف اسلام هم پايبند هستند آيا ترميم آن تابلوها و استفاده از اجرتى که براى اين کار مىگيرند، جايز است؟ ج: مجرّد مرمّت و بازسازى تابلوهاى هنرى اشکال ندارد حتّى اگر جامعه مسيحى را توصيف کند و يا مشتمل بر نقش حضرت مسيح «عليه السلام» و يا حضرت مريم «عليها السلام» باشد و اجرت گرفتن در برابر آن هم اشکال ندارد و همچنين اتخاذ اين کار به عنوان شغل و زندگى با درآمد آن هم بدون اشکال است مگر آنکه ترويج باطل و گمراهى و يا مستلزم مفاسد ديگرى باشد.